Kleptokracie: Jak špinavé peníze ovládají svět

Kleptokracie perexŠokující, pečlivě zpracované a zdroji podložené dílo literatury faktu, v němž oceňovaný investigativní novinář Tom Burgis odhaluje, jak globální kleptokracie korumpuje svět kolem nás. Kniha roku podle týdeníku Economist i podle deníku Washington Post.

Tom Burgis působil jako zahraniční korespondent v Jižní Americe a Africe, 16 let byl investigativním novinářem Financial Times, v současnosti je dopisovatelem The Guardian. Obdržel řadu cen v USA, v Británii i v Asii. Věnuje se odhalování korupčních skandálů, převratům i teroristickým útokům a sleduje pohyb špinavých peněz, které je doprovázejí.

V knize Kleptokracie: Jak špinavé peníze ovládají svět vydané nakladatelstvím JOTA sledujeme příběh globálních psychopatů, jejichž cílem jsou peníze a moc. Během jednoho desetiletí, jehož začátek se shoduje s bankovní krizí v roce 2008, vidíme, jak peníze propojují post-sovětské země s Afrikou, Kanadou, Británií, Římem i Washingtonem. "Prostě byznys." Začíná "sanace finančního systému, přesun majetku do soukromých kapes". Je to doba, kdy "korupce a zneužívání veřejných funkcí k osobnímu prospěchu nebyly hrozbou pro systém; byly systémem".

Tom Burgis proplétá čtyři příběhy odhalující děsivou globální síť korupce. Nigel Wilkins z londýnské pobočky švýcarské banky BSI narazí na její tajemství resp. na "největší podvod na světě" a pochopí, že "mnozí budou obětováni pro několik málo". Dalšími hráči tohoto dramatu jsou oligarchové, miliardář z bývalého Sovětského svazu budující si soukromé impérium, poctivý kanadský právník se záhadným klientem a brooklynský podvodník pod ochranou CIA.

Nakladatelství JOTA o knize říká: "Jsou všude – zloději a jejich lidé. Mistři v utajování. Nashromáždili více peněz než většina zemí. Co však kradou ve skutečnosti, je moc. Dosud jsme se o jejich existenci dozvídali pouze z toho, co nechávali za sebou – tělo v ohořelém audi, dělníci rozstřílení v kazašské poušti, zmanipulované volby v Zimbabwe, britský bankéř, který byl umlčen a zesměšněn, když se snažil odhalit pravdu o londýnské City."

Burgis předkládá obraz světa, z něhož jsme dosud znali jen střípky. Sleduje stopy špinavých peněz, které zaplavují celosvětovou ekonomiku, pomáhají diktátorům a zamořují demokracii. Ale cesty vedoucí z Kremlu do Pekingu, z Harare do Rijádu a z Paříže do Bílého domu ukazují něco mnohem hrozivějšího – zloději se spojují. A lidské ztráty budou ohromné.

Světová média o knize napsala:

„Mistrný popis mechanismu peněz a násilí, které stojí za nejmocnějšími diktaturami světa.“
The Washington Post

„Významnými hráči na stránkách Burgisovy knihy jsou nejen oligarchové Putinova Ruska, ale stejně tak kazašský vládce Nazarbajev, zimbabwský diktátor Robert Mugabe, Joseph Kabila z Konžské demokratické republiky, britští bankéři, z nichž se stali regulátoři trhu, trojice středoasijských miliardářů a celá třicítka dalších postav. V novém světě ‚alternativních faktů‘ už korupce není známkou selhávajícího státu, ale státu, který úspěšně plní svůj nový účel.“
The Guardian

„Ačkoli jde o pečlivě zpracovanou investigativní novinařinu, je napsána stylem svižného thrilleru. Kniha poutavě odhaluje temný svět, v němž se moc mění v peníze a peníze v moc.“
The Times

Čtivý překlad Heleny Hartlové dělá z knihy thriller i pro českého čtenáře, který možná zná pár jmen a útržkovitých informací z drobných tiskových zpráv. Přes sto stránek poznámek a rejstříku pomáhají se snadnou orientací a zároveň jsou důkazem, že nejde o smyšlený příběh. Tom Burgis ukazuje, že "člověk by musel být hodně mizerný podvodník, aby v bezprávných devadesátých letech nezbohatl. Všichni měli možnost padělat, vydírat, nelegálně obchodovat". Byla to doba, kdy se "soukromé zájmy londýnských bankéřů a právníků shodovaly se zájmy oligarchů a jejich družin". Problém nastane, až "masy zjistí, že to budou ony, kdo nastupující krizi zaplatí".

"Pravda zažívá v posledních letech těžké časy", říká Burgis v úvodní poznámce a sám předkládá příběh, který je pravdivý. Autor ale především odkrývá podstatu událostí způsobem, který je uvěřitelný, jak jen může být uvěřitelná doba, kde zloději používají moc, aby ukradli peníze, a ty pak používají k tomu, aby ukradli další moc. Čtenář po pár stránkách přestává vnímat, že v ruce drží seriózní literaturu faktu, a knihu zhltne jako napínavý román.

Kleptokracie

Kleptokracie: Jak špinavé peníze ovládají svět (Kleptopia: How Dirty Money is Conquering the World)
Autor: Tom Burgis
Překlad: Helena Hartlová
Žánr: Literatura faktu; světový obchod, korupce, politika
Nakladatelství: JOTA, s.r.o.
Rok vydání: 2023
Počet stran: 456
Zdroj foto: nakladatelství JOTA

Hodnocení: 100 %

Aleš Brichta: „Nechtěl bych skončit jako typický popový prostitut.“

Aleš Brichta, ikona naší rockové scény, právě dojel vzpomínkové turné, ale stále má před sebou spoustu koncertů. V rozhovoru si můžete například přečíst, jak to vypadá s novou deskou či co si myslí o turné Arakain. Tak směle do ...

Příběh dvou statečných žen, které vzdorovaly gestapu

S odvahou v srdci perexEllin život je zcela obyčejný. To se změní, když 1. září 1939 Němci napadnou Polsko. Ella s rodinou se ocitnou ve varšavském ghettu, kde v červnu 1941 vrcholí epidemie tyfu. Němečtí okupanti vězní tisíce lidí v přep...

Zjednodušte život sobě i svým dětem!

jednoducherodicovstvi 200Také máte pocit, že dnešní děti mají všeho příliš mnoho? Příliš hraček, knížek, kroužků, velké možnosti výběru a velmi málo volného času? Není divu, že spousta dětí špatně spí, trpí bolestmi břicha, jsou neklidné, roztě...

Úniková hra Faust vás vtáhne do mystické historie

faust200Únikovou hru Faust si můžete užít v prostoru Enigma Prague (Svornosti 18, Praha 5-Smíchov). Koncipována je tak, aby si hráči nejenom „zahráli“, ale dozvěděli se i něco z jednoho z nejstarších českých a pražských mytologických příběhů.

...

Já robot

ja 200K nočnímu promítání na Prima Cool 4. 4. něco před třetí ráno připomínám film, který si vzal několik témat od slavného sci-fi autora Isaaca Asimova.