Let’s Dance: Revolution aneb filmová inspirace pro ctitele tanců „free style“

lets danceStačí krok a svět se změní. Do kin přichází čtvrté pokračování americké taneční série Let’s Dance, tentokrát s titulem Let’s Dance: Revolution. A taneční revoluce na pozadí rozpálených ulic v Miami plné úděsných mrakodrapů to rozhodně je!

A Bandu každý poslouchá…

Nejdříve spatříme Miami, přímořské město a letovisko, plné rozporů. Na jedné straně mrakodrapy, luxusní hotely, na straně druhé slumy plné vyřazených kontejnerů. A tam to tedy tepe životem! Filmový příběh začíná přepadením pomalu jedoucí kolony luxusních aut skupinou MOB (Banda). Ta to rozbalí tak, že řidiči i chodci se musejí zastavit, zlobit se, nebo se tomu všemu s úžasem obdivovat či nadšeně se smát. Tanečníci totiž tančí všude! Na kapotách aut, mezi auty, na křižovatce…

V barech, hotelích, na pracovištích, v bankách, kde, jak vidíme, mají neustále spuštěné televizní obrazovky, všude se objevuje rychlá zpráva o jejich taneční akci na bulváru Oceán Drive jako o šokující události v Miami, protože pouliční tanečníci z MOBu se předem připravili, jako vždy,  a svým tancem i hudbou překvapili nejen pouliční diváky,  ale i všudypřítomné televizní kamery. A o to právě jde! Tanečníci MOB chtějí vyhrát internetovou soutěž na YouTube, aby získali 100 000 dolarů ke svému dalšímu živobytí. Skupinu MOB založil rodiči opuštěný chlapec Eddie se svým stejně postiženým kamarádem Seanem (Ryan Guzman). Oba vedou kontroverzní pouliční taneční hnutí MOB, jehož zcela neznámí členové se vždy, nečekaně pro diváky i pro policii, která situaci nezvládá,  ocitají na různých místech a svým tancem „free style“ při reprodukované, divoké  hudbě strhávají na sebe pozornost kolemjdoucích i médií, přičemž jejich cílem je způsobit ve městě šok a být pořádně viděni  i slyšeni.

lets dance

Když chytnu rytmus, přestat nemohu…

Další děj filmu se již odvíjí podle pravidel typicky amerického, stále zatím osvědčeného syžetu: objeví se nepřítel lidu, začíná boj s nepřítelem, neschopnost vyhrát boj, love story a na závěr hlas lidu, který filmový příběh zakončí happy endem.

Mladá tanečnice Emily (Kathryn McCormick), dcera Billa Andersona, miliardáře, přijíždí do Miami a chce vyhrát konkurz na profesionální tanec. Na jedné plážové party se seznámí se Seanem, udiví ho svým bravurním tancem, zejména svou taneční technikou, neboť skutečně tančí jak gumová bohyně. Emily však rychle z pláže zmizí jako Popelka.  Když se oba opět náhodně setkají, začíná jejich něžná ´love story´. Sean se rozhodne Emily na konkurz připravit a daří se mu to. Jak říká Sean: „Když chytnu rytmus, přestat nemohu…“ To známe, ne?!!

Koncepce korporátního zločince

Zároveň Sean přivádí Emily do skupiny MOB, kde nic o jejím miliardářském původu netuší. Otec Emily, miliardář Bill Anderson, přijel do města s projektem, že zbourá vše, hospody, bary, slumy, prostě vše, na co dostal jeho podnikatelský duch zálusk a že tedy bezohledně vystěhuje tisíce lidí, kteří tam žijí, kteří tam mají své živobytí, aby vystavěl nové luxusní hotely. Miliardář stále doufá, že firmu Anderson Global Property po něm převezme jeho jediná a milovaná dcera Emily, která je však stále upnutá k myšlence, stát se profesionální tanečnicí.

lets dance

Když se pomsta MOBu proti všem obrátí

Emily se stane hlavní Seanovou tanečnicí. A skupina má s novou tanečnicí další úspěch. MOB protestuje proti rozhodnutí stavebního magnáta, zničit jejich domovy, a vtrhne na jednání se starostou města Miami do Busines Central. S černými klobouky, s aktovkami a mobily, v černých oblecích v rytmu „free style“, ze stropu  papírové dolary - ´jé, těch bylo!´, jednání prozatím  úplně znemožněno! Na závěr akce nad svými hlavami zhlédnou vyděšení byznysmeni obrovskou plechovou zrůdu, kterou připravili svářeči s nápisem „We are not for SALE“ „My nejsme na prodej“.

To vše zatím probíhá ke spokojenosti pořadatelů soutěže na YouTube , dokud nedojde k akci, kdy skupina MOB odhalí miliardářský původ hlavní tanečnice Emily a způsobí svou další taneční akcí (agresivní teroristé) takový poprask, že akce je již kriminalizována a skupina je ze soutěže na YouTube vyřazena. Zejména, když pan Anderson odhalí, že v protestních akcích proti němu jede i jeho milovaná dcera Emily. Zdrcen je i Sean, ´love story´´ je v háji, to vše si uvědomuje původce nepřiměřené pomsty i šéf MOBu -  Eddie.

lets dance

MOB dá lidem hlas

Nakonec to Eddie pochopí, chce napravit svou chybu a dá na radu starého, životem již protřelého hospodského: „Asi jsi nenašel tu pravou jako Sean! Počkej, až tě to potká! Zatím jsi jen dokázal je od sebe oddělit! Dělej něco!“ A tak se Eddie snaží.

