Druhý nejstarší pražský most se dočká opravy

Tisk

Viadukt200Správa železniční dopravní cesty opraví Negrelliho viadukt; půjde o druhou celkovou opravu mostu v jeho historii, dlouhé přes 160 let. Viadukt vede z Karlína do Holešovic a je jedním ze čtyř pražských železničních mostů přes Vltavu.  Oprava se dotkne mostu v celé jeho 1110 metrové délce. Most čeká výměna kamenů, sprárování či demolice a opětovná výstavba mostních objektů. Výměnou projde také železniční svršek, zabezpečovací zařízení i trakční vedení.

 

 

Rekonstrukce druhého nejstaršího stojícího pražského mostu souvisí s modernizací koridorového úseku do Bubenče i kladenské dráhy. Z ní by v budoucnu měla odbočovat trať na letiště. Výhledově by po mostě mohlo jezdit až dvanáct párů vlaků za hodinu.

Viadukt je v provozu od roku 1850; s délkou 1 110 metrů a 49 oblouky to byl po 60 let nejdelší most Evropy.

Viadukt2

 

Negrelliho viadukt je po Karlově mostě druhý nejstarší dosud stojící most přes Vltavu v Praze. Jeho stavbu si vyžádalo pokračování Severní státní dráhy z Prahy do Drážďan. Viadukt překlenuje karlínské údolí a dvě vltavská ramena, která rozděluje  ostrov Štvanice. Na projektu se podíleli ing. Jan Perner a Alois Negrelli, Lessepsův spolupracovník na stavbě Suezského průplavu. Se stavbou viaduktu se začalo roku 1846; dokončen byl v roce 1850, kdy po viaduktu projel první pravidelný vlak.

Viadukt3

 

Ve své době to byla největší železniční stavba v Evropě; pracovalo zde 3000 dělníků. Materiálem  byla česká žula, pilíře měly pískovcové obklady. Délka viaduktu byla 1130 m, šířka 9 m. Viadukt měl 90 oblouků. Železniční trať vedoucí po viaduktu byla od počátku dvojkoldvojkolejná. Most nejenže odolal vltavským povodním, ale unese i obrovský vzrůst váhy dnešních souprav.

viadukt5

 

V letech 1952-1953 došlo k odstranění tří oblouků nad Křižíkovou ulicí v Karlíně. Byly nahrazeny betonovými nosníky. V roce 1981, se totéž opakovalo nad Bubenským nábřežím. Dodnes je Negrelliho viadukt důkazem, že i technické dílo může mít vysokou estetickou úroveň. Most je již od roku 1958 na seznamu kulturních památek.

zdroj: Tisková zpráva Správy železniční a dopravní cesty, www.szdc.cz


 

Zobrazit další články autora >>>