Džumelec odhazuje kytaru a zapíná sampler

Tisk

dzumelec200Slovenský umělec a hudebník Džumelec, vlastním jménem Erik SIkora, vydává nové album Chvostoskoky! Album vyšlo digitálně 22. 3. 2024 u Bumbum Satori v distribuci Warner Music. Zároveň vychází dva videoklipy Meč času (vytvořeno v Legu) a Čaues claves (vytvořeno v excelu).

 

 

Písničkář Džumelec odhadzuje akustickou kytaru, aby našel nový zvuk. Zlámané ručně vyťukávané beaty, "antigridová" elektronika a rytmy brazílské diaspory.

„V roku 2018 som navštívil Portugalsko a už v aute z letiska som sa musel opýtať šoférky, čo je to za zaujímavá hudba, taká popová a pritom taká rozbitá. Bol to brazílsky favela funk, alebo baile funk. Ako predtým samba, tango, salsa, reggaeton, opäť sa z hroznej koloniálnej minulosti objavila najnežnejšia odplata diaspory, hudba, ktorá roztancovala postupne celý svet.“

Iniciační zážitek baile funkem přinesly Džumelcovi pandemické roky strávené nad videoesejemi a videoklipy a knihami o rytmu. Pokoušel sa rozebrat rytmická schémata, kterým nerozumí a navzdory tomu ho roztancovávají. Synkopa jako přesun důrazu těžké doby na lehkou, polyrytmy jako míchání různých rytmů dohromady - tomu věnoval vlastní videoesej (Synkopa, s hlasem Pavla Klusáka), či sérii performatívních prednášek ironicky nazvaných Výchovný koncert. Brazilský baile funk míchá dědictví latinskoamerické hudby, ale k ostrým hiphopovým elektronickým beatům sampluje ústy chrlené zvuky a citoslovce, podomácky nahrávané a záměrne přebuzené. Miliardové počty zhlédnutí však opouštějí favelu ke globálnímu trendu a baile funkové lo-fi beaty si už v tracích přisvojují i Major Lazer, Stromae či Little Simz. Džumelec se jako vizuální umělec ale i jako hudebník rád staví do polohy dokumentaristy zkoušení trendů na vlastní kůži.

Písně v předcházející tvorbě kladly silný důraz na text a slovní hříčky. Toto album původně vzniklo z adresáře v počítači s názvem "Rozhegané techno", kam si Sikora ukládal instrumentální taneční sety kombinující afro techno se zvuky music concréte. Až později z toho začal "vysekávat písničkovitost". Všechny nástroje, zvuky a zpěvy byly nahrány doma v garáži, v maličké vymolitanované místnosti původně určené pro kompoty, kde sa na šířku nedá ani rozpažit. Strohost elektronických beatů doplňoval ruchovými zvuky dupání, šustění paličkami, či cinkání mincemi. Zvuk alba Chvostoskoky vznikal dlouho, rozebíráním latinskoamerických a afro rytmů na prvočástice, vytvářením beatů z nehudebních zvuků a recitovaním a rapováním o drobnostech všednosti a hledání happyendů. Jindy pro něj obvyklý lo-fi garážový zvuk byl tentokrát "upgradován" o dodatečný mix a mastering Marka Buranovského (Vojdi, Raptor Koch, Drť, Srnka).

Po několikaletém hledání vychází album 22/3/2024 na českém labelu Bumbum Satori jako digitální release.

Erik Sikora tvoří hudbu při tvorbě vizuálního umění a tyto dva světy se mu čím ďál více prolínají. Pod jménem Džumelec funguje od roku 2012 a vydal čtyři alba, každé jako ucelený konceptuální příběh.

První album Odkalisko staré psisko (2012) je zpívané maskovaným hlasem vznikajícim zrýchľovaním. Druhé album Brutovce (2014) bylo nahrávané doma v koupelně po uspání dětí a prináší pokus o definovaní žánru "krajinářský rap" či "rurální pop". Na album Dakus (2018) posbíral písně obrušované na koncertech, obsahující co nejvíce fiktivní látky "popeín". Album Jeleň Zeleň (2015) je dokumentaristické album o dětech a pro děti, na což navázal i koncerty pro dětského diváka. Naživo Džumelce doplňuje kytarista Lukáš Valkučák.

 dzumelec 1

Zdroj foto: Erik Sikora

Více informací:

https://bumbumsatori.lnk.to/Chvostoskoky
https://www.facebook.com/dzumelec
https://open.spotify.com/artist/7hgTIy1JpXVw7PZaHDMLOk?si=_26OguLpQeCnC7AWMUMj2Q&;nd=1&dlsi=ede4ac32a2b74436


 

Zobrazit další články autora >>>