V bílém plášti s úsměvem i s nostalgií

Tisk

bily plastMáte v oblibě příběhy z lékařského prostředí? Ať už jsou to romány nebo povídky, případně filmy a televizní seriály - často nás fascinují a zajímají, protože se mohou stát každému z nás. A co si budeme povídat - zdraví máme každý jen jedno. Velice kvalitní sbírka povídek z lékařského prostředí na vás čeká také v knížce s názvem V bílém plášti.

 

V bílém plášti je sbírka povídek českých autorů - Petry Dvořákové, Marka Epsteina, Ireny Hejdové, Aleny Mornštajnové, Petry Soukupové a Markéty Hejkalové. Příběhy, které by se mohly stát každému z nás, jsou zasazeny do lékařského prostředí. Tato krásná a velice kvalitní mozaika je opravdovým pohlazením po duši. Dojmou vás, rozesmějí, najdete se v nich - budete si říkat, že tohle jste vlastně také prožili.

Knížka menšího formátu akorát do kapsy - pro čtení na cesty, anebo lépe - do čekáren ordinací než přijdete na řadu. Povídek je celkem šest a každá má něco do sebe. Setkáte se s nemocemi, s diagnózami, s příchodem stáří a bezmoci, s pohledem zdravotní sestry nebo lékařky, uslyšíte zvuk vrtačky a prožijete si naplno pocity hlavních postav.

Povídky napsali současní čeští autoři, kteří dozajista patří mezi ty nejlepší.

O autorech:

Petra Dvořáková (nar. 1977) je spisovatelka a scenáristka. Napsala několik knih pro dospělé i dětské čtenáře (Julie mezi slovy, Flouk a Líla, Proměněné sny, Sítě), za které získala různé literární ceny (Magnesia litera, Zlatá stuha). Pro Českou televizi připravuje scénáře k pořadům pro děti a mládež, například k Planetě Yó. Pro Český rozhlas napsala rozhlasové cykly Hajaja. Florbal miluje, občas ho sama hraje a ve volném čase chodí fandit svým dvěma synům, kteří jsou registrovanými hráči.

Marek Epstein je český scenárista, spisovatel, dramaturg, příležitostný herec a režisér. Napsal mnoho scénářů k televizním i klasickým filmům. V letech 2003 a 2004 získal hlavní cenu Sazky v rámci Českého lva za nerealizované scénáře. V roce 2007 debutoval jako spisovatel s novelou Ohybač křížů. Na ni navázal povídkovým souborem Ocucanej konec. Příležitostně hrál vedlejší role v seriálech Hospoda a Poste restante a ve filmu Výheň. Režíroval filmy Chodec a Neděle.

Irena Hejdová je česká novinářka, filmová kritička a scenáristka. Vystudovala Fakultu humanitních studií Univerzity Karlovy a scenáristiku a dramaturgii na FAMU. Od listopadu 2005 do roku 2008 pracovala jako filmová redaktorka portálu Aktuálně.cz, od ledna 2009 byla redaktorkou Hospodářských novin, od října 2009 pracuje pro časopis Týden.

Markéta Hejkalová je česká prozaička, překladatelka a nakladatelka. V druhé polovině devadesátých let byla konzulkou a kulturní atašé na českém velvyslanectví ve Finsku. Zakladatelka Podzimního knižního veletrhu v Havlíčkově Brodě. Vystudovala finštinu a ruštinu a pracovala jako redaktorka. Do češtiny přeložila díla Miky Waltariho. Pod dívčím jménem Pražáková vydala novelu Mimo mysu. V nakladatelství Hejkal vydala knížku pro děti Šli myšáci do světa, román Ženy a cizinci na konci tisíciletí aj.

Alena Mornštajnová (nar. 1963) vystudovala angličtinu a češtinu na Filozofické fakultě Ostravské univerzity. V současné době pracuje jako lektorka anglického jazyka a překladatelka. Žije ve Valašském Meziříčí. Debutovala v roce 2013 románem Slepá mapa, který se dostal do užší nominace na Cenu Česká kniha 2014. Její druhý román Hotýlek vyšel v roce 2015.

Petra Soukupová (*1982) patří k nejúspěšnějším současným českým spisovatelkám. Dosud vydala pět knih pro dospělé (K moři, Zmizet, Marta v roce vetřelce, Pod sněhem a Nejlepší pro všechny) a tři knihy pro děti (Bertík a čmuchadlo, Kdo zabil Snížka? a Klub divných dětí). Je držitelkou řady ocenění a nominací. Unikátní propojení knihy pro děti Kdo zabil Snížka? s románem pro dospělé Nejlepší pro všechny vyneslo Petře Soukupové v roce 2018 hned dvě nominace na cenu Magnesia Litera. Její knihy se pravidelně umisťují v žebříčcích bestsellerů a byly přeloženy do deseti jazyků. Působí rovněž jako dramaturgyně a scenáristka.

Ukázka z knihy:

Žena, které ty hrozivé nástroje patřily byla malá, ale objemná. Nervózně sebou trhala a ze suchých rtů natřených výrazně rudou rtěnkou jí vycházely úsečné pokyny.
“Sedni. Nevrť se. Tak otevři tu pusu pořádně. Pořádně, říkala jsem.”

Jana nedokázala odhadnout, kolik jí je vlastně let - a vlastně ji to ani nezajímalo. Věděla jen, že je stará, protože její syn už chodil do osmé třídy. Vzbuzovala v ní ještě větší strach než vrtačka. Skláněla se nad dítětem usazeným v křesle jako opravář nad pokaženým strojem, patolog nad mrtvolou.

Když na Janu konečně přišla řada, byla vyděšená. Nohy se jí chvěly a najednou nevěděla, jestli se na polstrované křeslo vůbec dokáže vyškrábat. Usadila se, hlavu položila na opěrku a zavřela oči oslněné prudkým světlem zubařské lampy. Sedělo se jí nepohodlně, protože ji ostré hrany kopretinové ozdoby tlačily do hlavy, ale poslušně otevřela pusu a rukou sevřela područku křesla.

bily plast

Název: V bílém plášti
Autor: Dvořáková, Epstein, Hejdová, Hejkalová, Mornštajnová, Soukupová
Žánr: povídky
Vydáno: 2020
Stran: 112
Vydalo nakladatelství: Listen
Hodnocení: 100 %

https://www.euromedia.cz/


 

Zobrazit další články autora >>>