Veroničin pokoj v divadle Reduta v Brně

Email Tisk

Veronicin pokoj 200Jedna za scén Národního divadla v Brně, staroslavná Reduta kde byl divadelní sál přestavěn  v roce 1773 a čekal na nové otevření po rekonstrukci až v roce 2005, je malý prostorem, velký svými ambicemi..  Za deset let té nové existence zažila scéna Reduty nejednu skutečnou slávu i nejeden pád, jednoduše tvůrčí omyl. Česká premiéra hry Ira Levina – Veroničin pokoj, která měla premiéru 10. září, patří právě k tomu nejlepšímu, co lze v Redutě zhlédnout. Je třeba pochválit dramaturgii, že sáhla po tomto titulu a je až s podivem, že se tak dobrý dramatický text, který vznikl v minulém století, u nás do dnešních dnů nikde nehrál.

 


Přiznávám opisování a cituji informace o autorovy z internetových zdrojů, z Wikipedie s kontrolou z Encyclopædia Britannica:
Ira Levin (narozen 27. srpna 1929 – umírá 12. listopadu 2007, celý život žil v New Yorku), byl americký spisovatel, autor divadelních her a písní. Narodil se během hospodářské krize v židovské rodině na Manhattanu. Jeho otec měl hračkářství. Později se rodina přestěhovala do Bronxu. Po absolutoriu studia filozofie a angličtiny na New York University psal Levin scénáře pro televizi. Svůj první román Polib mne a zemřeš (A Kiss Before Dying) napsal ve svých 22 letech. Levin byl neobyčejně nadaný a přizpůsobivý autor, vynikající v žánru thrilleru a v komediálním žánru. Napsal například hru No Time For Sergeants, podle které byl později natočen populární film. Levinovým největším divadelním úspěchem je komediální thriller Osidla smrti (Deathtrap), což je dosud nejdéle běžící hra na Broadwayi.

Nejznámější Levinův román je Rosemary má děťátko (Rosemary's baby), hororový příběh o satanismu.  Divadelní hru Veroničin pokoj napsal a realizoval v New Yorku v roce 1974.


Levinovy horrory či thrillery jsou typicky americké vycházející z těch nejlepších tradic žánru, od Poea (Stín – Podobenství, Berenice, Eleonora) až po filmy  Hitchcocka. (Mrtvá a živá, Rozdvojená duše). Dean Koontz (Sole Survivor) nebo Wesley Earl „Wes“ Craven, autor slavně zfilmovaného horroru Vřískot. Na rozdíl od evropských horrorů, které mají své předky v gotickém románu, ta americká díla mají civilizační podtón a jsou obsazena zdánlivě normálními postavami, ze kterých se až postupně klubou psychicky narušení lidé. A těší se ještě jedné zvláštnosti. Dost dlouho nevíme, oč vlastně jde. Co je zdrojem strachu, nejistoty a odkud se bere to smrtelné nebezpečí. Levinův Veroničin pokoj přesně zapadá do tohoto žánru.

Veronicin pokoj 1


Děj nemá smysl popisovat, zase si vypůjčíme citaci od dramaturgie divadla: Studenti Susan a Larry se v restauraci seznámí se správci honosné usedlosti, kteří jim tvrdí, že Susan je podobná dceři majitelů domu Veronice, jež zemřela v padesátých letech. Dívka chce starému páru pomoci a navzdory Larryho obavám přijme podivný návrh – proměnit se na jedno odpoledne ve Veroniku. Veroničina sestra Cecílie totiž umírá na rakovinu, blouzní a věří, že Veronika stále žije. Jenže když se dveře, za nimiž se Susan připravovala na svoji „roli“, otevřou, všichni se k dívce chovají, jako by byla skutečně Veronikou. A navíc jí všichni tvrdí, že je rok 1957…


Přijďte si vychutnat příběh, u kterého není až do poslední chvíle jasné, co vlastně sledujeme. Sci-fi fantazii? Ďábelsky vykonstruovaný vtip? Temný psychologický thriller? A existuje Susan, či byla pouze v představách nemocné Veroniky?


Sebelépe napsaný dramatický text by nebyl nic platný, kdyby nebyl profesionálně a s espritem převyprávěn. O to se zasloužil slovenský režisér Dodo Gombár, dnes umělecký šéf pražského Švandova divadla. Jeho režie je výsostně herecká. Vychází z naturelu protagonistů a je cítit, že jim dává velký prostor na seberealizaci. Přitom umí promyšleně tlumit a zvedat napětí, i tucho a štronzo je pro něj výrazným režijním artiklem. Mění tempo a rytmus převyprávění tak, že nenechá ani na chvíli diváka v klidu. A to je u tohoto žánru hodně důležité.

