Česká literatura za nacistické nadvlády

Česká literatura za nacistické nadvlády

Tisk

Dejiny CL v protektoratu perexDosavadní souhrnné dějiny české (československé) literatury pojednávaly období druhé světové války jednak jako čas útlaku a přizpůsobování, jednak skrze projevy odporu, soustředily se převážně na podobu tehdy vycházející literatury. Teprve nedávno vydané DĚJINY ČESKÉ LITERATURY V PROTEKTORÁTU ČECHY A MORAVA zohledňují celé složité předivo událostí a poměrů, vládnoucích v letech 1939-1945. Oceníme i množství citací jak z dobového tisku, tak z archivních fondů, případně z pozdějších odborných prací či vzpomínkových publikací. Součástí knihy je četný obrazový materiál, reprodukce fotografií, přetisky dobových archiválií i knižních obálek.

 

Vedoucí mnohačlenného autorského kolektivu Pavel Janoušek hned v úvodním slově prozrazuje, jak nahlíží na onu tragickou dobu, když zdůrazní současný náhled považující nacismus a komunismus za dvě strany téže mince: „Nacistickou a komunistickou politickou moc spojovalo to, že obě usilovaly o zásadní hodnotovou přeměnu světa a tlačily (…) veřejnost k tomu, aby nastolovaný politický systém, akceptovala jako pozitivum, jež jednoznačně vymezuje cestu, po níž je „nám“ dáno kráčet za šťastnou budoucností.“ Jenže tím pádem poněkud uniká, jak tehdejší situaci vnímali – nebo mohli vnímat – lidé v ní žijící, v jakých dilematech se ocitali zejména veřejně činní jedinci (umělci, politici, pedagogové apod.), jak se vyrovnávali s tlakem svědomí - pokud ovšem nějaké měli. Nacistická ideologie považovala komunismus (bolševismus) za jednoho ze svých největších nepřátel, čímž mu zjednávala přijatelnost pro valnou část obyvatelstva. Jednoduše řečeno: průzkum tehdejších mentalit by mohl ledasco osvětlit. Jen v některých okamžicích, třeba v připomínce protektorátních i poválečných osudů literárního glosátora Františka Sekaniny, nahlédneme pod navenek bohorovný příkrov jasných pravd.

Jak si podmanit český národ

Než autoři přejdou k posuzování literární produkce, načrtnou politické a kulturní souvislosti, v nichž literatura fungovala. Přiblíží nejrůznější dílčí aspekty (popíší třeba vynucený zájezd českých kulturních pracovníků do Německa a Holandska v roce 1940, ale nikoli již další: takových „poznávacích výprav“ mělo být celkem dvanáct), zmíní pověsti a fámy, dotknou se tehdejších anekdot. Zahrnou též propagandistické akce (protikomunistické i protižidovské, směrované proti jejich prolnutí v židobolševismu), které měly vyjadřovat souznění s nacistickými idejemi, ať již to byly výstavy nebo svatováclavský kult včetně vyznamenání zvaného Svatováclavská orlice. Rozlišují dvě fáze protektorátního vývoje: první nazvou adaptační, která dovolila záhy pronásledovaným umělcům ještě tvořit (Julius Fučík, Karel Hašler, E. F. Burian, Vladislav Vančura…), druhou represivní – ta se začíná odvíjet od nástupu Reinharda Heydricha a vyznačuje se tím, že vražednicky ničí už pouhý náznak jakéhokoli nesouhlasu, neřkuli odporu.

Dejiny CL v protektoratu3

Šťastnou cestu (1943)

Více než sedmisetstránkového dílo si vytyčilo, že nepomine žádnou z myslitelných oblastí, které s literaturou souvisejí, takže nalezneme oddíly věnované ilegální neboli „podzemní“ (třeba koncentráčnické) tvorbě, literatuře v exilu, ale také německé složce literárního života včetně divadelního provozu. (Ostatně německému divadlu v Praze byla již dříve věnována samostatná kniha Až k hořkému konci.) Přehledně je zpracována kapitola věnovaná myšlení o literatuře, ať již se tak dělo na novinové úrovni nebo v rámci literární vědy, kdy důležité byly podněty přinášené zejména strukturalismem.

Poté Janouškův autorský roj probírá nejen poezii a prózu, ale také drama (každé divadelní představení přece vychází z nějaké psané předlohy). A začleňuje další mnohdy pomíjené literární druhy – v pojednání o faktografické literatuře, která leckdy rozvíjela i myšlenky poplatné nacistické ideologii, nalezneme třeba zamyšlení nad statěmi čelného kolaboranta Emanuela Moravce, dovíme se, že literatura pro děti a mládež měla rozvíjet hlavně linii pohádek, ale také četbu vhodnou pro malé i dospívající čtenáře, nejlépe takovou, která by ji usměrňovala žádoucím směrem. Také populární literatura (kam patří třeba kovbojky, detektivky, fantastika, ale zejména sentimentální čtivo ustálené vzorci „červené knihovny“) se dočkala stručného obhlédnutí.

