Případ otce a dcery – Než přijde mráz Henninga Mankella

mraz perexKomiař Kurt Wallander je neúnavným potíratelem zla ve svém rajonu. Jakmile vyčenichá stopu, neuhne se z ní, doku případ nevyšetří. To je o něm známo. Kvůli tomu, že se tak říkajíc oženil s prací, rozešla se s ním žena. I s dcerou má trošku složitější vztah. Jako kdyby se vzájemně jeden druhému bál otevřít. Jako kdyby se bál jeden druhého, aby neodhalil vlastní slabiny.

Přesto či právě proto Linda Wallanderová vystudovala ve Stockholmu policejní akademii a právě se vrací domů do Ystadu. Zatím bydlí u táty, čeká na termín nástupu do práce i na přidělený byt. Vlastně si užívá jakýchsi prázdnin. Má tady své nejlepší kamarádky – Annu a Zebru, tak snad se nebude nudit. Jenže jednoho dne Anna, údajně studentka medicíny, zmizí ze svého bytu. Neví o ní ani její matka. Nikdo o ní nic neví. Linda pátrá po své kamarádce.

Právě v tento čas se v okolí Ystadu dějí prapodivné věci – nad jezerem letí hořící labutě, hoří kostely. Když se objeví v lese mrtvola ženy, jež zde odkrývá staré stezky, Linda se svým otcem spojí síly a pátrají. Vše se zdá mystické, tajemné, zdá se, že kraj okupuje náboženská sekta. Ale kdo je jejím vůdcem? Otec Anny? Na tyto otázky zná odpovědi právě jen ona, ale ta je pryč. Když se najednou objeví ve svém bytě, pak jen nakrátko. Zdá se být podivně zmatená, pod nátlakem. A pak zmizí Zebra… Linda neohroženě pátrá a dostane se do potíží, zbytečných potíží, které ji mohly stát život. Naštěstí táta byl nablízku.

Příběh Kurta Wallandera a jeho dcery Lindy od Henniga Mankella nás zavede mezi příslušníky náboženské sekty, kteří čekají na soudný den. Je to rozsáhlý román o manipulaci s lidmi, kteří touží po lepší budoucnosti, o zneužití víry, o zlu jako prostředku boje s nepravostmi. Svižně napsaný příběh odhaluje, jak nebezpečné je, když nás ovládne manipulativní člověku, jak těžké je vymanit se z jeho vlivu. Současně řeší složitý vztah otce a dcery – lidí, kteří jenom velmi pomalu nacházejí cestu k sobě. Konečně si ti dva dokážou vyjevit, že se vzájemně ctí a že se mají opravdu rádi.

Velmi podmanivý, razantně napsaný příběh ze severu Evropy uchvátí čtenáře a nepustí ho ze svých spárů. Chladný sever umocňuje pohled na zfanatizované a přes mrtvoly jdoucí poblouzněnce, kteří pod vlivem vůdce své sekty hodlají nastolit soudný den pod naučenou domněnkou, že lidstvo už si nezaslouží žít, že je třeba začít od začátku. Silné téma, silné osobnosti, skvělý styl – to je román Než přijde mráz

mraz

Henning Mankell (*1948) pochází ze Stockholmu, vyrůstal však na různých místech ve Švédsku. Působí jako herec, divadelní režisér a manažer jak ve Švédsku, tak především v Mosambiku, kde vede divadelní soubor Avenida a píše stranou evropského ruchu. Jak sám říká: žije jednou nohou ve sněhu, druhou v písku. Na začátku devadesátých let vytvořil postavu komisaře Wallandera a napsal o něm deset knih, které ho proslavily po celém světě.

V nakladatelství Host doposud vyšly čtyři knihy této řady, romány Vrazi bez tváře, Psi z Rigy a Neklidný muž, Než přijde mráz a detektivní thriller Číňan.

Než přijde mráz / Before the Frost

mraz 1