Nezbytnosti operní divy – šaty, boty, noty. Intimní příběhy garderoby Dagmar Peckové

Saty boty noty perexOperní pěvkyně Dagmar Pecková vystupovala na prvotřídních mezinárodních hudebních festivalech, zpívala pod uměleckým vedením významných dirigentů, opakovaně spolupracovala s mnoha prestižními orchestry. Během své úspěšné profesionální kariéry se představila na světových operních a koncertních scénách a všude oslňovala nejen svým charismatem, ale i neotřelými oděvními modely. A právě šaty její dvorní návrhářky Ivany Follové jsou nositelkami osobních příběhů Dagmar Peckové v knize Šaty, boty, noty.

Autorkou finální textové podoby je Michaela Zindelová, jejíž celoživotní slabostí je historie módy (na svém kontě má například monografii Blanky Matragi), orientuje se na profily osobností české kultury a otázky životního stylu. Při psaní o Dagmar Peckové tyto záliby skloubila a přitom dbala na to, aby udržela křehkou linii na hranici mezi privátním životem a profesním odíváním. Úvodní kapitola je vedena formou rozhovoru a seznamuje čtenáře zejména s počátky zpěvaččiny kariéry, kdy teprve hledala vlastní způsob uměleckého vyjádření. Kdy poznávala, že styl na koncertním pódiu nejsou jen šaty, ale i boty, líčení, účes, brýle, šperky a další doplňky. Vše do sebe krásně zapadlo ve chvíli, kdy objevila tvorbu oděvní návrhářky Ivany Follové.

Čtvrtstoletí se značkou if… a desítky modelů přímo na tělo dp…
První model určený pro koncertní pódium, na němž stála Dagmar Pecková, vznikl již před čtvrtstoletím. Od té doby spolu návrhářka a operní diva uběhly pěkně dlouhý maraton lemovaný stovkami metrů látek a dalšího, více či méně tradičního, oděvního materiálu. Šaty se vyznačují jasnou signaturou s prvky batiky, vysokými límci, neobvyklou kombinací struktur i barev, o samotném střihu nemluvě. Tím nejdůležitějším spojovacím prvkem je však naladění obou žen na stejnou vlnu a schopnost vzájemně se inspirovat. Díky poutavému vyprávění šaty ožívají. Jejich příběhy může čtenář sledovat od letmého záchvěvu prvotní myšlenky či nápadu přes jejich zrod až ke chvílím, kdy doprovázely svou nositelku.

Období zlaté, krajkové či rudé, i o svatbě tam něco bude
Velice zajímavé je také sledovat proměnlivost momentálního vkusu v návaznosti na psychické rozpoložení Dagmar Peckové v různých obdobích jejího života. I do tak osobních sfér nechává čtenáře nahlédnout, ať už to byly chvíle štěstí a radosti nebo syndrom vyhoření a s ním spojené deprese. O tom všem hovoří Pecková s nadhledem jí vlastním a připojuje inspirativní návod, jak se s podobnou náloží osudu vypořádat. Mezi nejdůležitější ingredience spokojeného života paří rodina, přátelé, fungující partnerský vztah, práce, která člověka baví, a jistá pokora.

Follová pro Pecku a Pecková pro Chrudim
Text i doprovodné fotografie zrcadlí proces zrání obou žen a jejich uměleckého vyjádření, které eskalovaly výstavou modelů pod názvem Follová pro Pecku v Umělecko-průmyslovém muzeu v Praze v roce 2018. Tomuto počinu předcházelo založení Chrudimského hudebního festivalu Zlatá Pecka, u jehož zrodu stála rychlá a intuitivní Dagmar Pecková. Třímá tak v rukou další pomyslnou trofej, s níž promyšleně kráčí kupředu.

Kniha Šaty, boty, noty je skutečně originálním počinem, jenž potěší nejen příznivce Dagmar Peckové. Ocení jej i milovníci módy, obdivovatelé uměleckého světa a všichni, kdo si rádi počtou o „nesnesitelné lehkosti bytí“.

Saty boty noty

Šaty, noty, boty
Autor: Dagmar Pecková, Michaela Zindelová
Žánr: Literatura česká, Biografie a memoáry, Umění
Vydáno: 2021, Cosmopolis
Počet stran: 192

M. Nasir KHAN z Bali: Šperky z kokosu, perleti i plodů keřů

sperky200Šperky pro něj znamenají celoživotní zálibu, možnost realizovat se, dává do nich pozitivní energii. Ve svém obchodě na ostrově Bali nabízí M. Nasir Khan stovky originálních šperků, včetně extravagantních mohutných náhrdelníků. Všechny navrhuje a vyráb...

Svěží česká jednohubka

POMALA voda 200Jiří Raichl vydal letos v nakladatelství Tofana další knihu, tentokrát příběh zasazený do roku 1927 s názvem Pomalá voda.

...

Sbohem, cizinko aneb román o vztazích s detektivní zápletkou

sbohem cizinko daniela kovarova"Neporovnávej svůj život s jinými. Nemáš potuchy, čím museli projít.“
Regina Brett

...

Biskupskému dvoru bude kralovat Eliška/Rejčka

EliskaRejcka 200Letní premiéra na Biskupském dvoře bývá již tradičně spojena s některou výraznou brněnskou osobností či událostí. Příběh o životě Elišky Rejčky se nabízel už několikrát a dramaturgie našeho divadla o něm často uvažovala. Vždyť tato dvojná...

Film o hradišťské věznici Vězení dějin uvidí první diváci na festivalu v Jihlavě

Vězení dějinNový film Jana Gogoly ml. a Matěje Hrudičky, který tým začal vyvíjet roku 2019, se zařadil do soutěžní sekce Česká radost 27. Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě. Snímek Vězení dějin bude uveden v pátek 27. října 2023 ve světové premiéře. Film vznikl...