Šikmý kostel se stal absolutním vítězem Cen AVA – Audiokniha roku 2020

Šikmý kostel se stal absolutním vítězem Cen AVA – Audiokniha roku 2020

Tisk

audiokniha roku 200V příjemném prostředí Vrtbovské zahrady na Malé Straně byly dnes rozdány ceny za nejlepší audio knižní počin – Audiokniha roku 2020. Absolutním vítězem se stal román Karin Lednické Šikmý kostel. Cenu za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova převzal Jiří Lábus. Nejvíce ocenění v jednotlivých kategoriích získalo nakladatelství OneHotBook. Asociace vydavatelů audioknih (AVA) ocenila nejlepší audioknihy letos již poosmé.

V klání o nejlepší audioknihu za rok 2020 se utkalo 94 přihlášených titulů od 22 vydavatelů v celkem 10 kategoriích. Absolutní vítězství získal titul vydavatelství OneHotBook Šikmý kostel (rež. Jitka Škápíková), zpracování úspěšného románu Karin Lednické v podání Vilmy Cibulkové, která svůj přístup k textu a „sžití se“ s knihou, proměnila v první místo v kategorii Nejlepší interpretka. 

audiokniha roku 1

Prvenství v dalších kategoriích pak patří: herci Janu Potměšilovi v kategorii Nejlepší interpret za mimořádné načtení hry Růže pro Algernon (rež. Michal Bureš, OneHotBook); v kategorii Nejlepší audiokniha – jednohlasá četba zvítězil klasický titul Egypťan Sinuhet (rež. Michal Bureš, OneHotBook) ve skvělém podání Lukáše Hlavici; v kategorii Nejlepší audiokniha – vícehlasá četba dosáhl prvenství román Margaret Atwoodové Svědectví (rež. Jitka Škápíková, OneHotBook) v provedení herců Taťjany Medvecké, Veroniky Khek Kubařové, Evy Josefíkové a Martina Myšičky; scénář Jiřího Havelky Vlastníci (rež. Natálie Deáková, Audiotéka) kromě filmu a divadelního představení funguje i jako audiokniha a získal zasloužené první místo v jedné z nejnáročnějších kategorií Nejlepší audiokniha – dramatizace; v kategorii Nejlepší audiokniha pro děti a mládež dosáhl na první místo titul Petra Stančíka H2O a tajná vodní mise (rež. Michal Bureš, OneHotBook) v humorném podání Jiřího Lábuse; ocenění Nejlepší audiokniha – mluvené slovo mimo kategorie získala Anatomie strachu (Bionaut) autorů Brit Jensen a Jiřího Slavičínského

audiokniha roku 2

V kategorii Nejlepší design dosáhla prvního místa audiokniha Vražda potřebuje reklamu vydavatelství OneHotBook a v kategorii Nejlepší zvukový design titul Pohřešovaná dokumentaristy Petra Hátleho od vydavatelství Bionaut.

Stejně jako v minulých letech byla i tento rok vyhlášena Cena posluchačů. Ti se jednoznačně shodli na audioknize Šlachta – Třicet let pod přísahou (Témbr) v provedení Davida Prachaře, Josefa Klímy, Jiřího Šafránka a Ivany Jirešové. „U této ceny došlo ke vzácné shodě, kdy posluchači dali nejvíce hlasů titulu, který byl zároveň nejprodávanější audioknihou loňského roku. To se za osm let existence udílení cen stalo vůbec poprvé,“ říká předsedkyně představenstva AVA Kateřina Konopásková

audiokniha roku 3

Zvláštní cenu AVA za mimořádný přínos v oblasti mluveného slova si odnesl Jiří Lábus.

Nejvíce ocenění z letošního udílení Cen AVA – Audiokniha roku získalo vydavatelství OneHotBook, které na pomyslnou bednu vítězů vystoupalo pro zlato celkem sedmkrát. Svůj první úspěch zaznamenala i poměrně mladá značka Témbr nakladatelského domu Euromedia Group.

„Jsme rádi, že i přes pandemická opatření se nám podařilo vyhlášení oceněných audioknih zrealizovat. Ale co nás nejvíce těší, je zájem čtenářů – posluchačů o nové audioknihy. Trend ukazuje stoupající tendenci tohoto odvětví, což je pro nás dobré znamení. Doufám, že se za rok opět setkáme při výběru těch nejlepších audioknih za rok 2021,“ dodává ještě Kateřina Konopásková.

