Deset let Giving Tuesday v Česku a silné osobní příběhy dárců, dobrovolníků i filantropů – od hrdinů všedních dní až po známé osobnosti, jako jsou spisovatelka Bára Nesvadbová, ekonom, filozof a ředitel Knihovny Václava Havla Tomáš Sedláček, podnikatel a filantrop Sanjiv Suri, filantropka a impact investorka Silke Horáková nebo ředitelka globálního Giving Tuesday Asha Curran. To je Štědré úterý, které 2. prosince, v den světového svátku štědrosti a dobrých skutků Giving Tuesday, vychází v nakladatelství Pointa.
Mezinárodní hnutí Giving Tuesday vzniklo v roce 2012 v USA jako reakce na konzumní nákupy během Black Friday a Cyber Monday. Jeho posláním je inspirovat jednotlivce, organizace i firmy k dobrovolné štědrosti, solidaritě a pomoci bližním. V Česku tento projekt zastřešuje a koordinuje Asociace společenské odpovědnosti. „Za deset let fungování Giving Tuesday v Česku se vybralo přes půl miliardy korun a vykonalo nepočítaně dobrých skutků. V knize Štědré úterý najdete příběhy, které dokazují, kolik tváří může mít štědrost – ať už to je podomácku vyrobená hra pro děti v nouzi, nebo sbírka, která na podporu zdravotníkům rozsvítila národní památky a přinesla světlo do nemocnic. Najdete zde vzpomínky na kampaně, které inspirovaly celé komunity. Od školních sbírek podporujících zvířecí útulky přes zapojení sousedů i místních obchodů až po zelené oázy v rušných městech, které díky podpoře umělců a dobrovolníků nabízejí lidem klidná útočiště,“ říká ředitelka Asociace společenské odpovědnosti Lucie Mádlová, která tento svátek před deseti lety přinesla do Česka.
Kniha ukazuje, jak se z malých osobních rozhodnutí stala obrovská společenská změna. Přibližuje příběhy jednotlivců, kteří rozdávají svůj čas a energii, ale i firem, které angažují tisíce zaměstnanců v projektech se silným společenským dopadem. „Dlouho jsme přemýšleli, jak nejlépe oslavit 10. výročí Giving Tuesday, který podporujeme od samotného začátku. Když vznikl nápad vytvořit knihu, jež by ukázala příklady dobré praxe a inspirovala ostatní k jejich vlastní činnosti, neváhali jsme a rozhodli jsme se projekt podpořit a pomoci mu na svět. Kniha je pro nás symbolem nejen vzdělávání, ale především příběhů, které potřebujeme jako společnost sdílet, abychom si předávali a sdíleli inspiraci a zkušenosti, které Giving Tuesday během let nasbíral. Věříme, že jednotlivci i firmy chtějí pomáhat a konat dobré skutky. Proč se tedy neinspirovat ostatními? Tato kniha přináší celou škálu příkladů od drobných, pravidelných aktivit, které může začít organizovat každý, až po systémové změny, které mohou firmy zavádět a podporovat,“ Silke Horáková, spolumajitelka nakladatelství Albatros Media.
Vydání knihy podpořili Albatros Media, PEYTON legal advokátní kancelář a dárci v rámci kampaně, díky níž se vybralo více než 113 000 Kč.
Kniha vznikla díky úsilí týmu Asociace společenské odpovědnosti a široké skupině partnerů z neziskového i firemního sektoru, kteří v Česku zastřešují a rozvíjejí hnutí Giving Tuesday. Autoři, redaktoři a kreativní tvůrci se snažili zachytit deset let proměny kultury štědrosti a filantropie v Česku skrze autentické příběhy, data a inspirativní rozhovory.
Asociace společenské odpovědnosti je největší iniciativou udržitelnosti v Česku. Spojuje více než 630 organizací z oblasti byznysu, nezisku, veřejné správy nebo vzdělávání. Kromě koordinace Giving Tuesday realizuje i další projekty zaměřené na podporu udržitelného a odpovědného podnikání a uděluje prestižní Ceny SDGs.

Více informací: www.albatrosmedia.cz
| Další > |
|---|
