Swing v Brně

Tisk

Swing perexSwing je jazzový styl konce dvacátých let 20. století. Jde vlastně o jazz, převeden do populární hudby, který byť původem z USA, byl částečně tolerován i v období budovaní naší lidově demokratické republiky, která jinak byla ke všemu americkému hodně odmítavá. A mládež, tedy dnešní dědečkové a babičky (ne-li prababičky) tu módu milovali, oddávali se tanci, o kterém dobře věděli, že je to vlastně něco, co nazývali společným názvem: „Amerika“. Po slavných swingových orchestrech (Benny Goodmana, Glenna Millera, u nás Gustava Broma a Karla Vlacha) se k nám dostával tanec ve 4/4 taktu v houpavém rytmu, který zasněnou mládež přenášel až za Velkou louži.

 

V brněnském divadle Na Orlí, což je studio Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění, měl 21. ledna 2023 premiéru titul SWING! Podle rytmu poznáte nás. Libreto sepsal Pavel Trtílek, pedagog Divadelní fakulty JAMU, režie se ujal Michal Sopuch, absolvent DiFa JAMU.

Swing 2

Inscenace SWING nás uvede do období po druhé světové válce, kdy se u nás, nejdřív nenápadně, ale postupně stále nebezpečněji vytváří prostor „diktatury proletariátu“. Jakákoliv aktivita mládeže podléhala státní cenzuře - Hudební a artistické ústředně - a postupně se utahovaly ideologické otěže státní moci. No a mládež tak nějak neví, co s tím.

Ještě dokonce kolem roku 1980, když v Bratislavě Peter Lipa uváděl svůj orchestr, byl mu koncert zrušen, protože uváděl americké blues a podobné kapitalistické manýry. Marně jsem v té době napsal v týdeníku „Kultrúrny život“, že jde o černošskou hudbu, která je výrazem odporu k establishmentu USA. Má „klička“ nepomohla a koncert byl zakázán.

Naštěstí je ta doba temna za námi. Jenom mne trochu mrzí, že si hudební minulost u nás mladá generace neuvědomuje. Mezi První republikou a dneškem cosi bylo, cosi blbé, ale to už dnes přece nikoho nezajímá (hláška z obecenstva).

Swing 1

Vraťme se k tomu současnému představení. Mladí umělci DiFa JAMU předvedli plnokrevnou inscenaci, plnou kvalitní hudby (saxofon, trombon, trubka, klavír kontrabas, kytara, bicí) zpívali dobově podbarvené písně a jejich herectví vycházelo z platformy prvorepublikových studentů. Kromě interpretovaných dobových písní, které se příjemně poslouchaly, vložili tvůrci do příběhu i tragický tón – působení té idiotské doby na myšlení a konání mladých lidí. Autor Pavel Trtílek přesně vystihl atmosféru radosti i strasti mladých lidí" obklíčenou „budováním šťastných zítřků“. Díky dobře napsanému textu bylo i herectví protagonistů pravdivé, vnitřně prožité a nejdůležitější na představení byla právě autentičnost, která, jak doufám, ulpěla v mladých divácích jako svědectví. A zase věta odposlouchána po představení u šatny: „To teda bylo maso…“

Studenti DiFa JAMU vytvořili hodnotné svědectví doby. Skvěle interpretovaný swing se výborně poslouchal, i když v divákovi zůstala hořkost šílené doby. Ještě že to máme za sebou. A dějiny se snad nebudou opakovat…

SWING! Podle rytmu poznáte nás
Divadlo na Orlí / Hudebně-dramatická laboratoř JAMU

Postavy a obsazení:

LILY – zpěvačka v hudební kavárně Kristýna Nováková
ROSÁLIE – zpěvačka v hudební kavárně Vivien Machková
VIOLETA – zpěvačka v hudební kavárně Dominika Wächterová
KVĚTA – uklízečka v hudební kavárně Diana Demecsová
HUGO – majitel hudební kavárny, jednovaječné dvojče Tonyho (dvojrole) Samuel Gonda
TONY – číšník v hudební kavárně, jednovaječné dvojče Huga (dvojrole) Samuel Gonda
ŽLUVA – komunistický konfident Jáchym Šíma
POSLÍČEK – doručovatel květin z agentury „Pro každou ženu květinu" Marek Madeja alternace Filip Urban
Bigband pod vedením Marka Madeji/Filipa Urbana v sestavě: Patrik Švec, Marek Pospíšil, Štěpán Kudela, Andrej Hrubčo, Tomáš Spiřík, Matěj Olah, Hynek Čejka.
Trailer připravil student Ateliéru audiovizuální tvorby a divadla DF JAMU Jan Šmach.

Zdroj foto: divadlonaorli.jamu.cz/swing-podle-rytmu-poznate-nas/ 


 

Zobrazit další články autora >>>