Veronicin pokoj 2


Hra si vystačí se čtyřmi protagonisty. Mladý pár, Magdalena Tkačíková a Jakub Šafránek, dovedou rozehrát náhodnou nejistotu do dramatických konců. Šafránek svými tlumeným herectvím a vnitřním napětím. Především pro roli dívky je ale hra napsaná tak, že jí dává životní prostor pro nejrůznější herecké polohy, od bezstarostné hravé dívky až po hororové prožitky. Tkačíková se všech těch náročných poloh zhostila bravurně. Komplikovanější pozici má starší pár, muž a žena. Jejich role mají dvě výrazně odlišné polohy, jednou jsou to zahradník a služka v bohatém domě, starostliví, bázliví, podruhé jsou to sami majitelé toho záhadného domu s Veroničiným pokojem a tady jsou už suverénní až despotičtí. Ivana Hloušková (j.h.) a Bedtřich Výtisk jako její partner sehráli ten záhadný pár čistě a čitelně, pokud se vůbec dá mluvit o čitelnosti v rafinovaném příběhu, kde je všechno jinak, než jak si to divák představoval.


Představení jako celek, také díky jednoduché scéně  Evy Jiříkovské, vyznívá kompaktně, uzavřeně, jako by byli všichni odděleni od diváků také čtvrtou zdí a my se přes ni díváme na postavy jednající jako v šíleném snu. Je to zábavné? Ano je. Příběh na nás působí očistně, jako každý horor, ve kterém se nám vyloučí do hlavy endorfin: Jé, to je fajn. Nám se to nestalo. To prožívá někdo jiný…


Odcházíme z divadla s hormonem štěstí v hlavě…


Zdroj foto: http://www.ndbrno.cz/cinohra/veronicin-pokoj
www.ndbrno.cz



Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

RENÁTA KAISEROVÁ

akademická malířka

Kniha:


PORTRÉT A HLAVA

Ráda bych se zmínila o knize Portrét a hlava, kterou jsem si koupila už podruhé, protože mi ji někdo ze žáků odcizil. Je mi to moc líto ale bohužel jsem jí neuhlídala. Jsem známá tím, že miluji encyklopedie a knihy o technice jakékoliv kresby i malby. A teď držím v ruce opravdu praktického průvodce realistickou kresbou. Já se totiž malinko vymykám některým jejím poučkám a doporučením, například od čeho začínat kreslit. Podívám se na portrét a hned mám vizi, jak jej nakreslím, tudíž je mi jedno začnu-li okem či nosem. Tato kniha je báječná i proto, že je tu hodně ukázkových portrétů. Každé oblasti hlavy je věnovaná kapitola s podrobným popisem, ukázkami a návodem, jak hlavu nakreslit přesně krok po kroku. Autor pan Martin Ševčík vytvořil portréty slavných lidí, aby přiblížil kresbu běžným studentům, které příliš nezajímají hlavy anonymních, nic neříkajících lidí. Navíc jako bonus, pokud knihu zaregistrujete na stránkách www.tajemstvíkresby.cz, získáte pracovní sešit a různé další bonusy zdarma.

Anketa

Národní divadlo

  • Národní divadlo seniorům
    Sleva pro seniory Národní divadlo nabízí seniorům ve věku 65 + vstupenky s 50% slevou na vyhrazená místa všech představení ND.*  Kromě této...

Twitter


Hledat

Aktuality

Městská divadla pražská

Na konci roku

Partneři

Z archivu...

Čtěte také...

Prohlídky s herci, výklad pro neslyšící i jízda na popelářském voze. Švandovo divadlo zve na Den otevřených dveří v rytmu Popelářů

3 Miroslav Hruska perexOblíbený Den otevřených dveří proběhne ve Švandově divadle ve čtvrtek 10. září od 9 do 19 hodin. Prohlídkový den bude tentokrát laděn podle not muzikálu Popeláři s hudbou Romana Holého. Protož...

Nové komentáře

Facebook

Google+


Literatura

Právě vypukl Měsíc autorského čtení v Brně, Košicích, Ostravě a Wrocławi

mesic autorskeho cteni 200V pondělí 1. července 2013 byl v Brně zahájen již 14. ročník tradičního literárního festivalu Měsíc autorského čtení. Jednotlivá autorská čtení českých i zahraničních autorů budou probíhat denně v ...

Divadlo

Veselé paničky windsorské: sólo pro Bolkovu pantomimu

vesele panicky windsorskeŘíká se, že hru Veselé paničky windsorské si u Shakespeara objednala přímo královna Alžběta. V představení Jindřich IV. se jí totiž zalíbila postava rytíře Jana Falstaffa a chtěla h...

Film

Kinematografie a stát v českých zemích mezi roky 1895-1945

kinema 200Doposud se slovo "kinematografie" vztahovalo především na filmovou tvorbu. Teprve Ivan Klimeš se v knize Kinematografie a stát v českých zemích 1895-1945 soustředí na to, jak stát a jeho předpisy ovlivňovaly kinematografické podnikání - výrobu i ...