Oscarové drama Saulův syn sugestivně připomíná hrůzy holocaustu
Reklama
Banner
Banner

Oscarové drama Saulův syn sugestivně připomíná hrůzy holocaustu

Email Tisk

saul 200Oscarová kategorie Nejlepší zahraniční film je dlouhodobě považována spíš za cenu politickou než filmařskou, což ale nic nemění na tom, že někdy vyhrají díla, která si to zaslouží a mají co říct. Letošním vítězem se stalo dlouho dopředu favorizované maďarské drama Saulův syn, které se sice zabývá „otřepaným“, bohužel ale stále žhavým tématem holocaustu, přináší ale na něj trochu jiný náhled.

Debutující režisér a scenárista László Némes ho totiž pojal hodně sugestivně a formou natáčení vskutku překonal snad vše, co bylo dosud o tomto citlivém a nepříjemném tématu kdy natočeno. Zvolil metodu tzv. first-person, kdy divák skoro celou dobu nahlíží hlavnímu hrdinovi přes rameno, čímž se dostává přímo do středu dění. To hlavní tu ale paradoxně vidět není, neboť okolí je rozmazané a zásadní práci vykonávají zvuky a ruchy, které jsou v pozadí. Tu je slyšet šeptaný dialog v několika jazycích, tu dětský pláč, tu řev nacistických dozorců, tu křik zoufalých lidí, což je nesmírně působivé a v plné nahotě odhaluje naprostou zrůdnost a děsivost koncentračních táborů. Ta sem proniká i z jakési chaotické organizovanosti, která v nich po celou dobu vládla, a na níž je výborně vidět, že ačkoli Němců bylo hodně, sami na tuhle mašinérii nestačili, proto museli některé funkce svěřit i nenáviděným židům. K celkovému dojmu pak přispívá i minimalistická smyčcová hudba a hodně temná atmosféra cynismu, bezvýchodnosti a především jakákoli absence lidskosti – jako bychom sledovali zvířata jdoucí na porážku. V hlavní roli uchvátí skvělý a chladný Géza Röhrig, jenž výtečně vystihl zlomeného a se smrtí smířeného člověka.

saul2

Jestli někde film ztrácí body, je to ústřední a bohužel trochu nedomyšlený příběh, který nedává moc smysl a není vystaven na pevných základech. Vypráví o Saulovi, členu tzv. Sonnderkomanda, jehož členové žili v ústraní koncentračních táborů a měli na starost ty nejhorší práce – úklid mrtvých těl, čištění plynových komor atd. Tento muž se ve své otupělosti rozhodne, že si zachová lidskost tím, že rituálně pohřbí svého údajného adoptivního syna. Tomuto cíli ale podřídí naprosto vše a chvílemi se chová zcela nesmyslně a vlastně zhatí plán na útěk, který vymysleli jeho spoluvězni a chtějí ho realizovat i s ním. Právě v rámci této upozaděné a nenápadné dějové linie nedává postupem času jeho chování logiku a on sám působí spíše jako blázen (kterým ale dost možná je, což naznačuje několik záběrů) a ke konci už se pomalu stává vysloveně nesympatickým, což je trochu škoda, protože děj pak není tak působivý, jak mohl být.
Už menší výtkou pak budiž fakt, že kvůli zvolené formě divák nikdy nemá o hrdinu vlastně strach, neboť ví, že de facto nemůže umřít, to se ale na druhou stranu dá snadno odpustit.
Saulův syn vyšel na DVD v řadě Festival společnosti Magic Box, který mimo filmu samotného, který lze naštěstí zhlédnout jen s titulky, neboť dabing je (alespoň pro mě) zcela nemyslitelný, nabízí skromnou, ale zajímavou bonusovou výbavu. Přidanou hodnotou je asi půlhodinový rozhovor s představitelem hlavní role, který zavzpomíná na své předky, kterých se holocaust bezprostředně dotýkal, na natáčení a silné momenty z něj a ke konci se rozpovídá i o současném stavu světa. Z tohoto povídání sice není divákovi úplně veselo, je ale pravdivé a nabízí spousty momentů k zamyšlení. Ocenit se musí i vložený sešítek se studií Aleše Stuchlého a Víta Schmarze, která film uvádí do širšího kontextu a zabývá se jeho významem i metodou natáčení.
Saulův syn určitě patří k těm nejzásadnějším filmům posledních let a oceňování na různých festivalech a pochopitelně i soška Oscara mu oprávněně pomohly k širší pozornosti, kterou si tento vskutku tísnivý a depresivní snímek zaslouží jako máloco. Nebudete se na něj dívat často, ale když už tak uděláte, bude ve vás doznívat ještě dlouho, a tak by to s podobnými díly mělo být.

saul1

Název: Saulův syn (originální titul: Saul fia)
Žánr: Drama
Režie: László Nemes
Scénář: László Nemes, Clara Royer
Kamera: Mátyás Erdély
Hudba: László Melis
Hrají: Géza Röhrig, Levente Molnár, Urs Rechn, Todd Charmont, Jerzy Walczak
Stopáž: 107 minut
Hodnocení filmu: 80%
Hodnocení DVD: 70%
Na DVD vydává společnost Magic Box

Zdroj k fotografiím: www.filmcomment.com, kalafudra.com, cranesareflying1.blogspot.com
Odkaz na trailer: https://www.youtube.com/watch?v=ngOd5OaPXC0



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Rozhovor

O výstavách v Asii i exotickém jídle s Tomášem Řízkem

rizek deti perexVýtvarník Tomáš Řízek se vloni na podzim téměř odstěhoval do Asie. Vystavoval tam své obrazy a ilustrace, podnikl několik výtvarných dílen a přenášek. Tak jsme se ho zeptali, jak jeho asijské putování dopadlo. 

Hledat

Chaty s osobností

Čtěte také...

Filmexport Home Video a Národní filmový archiv Vám představují zcela ojedinělý projekt, který vznikl za podpory Státního fondu kinematografie.

film200Rozsáhlá kolekce informačních a osvětových filmů z let 1948 až 1959 reflektuje proměny české společnosti 50. let v jejích pracovních zvyklostech i volnočasových aktivitách. Mezi snímky najdeme díla známých režisérů Františka Vláčila, Ladislava Rychmana, J...


Literatura

Hledala smrt, našla život

pristav nadeje (2)Když Marianne nevyšel pokus o sebevraždu, rozhodla se, že to zkusí znovu. Malovaná dlaždička, která se jí náhodou dostala do rukou, ji nasměřuje do Bretaně, až do přístavu Kerdruc. Tam získá práci...

Divadlo

Kultovní představení režijního dua SKUTR s Jakubem Prachařem se letos dočká volného pokračování

skutr 200Režijní duo Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský, alias SKUTR, připravuje pro letošní rok již pod novou hlavičkou STK Theatre Concept, která sdružuje i choreografku Adélu Laštov...

Film

Velký: Hanks se stal přes noc dospělým s duší dítěte

velky tom hanksTom Hanks natáčí filmy už vážně dlouho. V rodinné komedii Velký (1988) je ještě v kůži naivního mládence a jen těžko by se hodil na něco jiného. Nejistý a trošku zmatený kukuč nemá hlavní hrdina náhodo...