Zpěvačka Dana Vlková, polovina dua Kamelie, začínala jako malá v Bambini di Praga

Tisk



dana vlkova perexPolovinu pěveckého dua Kamelie tvoří půvabná zpěvačka Dana Vlková, která slaví začátkem dubna narozeniny. I když ji veřejnost objevila až jako součást dua Kamelie, má za sebou zajímavou hudební minulost. Předtím zpívala v dívčí skupině Jezinky a potom v souboru Josefa Laufera.  Se svou dlouholetou kolegyní a kamarádkou Hanou Buštíkovou se setkala právě u již zmíněného Josefa Laufera, kde ještě s Janou Giergielovou tvořily "nejkrásnější dívčí trio ve střední Evropě".  Trvalo však ještě několik let, než se obě zpěvačky našly coby Kamelie. A zjevně je to to pravé ořechové, neboť loni tomu bylo pětatřicet let, co tento dámský tandem bez přestávky funguje.

 


Pražská rodačka Dana Vlková slaví narozeniny 8. dubna - a protože jí byl dán do vínku zpěvný hlas a hudební sluch, navštěvovala odmalička Dětský pěvecký sbor  Československého rozhlasu (později  známý jako  Bambini di Praga), který vedl profesor Bohumil Kulínský.
Na dětské období Dana vzpomíná s velikou láskou  a upřesňuje: „Tento sbor byl věhlasný svým lahodným zvukem dětských sopránů a byl žádaným doplňkem dospělých pěveckých sborů při významných koncertech, například Bachovy H-moll Mše, Requiem a dalších, které byly pořádány se symfonickými  orchestry a světovými operními sólisty v Itálii, Francii, Japonsku a dalších zemích světa. Dostat se do úzkého výběru těch, kteří pojedou, nebylo vůbec lehké.  Bezpočet hodin zkoušek včetně sobot, nedělí a svátků. Řeholní přípravy na zahraniční turné absolvovalo vždy více dětí, než kolik jich mohlo jet, to pro případ nemoci. Pan profesor nás po celou dobu držel v napětí a motivoval slovy: Všichni jste jen náhradníci! -  Bylo to kruté, ale do života velmi poučné...  Ale když to vyšlo, stálo to za to!“

dana vlkova 2


Po maturitě na gymnáziu se zaměřením na francouzštinu se sice Dana Vlková rozhodla ke studiu na Pedagogické fakultě, obor francouzština - čeština, jenomže to už byla dávno v zajetí hudby. Se třemi kamarádkami z rozhlasového sboru (Bobina Ulrichová, Helena Heřmanová a  Hana Löfflerová) se v době dospívání daly dohromady a začaly spolu zpívat.  
Propadly šarmu Beatles a hlavně jejich vícehlasým písničkám. Pečlivě odposlouchávaly s uchem na rádiu všechny jejich nové hity, aby se ani jedna nota z těch libozvučných  beatlesáckých vícehlasů nevytratila. "Učily jsme se je zpívat za pomoci foneticky zkomolených anglických textů. Ze začátku to bylo jen tak pro radost a pro zábavu, ale u toho nezůstalo. Byly jsme letité kamarádky, hlasy nám dobře zněly dohromady, tak proč nezkusit o něco víc," vzpomíná Dana Vlková.
Jednoho dne se rozhodly zkusit štěstí na vypsaném konkurzu do komponovaného programu Heleny Vondráčkové. Vyhlásil ho Bohuslav Ondráček, dirigent a hlavně známý skladatel nezapomenutelných písniček pro Martu Kubišovou a trio Golden Kids. Nejspíš díky důkladné a mnohaleté přípravě ze sboru dr. Kulínského a díky jejich dívčímu nakažlivému a nespoutanému nadšení konkurz vyhrály. V té atmosféře se zrodil v hlavě Bohuslava Ondráčka i název - Jezinky.
A protože ani další hledači talentů nespali, pozvání do rozhlasového či nahrávacího studia na sebe nedalo dlouho čekat, zvlášť poté, co o novém čtyřčlenném pěveckém sboru Jezinky napsal Večerník Praha. Od roku 1971 začaly Jezinky vystupovat v Helenině show. Vedle toho pravidelně natáčely sbory na nahrávkách Tanečního orchestru Československého rozhlasu pro renomované zpěváky včetně Karla Gota. Sbory v písničkách byly v té době neodmyslitelnou součástí světových i domácích hitů. Jezinky měly přesně ten zvuk, který byl v 70. letech vyhledávaný. Nechyběly ani na festivalech  typu Bratislavské lyry nebo Děčínské kotvy a natočily i vlastní LP.
Po  skončení  smlouvy u Heleny Vondráčkové Jezinky dále pokračovaly v natáčení sborů, měly výhodu, že četly z not, ale pomalu docházelo i k rozbrojům, až nakonec došlo k rozdělení skupiny. Bobina Ulrichová, patrně z funkce  vedoucí souboru, si vymínila ponechat jméno Jezinky a doplnila je novými členkami. Zbylé Jezinky se ale nenechaly odradit a založily konkurenční Bezinky. Jak to však u děvčat v tomto věku bývá, v pevném složení  nevydržela dlouho ani jedna z nově vzniklých skupin.
 Po krátkém účinkování s Karolem Duchoněm na Slovensku přijala Dana Vlková nabídku do souboru Josefa Laufera.  V té době už tam zpívala Hana Buštíková, a když v rámci nového uměleckého záměru přišla ještě třetí půvabná zpěvačka Jana Giergielová, na světě bylo "nejkrásnější  trio ve střední Evropě"- tak se triu tehdy přezdívalo.



