125 let Petřínské rozhledny a lanové dráhy na Petřín na známce

Tisk

znamk200Svaz českých filatelistů a Muzeum hlavního města Prahy uspořádaly slavnostní prezentaci a křest poštovní známky 125 let Petřínské rozhledny a lanové dráhy na Petřín z emise Technické památky.  Autory známky s nominální hodnotou 13 Kč jsou RNDr. Adolf Absolon, který zpracoval výtvarný návrh známky, kuponů a kresby na FDC (obálka dne vydání), rytcem známky, kuponů a FCD je Martin Srb. Známka byla vydána dne 16. března 2016 v archu o 30 kusech a také ve známkovém sešitu o 8 známkách a 4 kuponech. Muzeum hlavního města Prahy vydalo společně se Svazem českých filatelistů také dopisnice s přítiskem originální kresby Adolfa Absolona a Pamětní list nalepenou známkou. Poštovní známka je k dostání v rámci poboček České pošty.

 

Námět známky - dobová kresba rozhledny z roku 1892
Petřínská rozhledna je s výškou přes 65,5 metru jedna z nejznámějších dominant Prahy. V roce 1889 byli členové Klubu českých turistů na světové výstavě v Paříži, kde se tak nadchli pohledem na slavnou Eiffelovu věž, že se rozhodli vytvořit podobnou dominantu nad městem v Praze. Založili Družstvo pro výstavbu Petřínské rozhledny, dali do něj první peníze a od magistrátu získali pozemek. Pro pětkrát menší napodobeninu Eiffelovy věže byl vybrán vrch Petřín v nadmořské výšce 318 m. V r. 1890 byla provedena projektová příprava a zajištěny potřebné prostředky. Stavba byla zahájena v březnu 1891 podle návrhu arch. Vratislava Pasovského, autory konstrukce byli Ing. František Prášil a Ing. Julius Souček z Českomoravské strojírny.

znamk2

Práce podle plánů byly započaty 16. března a dokončeny 20. srpna roku 1891, kdy byla rozhledna slavnostně otevřena. Byly položeny 11 metrů hluboké základy a na nich vystavěna 63,5 metrů vysoká ocelová konstrukce vážící 175 tun. Jádrem konstrukce je osmiboký tubus, v němž je umístěn výtah; okolo něj se vinou dvě točitá schodiště s 299 schody – jedno pro chůzi nahoru, druhé pro chůzi dolů. Rozhledna má dvě vyhlídkové plošiny, horní je ve výšce 55 metrů. Počátkem července, 5. 7. 1938, vypukl na vrcholu rozhledny požár, jehož příčinou byl zřejmě elektrický zkrat ve výtahové kabině. Evakuováno bylo sto návštěvníků rozhledny. Hašení požáru bylo vzhledem k výšce rozhledny komplikované, ale po půl hodině se hasičům podařilo požár dřevěné konstrukce pod oplechovanou střechou uhasit. Do poloviny srpna 1938 byla rozhledna opravena a zpřístupněna veřejnosti. Lanová dráha na Petřín je pozemní lanová dráha zajišťující přepravu osob na vrch Petřín. Provoz je zajišťován po kolejích systémem tažných lan. Dráha je dlouhá 510,4 m.

znamk9

Vlastníkem a provozovatelem lanovky je Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s. V roce 2014 lanová dráha přepravila téměř 2 mil. cestujících. Stavba lanovky začala v únoru 1891 na základě návrhu z roku 1890. Lanovka měla zajistit k rozhledně vhodné dopravní spojení. Rozhledna i lanovka byly budovány u příležitosti Jubilejní zemské výstavy, současně byla budována i nová pozemní lanovka na Letnou. V době svého vzniku měla lanovka jinou podobu než dnes. Horní stanice byla umístěna poblíž Nebozízku, mezistanice neexistovala. Dolní stanice se nacházela v jiné poloze. Vagony byly taženy systémem vodní převahy
 
www.muzeumprahy.cz 


 

Zobrazit další články autora >>>