CENY AVA – AUDIOKNIHA ROKU – KOMPLETNÍ VÝSLEDKY

Nejlepší audiokniha – jednohlasá četba

  • Egypťan Sinuhet (OneHotBook)
  • Sophiina volba (OneHotBook)
  • Jediný příběh (Témbr, Euromedia Group)

Nejlepší audiokniha – vícehlasá četba

  • Svědectví (OneHotBook)
  • Mengeleho děvče (Témbr, Euromedia Group)
  • Možnosti milostného románu (Radioservis)

Nejlepší audiokniha – dramatizace

  • Vlastníci (Audiotéka)
  • Strašidlo cantervillské (Supraphon)
  • Strážmistr Cuff (Audiotéka)

Nejlepší interpret

  • Jan Potměšil - Růže pro Algernon (OneHotBook)
  • Lukáš Hlavica - Planina - Radioservis
  • Igor Bareš - Imaginární přítel (Témbr, Euromedia Group)

Nejlepší interpretka

  • Vilma Cibulková - Šikmý kostel (OneHotBook)
  • Tereza Dočkalová - Baletky (Tympanum)
  • Jitka Ježková - Mengeleho děvče (Témbr, Euromedia Group)

Nejlepší audiokniha pro děti a mládež

  • H2O a tajná vodní mise (OneHotBook)
  • Jak se zbavit Mstivý Soni (Tympanum)
  • Temný pán – Školní roky (Tympanum)

Nejlepší audiokniha – mluvené slovo mimo kategorie

  • Anatomie strachu (Bionaut)
  • Pohřešovaná (Bionaut)
  • V první linii: Armádní generál Petr Pavel (Témbr, Euromedia Group)

Nejlepší design

  • Vražda potřebuje reklamu (OneHotBook)
  • Tři kamarádi (OneHotBook)
  • Sophiina volba (OneHotBook)

Nejlepší zvukový design

  • Pohřešovaná (Bionaut)
  • Anatomie strachu (Bionaut)
  • Terapie sdílením (Bionaut)

Audiokniha roku – absolutní vítěz

  • Šikmý kostel (OneHotBook)
  • Egypťan Sinuhet (OneHotBook)
  • Mengeleho děvče (Témbr, Euromedia Group)

Cena posluchačů (Audiokniha roku – Alza.cz)

  • Šlachta – Třicet let pod přísahou (Témbr)
  • Egypťan Sinuhet (OneHotBook)
  • Já, Poutník (Témbr) 

audiokniha roku4

CENY AVA – AUDIOKNIHA ROKU 2020, HODNOCENÍ POROTY

Nejlepší audiokniha – jednohlasá četba: Egypťan Sinuhet
Intenzivní emoční zážitek nepřináší posluchači pouze Waltariho román samotný, ale i celkové zvukové zpracování – kultivované, přitom citlivé a uvěřitelné. Koncentrovaný výkon Lukáše Hlavici, při vší noblese, moudrosti a myšlenkové hloubce předlohy neobyčejně prostý a přirozený, spolu s umírněnou, ale velmi sugestivní režií Michala Bureše, nabízí vynikající interpretaci plně respektující literární dílo.

Nejlepší audiokniha – vícehlasá četba: Svědectví
Promyšlená dramaturgie a režie, díky citlivě a v logice textu rozděleným hlasům, umožňuje posluchačům snadnou orientaci v síti různých vypravěčských partů. Interpreti dobře rozumí textu a dokážou volit stylizaci, která odpovídá autorčinu jazyku a stylu. Záměrně balancují na hranici mezi ironií a vážností a úspěšně se vyhýbají jakémukoli náznaku falešného patosu nebo křeče. Hravá práce se zvukem v závěru i ambientní hudební plochy pomáhají vnímání celého příběhu.

Nejlepší audiokniha – dramatizace: Vlastníci
Havelkův scénář je dobře přenositelný a funguje tak dobře i ve formátu audioknihy. Posluchačům se od prvních minut dostává silný zážitek z prokreslených charakterů a interakce mezi interprety. Díky herecky výrazným hlasům je snadné sledovat nejen vývoj schůze vlastníků, ale i charakter jednotlivých postav a protagonistů. Nahrávka bezezbytku naplňuje smysl této kategorie, je hvězdně obsazená, plnokrevná, svižná a dramatická.

Nejlepší audiokniha – mluvené slovo mimo kategorie: Anatomie strachu
Precizní auditivní dílo využívá všechna specifika zvukového vyprávění i vnímání – práci se slovem, kreativní způsob střihu, hudební kompozici, zvukový design. Sugestivně tak vykresluje atmosféru nejistoty, neklidu a plíživého strachu, čemuž napomáhá i přísně úsporný, čtvrthodinový formát jednotlivých vyprávění. Invenčním zpracováním dokumentárních výpovědí může být Anatomie strachu velkou inspirací pro celý obor.