V souboru Josefa Laufera strávila Dana Vlková bezmála pět let, z toho tři roky ve společnosti s Hanou Buštíkovou, která ale v roce 1978 odešla zpívat po boku Jiřího Korna, do jeho show Zpívání v dešti.
Po dvou letech se ale opět potkaly a udělaly zásadní rozhodnutí - založily dívčí duo Kamelie. Tehdy se psal rok 1980. Obě zpěvačky se spojily s hudebníky a aranžéry Petrem a Pavlem ORM - a tato spolupráce trvá neuvěřitelných pětatřicet let. Je to pár měsíců, co Kameliím - a jak jinak než ve spolupráci s ORM - vyšlo desáté řadové album s názvem Trend.
Hana Buštíková a Dana Vlková  tvoří duo, které vsadilo na melodické písničky, taneční rytmus a choreografii a kterému se už na samém začátku povedla celá řada hitů (Jako Robinson, Formule 1, Cukr, káva, limonáda, V rytmu galaxie, Vodní víly, Kouzla, čáry máry, Móda a další), které musí dodnes uvádět na svých koncertech.
Jejich úspěšná umělecká kariéra byla vždy spojena i s atraktivní vizuální stránkou. Uvedené atributy si ostatně Kamelie uchovávají i v současnosti a jejich - před několika týdny Supraphonem vydané - novinkové CD Trend je toho důkazem. Osvědčený tandem ORM dodal skladby, které by neměl příznivce Kamelií ani letos zklamat. Jejich hlasy se působivě pojí a proplétají, ale zpěvačky mají hlavně co a o čem zpívat. Opět jde o profesionálně zvládnutý, průzračně příjemný a lehce sférický "popík" s mírným přesahem do několika žánrových oblastí. Nechybí ani podmanivá úprava lidové Teče voda, teče. Autory textů jsou přitom Václav Kopta, Rudolf Kubík, Marek Filan, Eduard Krečmar a v případě předělávky písně Já jsem tvé dřív (Let It Be Me) Zdeněk Borovec.
Prakticky celou dobu jejich kariéry provázejí Kamelie úspěchy nejen v tuzemsku. V roce 1983 se zúčastnily světové soutěže populární písně Worl Popular Song Festival Yamaha v Tokiu, a to s písničkou Čau Pepíno. Velkou odezvu nalezlo populární dívčí duo  i v německém teritoriu, kde řadu let vystupovalo v různých televizních show a gala programech coby Hana + Dana, později  pak jako Hanna & Daana v německém country projektu. V té době natočily tři CD v němčině.
Stejně jako Hana Buštíková, objevila se i Dana Vlková v několika filmech. Nejvýraznější příležitost dostala ve snímcích Prodavač humoru (1984) a Smrt krásných srnců (1986). Ještě předtím jsme ji mohli vidět ve filmu My ztracený holky (1972), v televizním snímku Noc na zámku (1981) a v retro komedii Anděl s ďáblem v těle (1983), kde hrála a zpívala i Hana Buštíková.  Později se ještě Dana Vlková uplatnila v televizní pohádce Černovláska (1988).



Foto archiv autora a Supraphon

 

FOTOGALERIE


 

Zobrazit další články autora >>>