Karlovy Vary: lze odmítnout pozvání na slavnost?

Karlovy Vary: lze odmítnout pozvání na slavnost?

Tisk

KVIFFlogo1Na letošním karlovarském filmovém festivalu bude uvedena řada digitálně restaurovaných filmů, mezi nimi i české podobenství Jana Němce O SLAVNOSTI A HOSTECH. Diváky naprosto přehlížený, ovšem odbornou veřejnosti velebený snímek, v němž se nacházely skandální politické podtexty, rozvířil hladinu veřejného mínění i v liberálních 60. letech. V době normalizace byl zakázaný, odsouzen k zapomnění.

 


O slavnosti a hostech dokládá, jak česká filmová tvorba tehdy vykvetla bohatstvím alegorických obrazů a jinotajů, stačí připomenout Věru Chytilovou, Pavla Juráčka, Evalda Schorma, v přední řadě též Jana Němce (1936-2016). Ten dospěl až k protokolárně strohým analýzám chování, zajímalo jej, jak funguje princip moci, jak kolem sebe šíří strach a beznaděj. To je pro něho výchozí bod, od něhož se odvíjí vše ostatní. Nerozhoduje pak, zda je takto nahlíženo pronásledování dvou vězňů uprchlých z nacistického transportu (jako v prvotině Démanty noci) nebo pečlivě vypreparovaný průzkum manipulace (O slavnosti a hostech).

Němec - zde ve spolupráci s Ester Krumbachovou (1923-1996) - ignoroval divácká očekávání i trpělivost. Však také později poskytoval pádný argument, že na tolik vychvalované filmy nové vlny nikdo nechodil. Zvláště u něho platí, že málokdo bývá doma prorokem. V cizině býval hýčkán... dokud tam po své zpola vynucené emigraci nezačal shánět finance na obdobně laděné filmy. Málokdy je sehnal.

kviff jan-nemec

Němcova náročná experimentální díla, postavená téměř výhradně na nehercích, potvrzují, že mohla vzniknout pouze v systému státem dotované kinematografie. Ve Slavnostech rozpoznáme např. divadelníka Ivana Vyskočila (1929) v roli hostitele, jemuž byla zazlívána údajná podobnost Leninovi, dále zde spatříme hudebního skladatele Jana Klusáka (1934) či režiséra Evalda Schorma (1931-1988). V parlamentu dokonce povstal hlas, jakéže zhůvěřilosti natáčejí zpovýkaní filmaři za dělnické peníze!

Démanty noci bylo ještě možné vnímat jako snahu přiblížit subjektivní pocity vyčerpaných uprchlíků, kteří přestávají rozlišovat, co se kolem nich děje. Snímek O slavnosti a hostech, důsledně vycházející z principu alegorie zasazené mimo čas a prostor (ovšem se soudobými rekvizitami, kostýmy i obyčeji), už žádnou pochybnost nezanechává. Předvádí, v pravém smyslu tohoto slova a v groteskní stylizaci, zobecňující modely chování. Tomu odpovídá i proklamativní - "čtecí" - styl, s jakým (ne)herci pronášejí své repliky.

kviff O slavnosti a hostech

Skupinku nezávazně plkajících výletníků, kteří se pěšky plahočí na oslavu narozenin kterési význačné osobnosti, rozdělí dilema, jak reagovat na (prozatím) výsměšné ponižování, jaké jim dává okusit samozvaný průvodce. Přesvědčuje je, že se jedná o legraci, o pouhou hru, svého druhu happening; jenže každého, kdo by chtěl z takové hry vystoupit, nevybíravě nutí k poslušnosti. Opovážlivé žertování záhy ztrácí únosnost a dotýká se důstojnosti každého ze zúčastněných. Ponejvíce trapně bodří hrdinové zvažují, zda je výhodnější sklonit hlavu před donucováním či přímo mocenským terorem, žebronit o ponižující domluvu, v sobeckém alibismu planě protestovat - nebo mlčky, avšak důsledně odmítnout jakoukoli spolupráci. Režisér zjišťuje převažující přizpůsobivost, ochotu nechat se uchlácholit. Psal se rok 1966.

O slavnosti a hostech
ČSSR 1966, 71 minut
Režie: Jan Němec
Scénář: Jan Němec, Ester Krumbachová
Kamera: Jaromír Šofr
Hudba: Karel Mareš
Střih: Miroslav Hájek
Hrají: Jan Klusák, Jiří Němec, Pavel Bošek, Ivan Vyskočil, Evald Schorm, Zdena Škvorecká
Premiéra: 30.12.1966

Hodnocení: 100 %

Foto: 55. Mezinárodní festival Karlovy Vary

KVIFF | O slavnosti a hostech


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Jana Boušková: „Nad osobní kontakt s publikem nic není.“

Bouskova 200Rozhovor s harfistkou světového formátu Janou Bouškovou, která je neúnavnou patronkou festivalu Klášterní hudební slavnosti. Letošní 15 ročník má od 27. června do 13. září na programu symbolických 15 koncertů.

...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

S Pepikem Hnátkem je Okresní přebor konečně úplný

alt„Na žádnej ťukes nemáte, jste dřeváci, a proto taky hrajete vokres.“ Tahle věta stačí, aby si divák udělal dojem nejen o celém filmu (i seriálu), ale také o hlavním hrdinovi Pepikovi Hnátkovi a jeho fotbalovém m...


Literatura

Rodinné trauma v románu Sedmihlas

sedmihlas perexČtvrtý román Rebeccy Kaufmanové sleduje útržky ze života devítičlenné farmářské rodiny v letech 1911-1959. Krátké, nesekvenční příběhy zachycují postavy během důležitých okamžiků jejich životů. Zaměřují se na jednotlivce, ale postupně se o...

Divadlo

Slovácké divadlo uvede premiéru komedie Třináctkrát za svědka napsanou přímo pro ně

trinactkrat za svedka 200

Už tuto sobotu 4. února bude mít premiéru romantická komedie Třináctkrát za svědka, kterou přímo na míru uherskohradišťskému souboru napsal Jan Šotkovský. Režie se ujal Lukáš Kopecký.

...

Film

V prosinci vstoupí do kin dokumentární film o kapele Už jsme doma

SvetloPRozsviť světlo, ať je vidět je název nového celovečerního dokumentárního filmu, který je dvojportrétem lídra alternativní a dnes již legendární kapely Už jsme doma Miroslava Waneka a jejího dvorního výtvarníka, malíře Martina Velíška. Jen těžko bychom v Čechách našli dvojic...