Nejlepší audiokniha pro děti a mládež: H2O a tajná vodní mise
Stančíkův originální humor, jakási noblesa v poetických bláznivinách, se ve zvukovém zpracování potkala s humorem a stylem Jiřího Lábuse. Ten čte suverénně, s obdivuhodnou lehkostí, nadhledem a vtipem, při vší té legraci ale působí velmi laskavě a lidsky. Zvukové zpracování je neodolatelnou kombinací autorovy slovní ekvilibristiky a interpretova hravého projevu. Série H2O patří mezi to dobré v současné literatuře pro děti a kvalitně zpracovaná audio verze to jen podtrhuje.

Nejlepší interpret: Jan Potměšil (Růže pro Algernon)
Mnoho set repríz silného divadelního titulu divadelního spolku Kašpar dokázal Jan Potměšil zúročit ve vynikajícím barvitém výkonu i při omezení na „pouhou“ auditivní stopu. Výraznou postavu Charlieho Gordona má perfektně zažitou v klidných i emočně silných pasážích, dobře zvládá úvahové i akční, fyzicky dynamizující pasáže, zcela autenticky drží přesnou míru stylizace ústřední postavy. Právě díky jeho interpretaci je poslech audioknihy mimořádným posluchačským zážitkem.

Nejlepší interpretka: Vilma Cibulková (Šikmý kostel)
Mimořádné interpretčino sžití s knihou a procítěné čtení bez patosu a zbytečných emocí, vtáhne posluchače do děje natolik, že prožívá příběh všech postav, aniž by si interpretku vůbec uvědomoval. Cibulková pracuje nejen s barvou hlasu, ale i s vnitřním temperamentem a charakteristikou postav. Výtečně zvládá jazykové zvláštnosti specifického nářečí regionu, drsnými polohami ženského altu dokáže vyjádřit hrubost a zemitost jeho obyvatel.

Audiokniha roku – absolutní vítěz: Šikmý kostel
Zásadní režijní přínos v práci s tempem, intonacemi a modulací hereckého hlasu přispívá k mnoha silným okamžikům nejen ve stěžejních dramatických situacích knihy, ale i při jednoduchém literárním líčení jarní vycházky, denní dřiny v hospodě nebo na šachtě. Interpretka přistupuje k četbě neokázale, a přitom je z jejího projevu zjevný osobní vztah k textu. Na svých bedrech nese všechnu tíhu hornické mizérie.

Více informací na: www.audiokniharoku.cz


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Rozhovor

Nasycen: „S kůží na trh“

nasycen 200„Prostě moje baskytara stála už hrozně moc dlouho opřená v koutě a já navíc dostal chuť sníst zase s kapelou pár baget na nočních pumpách.“ Komentuje s nadsázkou svůj návrat k aktivnímu hudebnímu životu a znovuvzkříšené pražské kapely

Praštěný nápad Kuny Elišky

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Poslechněte si příběh o hledání pravdy a vlastního místa v dějinách, odehrávající se na Tchaj-wanu

cerne jazyky 200Tchajwanec Bao se snaží mít celý život pevně v rukou. Má skvělou kariéru, děti s prestižními školami, a dokonce se zdá, že jej netíží ani nefunkční vztah s bývalou manželkou Sedrikou. Na Tchaj-wanu je přece hlavní neztratit tvář — ať...


Literatura

Poněkud děsivá vize nesmrtelnosti

budeme zit vecne perexBudeme žít věčně? Nejen tuto otázku kladou autoři stejnojmenné knihy, spisovatel Tobias Hülswitt a fyzik Roman Brinzanik, vědcům z nejrůznější...

Divadlo

Tady je svět normální

Skorapka perexDivadlo Metro v Praze na Národní třídě uvedlo jako svého hosta hru Skořápka polského autora Marcina Szczygielskiho v režii Luboše Fleischmanna a v podání Divadla Stochov.

...

Film

Musí se do práce, i kdyby se nechtělo!

200filmFilm Já to tedy beru, šéfe…! reaguje na tehdejší podnikovou a ekonomickou stabilitu v Československu. Pracovních míst bylo mnohem více než práceschopných a kdyby nebylo zaměstnání ze zákona povinné, museli by se lidi k činnosti přemlouvat.

...