Jak se natáčely (nebo nenatáčely) české filmy

Kniha se dotýká rovněž slovesné tvorbě v rozhlase a rozebírá dramatizace literárních či dramatických předloh, zkoumá původní rozhlasové hry i politické skeče (jeden z nich se po válce stal osudným Vlastovi Burianovi). Poslední kapitola se týká filmové tvorby – tedy spíše produkčních podmínek, za nichž vznikala. Vypočítává její důležité rysy: orientaci na klasické české romány, oslavu venkova i krás české Prahy. Snad mohl být ještě doplněn důraz na fyzickou práci, která měla zaručit zrod „nového člověka“. Podrobněji je tu rozebrána geneze dvou tehdy (a vlastně dodnes) ceněných filmů, pietní Čápovy Babičky a Vávrova „neorealistického“ snímku Šťastnou cestu.

Dejiny CL v protektoratu2

Babička (1940)

Jen nechápu, proč do výčtu nerealizovaných, případně nedokončených projektů nebyla zahrnuta také pohádka Dlouhý, Široký a Bystrozraký, u níž vadily možné jinotaje, nemluvě o řadě roztočených děl, která zastihl konec války – a práce na nich byly navždy zastaveny. Také bych vytkl, že se zcela vytratila dokumentární tvorba, která byla vůči nacistickému režimu daleko vstřícnější nežli filmy hrané, příkladný je v tomto ohledu celovečerní střihový dokument Kolesa dějin, dokončený v posledních dnech války, takže do kin se již nikdy nedostal. Proklamuje, že český národ by měl být německé říši vděčný za to, že jej uchránila před válečným zmarem, a proto by měl český dělník pracovat se stejným nasazením, s jakým německý voják za něho bojuje proti židobolševické zkáze i anglo-americké plutokracii.

Dejiny CL v protektoratu1
Všestranný vhled do literárního, divadelního i filmového dění v době nacistické okupace je poutavý, staví na občasném vytažení nějaké podružnosti či jednotlivosti, aby byl skrze ni ukázán mechanismus nacistické nadvlády, pronikající do všech oblastí (nejen) kultury. Ale uvědomíme si také, nakolik pouhý půlrok existence takzvané druhé republiky, klenoucí se mezi přijetím mnichovské dohody a vstupem německých vojsk, připravil vhodné podhoubí pro protektorátní zásahy.

Dejiny CL v protektoratu obalka

Pavel Janoušek a kolektiv: Dějiny české literatury v PROTEKTORÁTU Čechy a Morava
Vydalo nakladatelství Academia ve spolupráci s Ústavem pro českou literaturu AV ČR, v. v. i., Praha 2022, 733 stran

Hodnocení: 90 %

Foto: kniha www.academia.cz/dejiny-ceske-literatury-v-protektoratu-cechy-a-morava--janousek-pavel--academia--2022


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

„Natěšená, múzami políbená, týmově sladěná, připravená a maličko nabroušená“. To je kapela Dolls In The Factory

Dolls in the Factory 200Čtveřice Dolls in the Factory z Frýdku-Místku není na tuzemské hudební scéně nováčkem. Za svoje působení vydala EP Hurricane (2012) a album Statues (2013). Píseň Believe zazněla ve filmu Křídla Vánoc (2013) a se songem Ch...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Na Veľký piatok sa nikde vo svete neslávi svätá omša

pia200„Opovrhnutý a posledný z ľudí, muž bolestí, ktorý poznal utrpenie, pred akým si zakrývajú tvár, opovrhnutý, a preto sme si ho nevážili.“ (Iz 53,3) Na Veľký piatok si kresťania pripomenuli svoje vykúpenie.

...

Z archivu...


Literatura

Aktuální náhledy na fenomén bolesti a její léčbu

Obalka lecba bolesti200Akutní bolest provází člověka jako nepříjemná, ale upřímná kamarádka, která Vám sděluje, že právě v tomto okamžiku neděláte dobře, když děláte, co děláte. Když ji poslechneme, zmizí, není jí totiž zapotřebí. Neposlechneme...

Divadlo

Jaká pravidla má hra o moc? Žebrácká opera Divadla DISK

Zebracka opera perexBlíží se prezidentské volby a bohatý a vlivný Jareš (Matěj Polák) doufá, že by je mohl vyhrát. Přízeň lidu je ale nejistá, a tak musí Jareš udělat všechno pro to, aby si své vítězství pojistil. Neobejde se to však bez nekalý...

Film

V prosinci vstoupí do kin dokumentární film o kapele Už jsme doma

SvetloPRozsviť světlo, ať je vidět je název nového celovečerního dokumentárního filmu, který je dvojportrétem lídra alternativní a dnes již legendární kapely Už jsme doma Miroslava Waneka a jejího dvorního výtvarníka, malíře Martina Velíška. Jen těžko bychom v Čechách našli dvojic...