Zrekonstruovaná výtopna Kořenov se pro veřejnost otevře 2. července. Akci doprovodí výstava fotografií, která dokumentuje průběh obnovy.
Železniční společnost Tanvald při této příležitosti vypraví na trati mezi Tanvaldem a Kořenovem historické vlaky a unikátní lokomotivy.
Výtopna pochází z počátku 20. století. Budova desítky let chátrala, zůstaly z ní pouze obvodové zdi. V létě 2015 byla zahájena její obnova. Objekt by se měl stát součástí Muzea ozubnicové dráhy zaměřeného na historii památkově chráněné tratě z Tanvaldu do Harrachova a poskytnout zázemí sbírce železničních vozidel. Výtopna byla zrekonstruována v rámci projektu Zubačka – unikátní živé kulturní dědictví Jizerských hor a Krkonoš. Díky Železniční společnosti Tanvald a Norským fondům se podařilo kořenovskou výtopnu zachránit. Ve výtopně Kořenov budou po dokončení deponována historická vozidla Železniční společnosti Tanvald, budou zde probíhat i jejich opravy. Výtopna bude veřejně přístupná v rámci Muzea ozubnicové dráhy. Veřejnost tak bude mít možnost vidět unikátní vozidla i práce na jejich údržbě.
Jen málokterá železnice se může pyšnit tolika nej jako jizerskohorsko - krkonošská železniční trať Tanvald - Harrachov - Szklarska Poręba. Jediná ozubnicová železnice České republiky představuje významnou kulturní a technickou památku. Jizerskohorsko - krkonošská železniční trať je nejstrmější a jediná normálně rozchodná ozubnicová železnice v České republice. Pomocí ozubnicového systému vlak vyšplhá na pouhých 7 km o 235 metrů výše. Trať je zajímavá nejen unikátním technickým provedením, ale také svojí bohatou historií. Stala se pravidelným cílem cest pro obdivovatele železnice a technických památek z celé Evropy a v roce 1992 byl úsek Tanvald - Kořenov prohlášen Ministerstvem kultury ČR za kulturní památku. Unikátní zubačka slouží od roku 1902.
Ilustrační foto autor, www.vytopnakorenov.cz
< Předchozí | Další > |
---|