Vychází nové album Davida Dorůžky a Roberta Fischmanna s židovskou hudbou na pomezí world music a jazzu

Tisk

Doruzka 200Trio kytaristy Davida Dorůžky, flétnisty a zpěváka Roberta Fischmanna a hráče na bicí nástroje a perkuse Martina Nováka vydává album „Gilgul“ (hebrejské slovo pro koloběh nebo cyklus) s hudbou na pomezí world music a jazzu, které těží z bohatého odkazu židovských hudebních tradic. Částečně tak hudebníci navázali na album Davida Dorůžky Autumn Tales (2016, Animal Music), vyznamenané cenou Anděl za nejlepší jazzové album roku a také v odborné anketě Českého rozhlasu Jazz.

Trio vzniklo na sklonku roku 2020 s cílem vytvářet novou hudbu, která by rozvíjela různé židovské hudební tradice, které se během mnoha století vyvíjely v různých regionech Evropy i Blízkého Východu. Všichni tři hudebníci se ovšem židovské hudbě věnovali již dříve, například ve spolupráci s izraelským hudebníkem Yairem Dalalem nebo s americkým multiinstrumentalistou Alanem Bernem. Nové seskupení ovšem vyniká nebývale originálním pojetím a zvukem, opírajícím se jak o nezvyklou instrumentaci, tak o fakt, že i s tradičněji znějícím materiálem hráči pracují s neobyčejnou volností. A tak se snadno přihodí, že liturgické chasidské nápěvy z východní Evropy se potkávají s melodiemi ze středověkého Španělska a aškenázské písně v jazyce jidiš můžeme slyšet bok po boku s inspiracemi newyorskou downtown scénou. Trio v několika skladbách doplňují saxofonisté Marcel Bárta a Luboš Soukup a trombonista Štěpán Janoušek.

„Podstatným jménem gilgul většinou v hebrejštině rozumíme gilgul nešamot, neboli stěhování duší. Tato myšlenka, v židovství mírně kontroverzní, pochází z kabaly. Podle tradice duše putují z těla do těla a plní tak svou roli v rámci tikkun olam, nápravy světa. Jedním z běžných významů slova gilgul je skutečně “cyklus”. Ať už jsme věřící, nebo ne, svůj život si vykládáme a měříme jej pomocí cyklů, ať už přírodních či umělých. Hebrejský kalendář, založený na lunisolárním cyklu, opisuje kružnici, která ohraničuje obsah naší nahrávky. Jejím pomyslným těžištěm je to, čemu se v našich končinách říkalo Mitteleuropa, přesněji řečeno místní tradice synagogální hudby, neboli středoevropského nusachu“, přibližuje inspiraci židovskou tradicí a koncepční rámec alba Robert Fischmann.

Doruzka Fischmann Novak

Album vyšlo 1. září 2023 v rámci Edice Animal Music 2023, s podporou grantu Magistrátu hl. m. Prahy a Ministerstva kultury. Ediční činnost Animal Music v roce 2023 je podpořena Nadací PPF a společností Pražská plynárenská, a.s.

Slavnostní uvedení alba proběhne 22. září v rámci koncertu v pražském klubu Jazz Dock za účasti hostující dechové sekce (Marcel Bárta, Luboš Soukup, Štěpán Janoušek).

Doruzka obalka

Informace o albu:
Formát: CD, stream, download
Producenti: David Dorůžka, Robert Fischmann, Martin Novák & Petr Ostrouchov
Nahrávka a mix: Milan Cimfe (Sono Doupě Records)
Mastering: Adam Karlík & Pavel Karlík (Sono Doupě Records)

Seznam skladeb:
1. málaga (Robert Fischmann)
2. shir le'ilanot (David Dorůžka)
3. sukele (tradiční, aranžmá Robert Fischmann / text Abraham Reisen)
erev shabbat suite (tradiční, aranžmá Robert Fischmann)
4. lekha dodi
5. mizmor shir
6. magen avot
7. adon olam
shir hashirim suite (Robert Fischmann)
8. mi zot ola
9. shekhora ani
10. kamavet ahava
11. badekn di kale (tradiční, aranžmá Robert Fischmann)
12. ruah hatzot (David Dorůžka, Robert Fischmann, Martin Novák)
13. le'olam va'ed (David Dorůžka)

Vydavatelství – Petr Ostrouchov (Animal Music): Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript , www.animalmusic.cz

Zdroj foto: Dušan Tománek, Cover design © Zuzana Lednická (Studio Najbrt), 2023


 

Zobrazit další články autora >>>