O české hudbě s Wolfgangem Sawallischem
Reklama
Banner

O české hudbě s Wolfgangem Sawallischem

200 sawallischVýběr z rozsáhlého rozhovoru s Wolfgangem Sawallischem, který vedl v září 1987 v Praze Milan Slavický. Ten v úvodu píše, že dirigent odpovídal na otázky způsobem, který charakterizuje i jeho práci s interprety: „s vlídnou uvážlivostí, ale zároveň s jasnou, energickou a nekompromisně jednoznačnou definitivností, s nadhledem svědčícím o širokém intelektuálním zázemí a současně s živou zaujatostí“.

 

Jaké bylo Vaše první setkání s českou hudbou, co jste dirigoval jako první a jak se tento váš vztah vyvíjel?

Byla to moje počínající spolupráce s gramofonovým světem, která mne jako mladého dirigenta přivedla k české hudbě. EMI v Londýně mi v roce 1953 nabídla první desku produkovanou známým Walterem Leggem, manželem Elisabeth Schwarzkopfové. Pan Legge se mnou jako s německým dirigentem chtěl postupně vybudovat můj gramofonový repertoár, ale nechtěl začínat hned od Brahmse, Beethovena, Schuberta či Schumanna. Chtěl začít od něčeho, co vyžaduje pohodu, srdce a radost, a navrhl mi proto Dvořákovo Scherzo capriccioso, předehru Karneval a Osmou symfonii G dur.

 Sawallisch01

 Všechny tyto skladby jsem chtěl nejprve hrát koncertně, a tak jsem je zařadil na program v Augspurgu, kde jsem tehdy působil, a měl jsem z práce na nich ohromnou radost. Okamžitě jsem zatoužil dělat od Dvořáka víc a přes něj jsem se dostal ke Smetanovi, Janáčkovi, Martinů. Tak jsem v sobě objevil a rozvíjel tuto zálibu a lásku k české hudbě. Odpovídala mému naturelu možností ukázat radost z hudby a zároveň přinést svět citu, výrazu a osobních emocí. Smetanova a Dvořákova hudba odpovídala této syntéze, která mne od nejranějšího dětství přitahovala k muzicírování. Dělá mi ohromnou radost, že mohu provádět nejen Dvořákovu symfonickou hudbu, ale také duchovní – Requiem, Stabat mater, Svatou Ludmilu, i Svatební košile; to jsou skladby, které velmi vycházejí vstříc mému vnitřnímu naladění. Pro RCA jsem nedávno nahrál Mou vlast s Orchestre de la Suisse Romande a koncertně jsem kompletní Smetanův cyklus dirigoval v Mnichově, Ženevě, v Tokiu s NHK Orchestra, s Filadelfským orchestrem a minulý rok, čehož si obzvláště vážím, jsem byl pozván k řízení zahajovacího koncertu Pražského jara s Českou filharmonií a s tímto dílem.

Celý rozhovor vyšel v roce 1990 v knížce „Rozhovory z Domu umělců“, EDITIO SUPRAPHON


 

Rozhovor

Štěpán Kojan: „Prvnímu ročníku Rocku pro faunu přeji podporu široké veřejnosti pro dobrou věc Fauny“

keks 200Rock pro faunu – je nový projekt, který chce pomoci přírodě a zvířatům. Předkládáme vám, našim čtenářům, první rozhovor s leaderem kapely KEKS Štěpánem Kojanem:

...

Hledat

Chaty s osobností

Čtěte také...

Porotkyně Diana Mórová: „Aj keď som kritická, budem taká, aby som nikoho neurazila.“

Talent rozhovor 200Přinášíme vám rozhovor s dlouholetou tváří TV JOJ Dianou Mórovou, kterou v těchto dnech můžete vídat v Televizi Prima. Je totiž novou porotkyní v soutěži Česko Slovensko má talent. Kromě herectví je známá také z různých zábavných sh...


Literatura

Mýty číslo 13 vábí čtenáře na crossover

myty 13 200V dubnu vydalo komiksové nakladatelství Crew již třináctý díl série Mýty, takové pohádky pro dospělé. Nadupaný díl o více než dvě stě stránkách sázel na křížení se sérií Jack of Fables a to vysvětluje i název dílu – Velký mytický crossover.

...

Divadlo

Pejsek a kočička rozdávají ve zlínském divadle opět radost

200dZlínské Městské divadlo si dětské diváky předchází jak může, rozhodně je nebere jako doplněk k divákům dospělým. A tak první premiéra roku 2013 i první premiéra právě se rozbíhající sezóny 2013/2014 patřily právě dětem. Na jeviště zlínského divadla se po čase v...

Film

SLOVENSKÉ POZDRAVY WALERIANU BOROWCZYKOVI

borowczyk walerian200Odborné filmové časopisy vycházejí se zpožděním. Uplynulý rok se již uzavřel, avšak čtenáři dosud marně čekají na rovnou polovinu plánovaných čísel – v Česku zatím dluží čtvrtletník Iluminace jen dvě čísla ze čtyř, na Slovensku...