Pusťte si do zahrady trochu divočiny

Pusťte si do zahrady trochu divočiny

divocina-v-zahrade 200V nakladatelství Kazda vyšla kniha Divočina v zahradě s podtitulem Inspirace pro přírodní zahradničení. Jejím autorem je profesor biologických věd Dave Goulson, ale nemusíte se vůbec bát nějaké přílišné odbornosti.

Kniha je rozdělena na dvanáct kapitol zabývající se rostlinami, škvory, můrami, žížalami, včelami, ale také jezírky, hnojivy nebo vetřelci v zahradě a cyklem života. Každá kapitola začíná nějakým autorovým receptem, například na morušové muffiny, polévku z topinambur a dýně, ostružinový džem dělaný v mikrovlnce nebo na slaný koláč s králičím/veverčím nebo zvěřinou. Jednalo se o zajímavé zpestření, i když na tu veverku na jídelníčku jsem si musela chvíli zvykat. :-) Následují vyjmenované autorovy oblíbené zahradní rostliny pro opylovače, bobuloviny pro ptáky a návod na výrobu žížalího kompostu. V závěru se nachází informace o autorovi, další četbě, další informace a odkazy na dodavatele osiva a rejstřík.

Divočina v zahradě se na první pohled tváří jako příručka pro ty, kteří chtějí začít s přírodním zahraničením, ale podle mě tomu tak úplně není. Autor se totiž nesnaží být nějakým kazatelem, někým, kdo dělá všechno správně a ani nijak nebazíruje na tom, že je vědcem a tím pádem i odborníkem. Spíše popisuje, jak se věci mají, jak je dělá on sám a v závěru kapitol pak vše shrnuje a čtenáře vyzývá k nějaké akci. Nic nepřikazuje, ani přehnaně neapeluje, ale rozhodně přináší inspiraci.

Osobně mi tento přístup velmi vyhovoval a styl Goulsonova psaní mi velmi vyhovoval. V každé kapitole jsem se dozvěděla něco nového a překvapivého a často jsem se také zasmála. Překvapilo mě, že existuje soutěž v lákání žížal, zaujalo mě, že se ve Velké Británii dá sehnat více než 70 tisíc odrůd od 14 tisíc rostlinných dluhů, nadchla mě myšlenka hmyzího hotelu s pozorovacími okénky, což ocení malí i velcí, žasla jsem nad tím, že každá žížala vyprodukuje za rok až 4,5 kilogramů výkalů a informace o pesticidech v rostlinách určených pro včely mi hodně otevřely oči a budu si v obchodech dávat větší pozor.

Moc se mi líbil také popis odrůd jablek v kapitole o škvorech, kde se Dave Goulson ukázal jako velký milovník cideru. „A pak tady máme Pitmaston Pineapple plodící malá žlutá jablka, která chutnají tak trochu po oříškách, medu a ananasu, a to vše dohromady.“ (str. 56). Až jsem litovala, že u nás tolik druhů není k sehnání, ale jak se říká, alespoň se mám v obchodech a zahradnictvích po čem dívat.

Divočina v zahradě je velmi dobrá kniha plná zajímavých i překvapivých informací, ke které se v budoucnu ráda vrátím a potěší mě, když u nás vyjdou i další autorovy knihy.

Dave Goulson vystudoval biologii na Oxfordské univerzitě a v současnosti působí jako profesor biologických věd na Sussexské univerzitě. Posledních dvanáct let strávil studiem čmeláků a publikoval více než 250 vědeckých článků o jejich biologii. V roce 2006 založil organizaci na ochranu čmeláků Bumblebee Conservation Trust. Je autorem bestselleru Sunday Times nazvaného A Sting in the Tale, A Buzz in the Meadow a Bee Quest.

divocina-v-zahrade

Divočina v zahradě
podtitul: Inspirace pro přírodní zahradničení
Autor: Dave Goulson
Překlad: Lenka Adamcová
Žánr: dům, byt a zahrada
Nakladatelství: Kazda
Rok vydání: 2020
Počet stran: 300
Hodnocení: 85 %

Knihu můžete vyhrát v naší soutěži: Nechte se inspirovat přírodním zahradničením

Civilizace – jak by se také mohly odvíjet dějiny

Většině historiků se naježí všechny chlupy, když jsou tlačeni do odpovědí na otázku, co by následovalo, kdyby se nějaké klíčová událost odehrála jinak, než jak se odehrála (kdyby v punských válkách Kartágo porazilo Římany, kdyby stavovská vojska uspěla na Bílé Hoře, kdyby Napoleon zdárně obsadil Rusko a odvrátil porážku u Waterloo, kdyby Hitler zvítězil ve druhé světové válce, kdybychom se v roce 1938 nebo 1968 aktivně bránili…). Nakladatelství Argo

Dívka s dýkou v duši a s nožem v ruce

Ožehavé téma incestu tvoří děj psychologického románu Markéty Harasimové. Tato autorka má na svém kontě již pěknou řádku románů cílených zejména na ženy. Jedná se jak o klasické romantické příběhy s prvky erotiky, tak o psychologicky laděné thrillery. Tentokrát zvolila opravdu silný námět. Jedenáctiletou Eriku začne sexuálně zneužívat otec a matka před tím zavírá oči. Dá se žít s touto trýznivou zkušeností? Platí i zde, že zlo plodí další zlo? Nakladatelství MaHa

RICHARD TESAŘÍK – „Vášnivý rybář na divadelních prknech“

kali 200Do Divadla Kalich se od února 2015 vrací představení Tajemství od Daniela Landy. Jedním z hlavních představitelů bude i Richard Tesařík, který hraje také v představení Mauglí a Johanka z Arku. Zahrál si ve filmech Kvaska, Musíme si pomáhat či Pelíšky.a ...

Láká vás včelařství? Pak si nenechte ujít tuto audioknihu

V nakladatelství Kazda vyšla po knize i audioverze titulu Srdce včely má pět komor s podtitulem Jak jsem se stala včelařkou od autorky Helen Jukes. Nakladatelství Kazda

Vajíčkovou kuchařku doporučuji všemi deseti!

vajickova kucharka 200V dubnu vydalo nakladatelství CPress druhou kuchařku Barbory Říhové a musím říct, že jde o kuchařku, jak má být! Vajíčková kuchařka nabídne širou škálu receptů, základů pro další vaření a rad, jak chutně zpracovat vejce.

Žít navěky aneb Věčný život jako prokletí

zit naveky 200Kniha Zlín vydala v únoru knihu Dary Hornové Žít navěky, kde oceníme kouzlo smrtelnosti a zabředneme tak hluboko do židovské literatury.

...

Pěna dní - devastující dopad lásky k idolu

Pena dni perexRelativně mladý divadelní počin režisérů Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského, byl na prknech Klicperova divadla v Hradci Králové představen již po několikáté od jeho premiéry 12. března 2016. Toto velice nekonvenční a netradiční předsta...

Dánská road-movie „Spi, děťátko, spi“ jde až na dřeň

detatko 200Žánr road-movie máme asi obecně spojený s nějakou americkou bláznivinou, jejíž protagonisté jsou během své cesty zahaleni nejmíň v alkoholovém oparu a mají na svědomí naprosté šílenosti. Dánský příběh, poslední z řady Severské kultovní filmy, které...