Na Spring Garden  - mítinku, kde pan Anderson slavnostně zahajuje svůj, starostou schválený, projekt, projevem, že to vše je cena za pokrok, předvede skupina MOB nejkrásnější akci z celého filmu za pomoci lidí ostatních, kterých se vystěhování ze zamýšlené bourané oblasti také týkalo.

Vše skončí happy endem, hlas lidu boj s nepřítelem vyhraje, „ať žije demokracie!“ Ano, ale na jak dlouho?! Než zase přijde další stavební magnát… podívejme se na ty mrakodrapy, které se stále množí jak houby po dešti… to že by chtěl lid?! Pochybuji… moc o tom. V Praze jsme před 20 lety projekt mrakodrapu na našem kulaťáku v Dejvicích snad přece jen, za pomoci médií, zlikvidovali.

Velmi mě zaujala scéna s oživlými obrazy na vernisáži, kde bylo prezentováno obecně srozumitelné taneční umění. To bych chtěla u nás někdy vidět! A že mě zaujala hudba, kterou svěřili opět Aaronovi Zigmanovi, který ji připravoval i pro první díl Let´s Dance? Mohu však vytknout tvůrcům, že se příliš málo věnovali charakteristikám postav stavebního magnáta, starosty a všech lidí kolem, podílejících se za peníze a v honbě za ziskem na likvidaci podmínek života obyčejných lidí, kteří přesto obyčejný život mají rádi.

Let’s Dance
USA – 2011; Summit Entertainment
Scénář: Duane Adler, Jenny Mayer
Režie: Scott Speer
Kamera: Karsten Gopinath
Hudba: Aaron Zigman
Hrají: Adam G. Sevani, Kathryn McCormick, Ryan Guzman, Stephen Boss, Mia Michaels, Chadd Smith, Jordana DePaula

Doporučená přístupnost: přístupný všem věkovým skupinám
Žánr: taneční, hudební, romantický, drama
Barevný, české titulky, 93 min
Premiéra v České republice: 30. srpna 2012

lets dance

Trošku si zavzpomínáme, co vy na to?! aneb  Z historie  Let's Dance

Když v roce 2006 režírovala Anne Fletcher americký film Let's Dance, v němž také hrála, jistě netušil nikdo z tvůrců, že budou následovat tři další, velmi úspěšná, pokračování.  Připomeneme si ve zkratce jejich příběhy.

Rok  2006 - Let´s Dance

Tyler Gage je rebel na špatné straně Baltimoru, který má však sen, že se jednoho dne odtud dostane. Nora je prvotřídní primabalerína, která navštěvuje v Baltimoru ultra-elitní Marylandskou školu umění, a jediná věc, která stojí v cestě její zářivé budoucnosti, je najít skvělého tanečního partnera pro své vystoupení. Když se Tyler kvůli potížím se zákonem dostane do Marylandské školy umění, aby vykonával veřejně prospěšnou práci, je pro všechny jen drzým outsiderem. Jeho taneční nadání se však nezapře a Nora zjistí, že v tomto drsném klukovi je něco víc. Podaří se oběma realizovat své sny? A co láska? Nezkomplikuje jim životy?

Rok  2008  -  Let's Dance the Streets

Motto: Není to o tom, odkud jsi, ale o tom, co chceš.
Když vzpurná Andie, která nadevše miluje Street Dance, začne studovat na Marylandské škole umění, snaží se zapadnout a přitom si udržet starý styl života. Když spojí své síly s nejlepším tanečníkem školy Chasem, aby vytvořili formaci a zvítězili v taneční soutěži The Street, najde způsob, jak žít svůj život.

Rok 2010 - Let's Dance 3D

Luke je osiřelý streetový tanečník, který se zoufale snaží vyhnout vystěhování z jediného domova: starého skladiště v New Yorku, které je rájem pro mladé tanečníky z celého světa. Tato de facto rodina má taneční skupinu (dance crew), House of Pirates. Aby skupina přežila, musí porazit své dlouholeté rivaly, House of Samurai, v blížící se soutěži World Jam Competition, kde nejlepší týmy z celého světa soupeří o obrovskou finanční odměnu. Luke v různých undergroundových tanečních scénách ve městě hledá nové talenty, které pomůžou Pirátům vyhrát World Jam. Nakonec najde přesně dva tanečníky, které potřebuje: NATALII, tajemnou streetovou tanečnici a MOOSA, komediálního tanečníka z druhého dílu filmu, který je nyní v prvním ročníku na New York University. Natalie má tajemství, o kterém Luke neví, a které může zničit jejich začínající romanci a vše, co Piráti vybudovali. Piráti dají dohromady úžasnou taneční sestavu, kterou jim ale Samurajové ukradnou. Jak se čas krátí, Moose se obrátí na svou starou skupinu MSA o pomoc. Budou Piráti a MSA schopni dát dohromady nové taneční číslo na poslední chvíli? A bude to dost dobré, aby porazili nejlepší streetové tanečníky světa?

Závěrem

Když jsem v autobuse zapředla hovor s 16letou dívkou, nadšeně mi vyprávěla o třetím dílu Let´dance, které zhlédla na videu a evidentně se těšila na další, 4. díl – Let´s  Dance- Revolution, protože věřila, že to bude zase trhák.  A kdo má rád rytmus, hudbu, tanec a je romantikem, ať spěchá na tuto čtvrtou část Let´s Dance, kdoví zda ještě nějaká další bude!  Je to free!!

Zdroj foto: Bontonfilm