Precedens: s Bárou i bez

Tisk

PRECEDENS-30-let-200Výběrové album Precedens 30 let zachycuje vývoj jedné z důležitých kapel české rockové historie. Devatenáct písní pochází ze sedmi řadových desek a zároveň svádí k zamyšlení, jak je možné, že značka spojená s pnutím silných osobností přežila až do dnešních dnů.

 

 

Kořeny kapely Precedens sahají na začátek osmdesátých let, kdy se v naší zemi vzedmula nová vlna hudby, která začala promlouvat jiným jazykem než její předchůdkyně. Najednou tu bylo něco čerstvějšího než podzemní alternativa nebo profesorský jazzrock. Bylo to jiné, bylo to svěží. A kdo to nemohl poslouchat už tehdy naživo, měl by to teď dohnat doposlechem.

Výběrové cédéčko Precedens 30 let je něco jako ochutnávka, která vás může nasměrovat k pídění se po starších nahrávkách kapely, která po celou dobu stojí a padá s působením skladatele a textaře Martina Němce. To on za všechno může! Přitom fanoušci kapely vedou nekonečné debaty o tom, kdy byl Precedens vlastně nejlepší. V „prapra“ sestavě s Janem Saharou Hedlem? Nebo v prvním období s Bárou Basikovou? Či snad v době, kdy stál u mikrofonu Petr Kolář?

Je těžké soudit a jednoznačně odpovědět na předchozí otázky. Jisté je, že Martin Němec po celou dobu držel kapelu na vodou a svou skladatelskou kreativitou určoval styl. Vklad jmenované trojice byl různorodý. S Hedlem přišla dekadentní živočišnost, s Basikovou zase tajemství a jemná rafinovanost, s Kolářem pro změnu rockerství a hlas s obrovským potenciálem.

Mnozí pamětníci novovlnné éry jistě uvítají, že na tomto albu najdou tři kousky z kultovní LP desky Doba ledová (kromě titulní písně ještě Dívčí válku a Odplouváš dál). Přesvědčivější otisk bezčasí, odcizení a existenciální úzkosti konce osmdesátých let byste těžko jinde hledali. Je dobře, že se do tohoto výběru dostaly také dvě ukázky Hedlovy tvůrčí geniality, písně Tisíc jmen a Annemarie. Jestliže ortodoxní příznivci nedoceňují stopu zpěváka Petra Koláře z období 1995-2002, měli by si bez předsudků poslechnout Berlínskou zeď, Anděla, Zatmění a Nostalgii. Prvně jmenovaná skladba je nasycena chlapácko-rockerskou energií, zatímco hitový Anděl přesně ukazuje, kudy se dostat do rádií a přitom neznít nablble. Další dvě skladby už v době svého vzniku naznačily, že na české scéně je zpěvák s netušenými výrazovými možnostmi.

Jako zajímavý bonbónek působí remix písně Soumrak bohů, který by jistě zabodoval v některém současném rádiu. Potíž je v tom, že Precedens se na playlistech objevuje zřídka. Škoda, velká škoda, protože písně z Němcovy tvůrčí dílny se hezky poslouchají a často z nich tak příjemně mrazí. Člověk si zkrátka posiluje své chmury, což může vyvolat úlevný pocit „nejsem v tom sám“. Pro takovou chvíli doporučuji i píseň Černý nebe z roku 2005, kdy u mikrofonu stála Bára Basiková ( „… žádná cesta tam/ žádná cesta nazpátek…“).

PRECEDENS-30-let

Precedens 30 let
Interpret: Precedens
Žánr: Alternativní pop/rock
Skladby:
1/ Doba ledová, 2/ Věž z písku, 3/ Dívčí válka, 4/ Odplouváš dál, 5/ Tichá noc, 6/ Stárnem, 7/ Létající kůň, 8/ Soumrak bohů (remix), 9/ Kristiáne, vstávej“, 10/ Tisíc jmen, 11/ Annemarie, 12/ Berlínská zeď, 13/ Anděl, 14/ Zatmění, 15/ Nostalgie, 16/ Die Grübchen, 17/ Černý nebe, 18/ iAmor Muerto!, 19/ Nemůžu zapomenout
Stopáž: 77:21
Vydavatelství: EMI, 2012
Hodnocení: 85 %

Zdroj foto /obálka: emimusic.cz


 

Zobrazit další články autora >>>