Nahlédněte do světa bylinek

Nahlédněte do světa bylinek

bylinky pro kazdeho200Bylinky pro každého je název nové knihy z nakladatelství Grada, ve které najdete plno zajímavých informací i receptů.

Kniha začíná předmluvou o důležitosti bylin, následují kapitola o základech, kde najdete například historii bylinkaření nebo osevní postupy, dále se publikace zaměřuje na pěstování a sklizeň bylinek (nechybí zde návod na postavení vyvýšeného záhonu z palet). Další části jsou jakýmsi atlasem představujícím oblíbené zahradní a plané bylinky. U každé je název, fotografie, odrážky zaměřené na stanoviště, náročnost, dobu sklizně a intenzitu růstu a dále popis specifických znaků, účinků, použití a někde také výpis zaměnitelných druhů. Poslední kapitola je věnována receptům z kuchyně, domácí medicíny a přírodní kosmetiky a v závěru nechybí rejstřík, informace o autorovi a poděkování.

Na první pohled se může zdát, že se titul zabývá jen těmi nejznámějšími bylinkami jako je například dobromysl, meduňka, máta nebo šalvěj. Najdete v něm však i méně tradiční druhy, nebo také využití, které neznáte. Mě překvapila bylinka Maří list balšámový označovaná jako ženská máta a semínka ředkve „krysí ocásek“ už mám doma a těším se, jak budu její plody využívat v kuchyni.

Na straně 81 je velmi praktický tip týkající se turistiky: „Pokud náš při dlouhých pochodech bolí nohy nebo na nich hrozí tvorba puchýřů, můžeme si je potírat hrstí rozmačkaných jitrocelových listů nebo si jitrocelovými listy vystlat zevnitř boty. Listy zmírňují bolest a zároveň mají chladivý účinek.“

Při čtení receptů mě zaujal rozmazlovací čaj z kopřiv, sedmikrásky, měsíčků a violky a také lesní duch ze smrkových výhonků, listů ostružníku, maliníku a jahodníku se svízelem vonným. Přísady bych měla najít na naší zahradě a působí na mě jak jarně, tak zdravě. Jednoduchostí mě překvapil návod na výrovu oleje z planých bylinek a určitě vyzkouším okurkový salát s cizrnou, jogurtem a fetou.

Bylinky pro každého jsou podle mě i takovou knihou pro každého, kterou se vyplatí mít v knihovně a v případě potřeby do ní nahlédnout. Přináší poučení i inspiraci a ukazuje, že bylinky by měly být nedílnou součástí našich životů.

Axel Gutjahr žije v městečku Stadtroda ve východním Durynsku. Své obsáhlé znalosti z oboru biologie, prohloubil během studia chovatelství zvířat a agrární ekonomiky, ale také během profesní dráhy jako asistent a odborný učitel na Univerzitě Jena, kde se zabýval zejména výzkumem chování a hospodářským chovem ryb a divoké zvěře. Nyní 20 let pracuje na durynském správním úřadě ve Výmaru. Axel Gutjahr je autorem 60 odborných knih z oblasti kulinářského umění, zahrádkářství, botaniky, akvaristiky, zoologie a zemědělství.

bylinky pro kazdeho

Bylinky pro každého
Vše o pěstování, ošetřování a používání bylinek
Autor: Axel Gutjahr
Překlad: Petr Labuda
Žánr: dům, byt a zahrada
Nakladatelství: Grada
Rok vydání: 2022
Počet stran: 128
Hodnocení: 85 %

Dokázali uniknout rozpojení. To ale neznamená, že mají vyhráno

Connor, Risa a Lev jsou teenageři, kterým se podařilo uniknout rozpojení, děsivé proceduře, která z nich měla udělat zdroje náhradních orgánů pro vyvolené. To, že díky náhodám dokázali přežít, ale neznamená, že je čeká šťastná a poklidná budoucnost, právě naopak. To nejtěžší mají teprve před sebou.

YOLI

Rozhovory, které jsou dveřmi k pochopení jinakosti

Kniha z pera Filipa Titlbacha, českého novináře, přibližuje skrze osobní rozhovory životy queer lidí žijících v českém prostoru. Filip Titlbach představil světu nejen soubor třinácti příběhů, ale hlavně soubor sedmnácti důležitých osobností, včetně jeho samotného. Skrze jejich odpovědi předkládá téma čtenářům hned z několika pohledů. O tématech queer komunity mluví zástupci z řad aktivistů, akademické obce a dokonce církve.

N media

Každý někdy potřebuje potkat Tesaře

tesar 200V nakladatelství Portál vyšla malá útlá knížečka s názvem Tesař a podtitulem Příběh pro úspěch(ané). Její autorem je Jon Gordon a jedná se o zajímavé čtení.

...

Na podzim do divadla: Soudce v nesnázích

200 divadlo mO prázdninách divadla nehrají představení, ale připravují se na další sezonu. Díky nám si můžete vybrat, na co v podzimních měsících vyrazíte! Na britskou komedii můžete vyrazit do Klicperova divadla v Hradci Krá...

Dokáže Zkáza Dejvického divadla nahradit Most?

5c1252519f2ac63478beddc7Po velkém úspěchu fenomenálního Mostu přichází Česká televize s další seriálem, který má velice dobře našlápnuto. Zkáza Dejvického divadla údajně předčí i kolegu ze severu, kterého už velice brzy nahradí. Viděli jsme prvn...