Pravda o počasí, klimatu a společnosti

Pravda o počasí, klimatu a společnosti

kniha-o-klimatu-zemi-koruny-ceske perexKniha o počasí, klimatu a jeho společenských dopadech, nejen, ale především na území Česka. Odborná kapacita a mediální hvězda dr. Václav Cílek v hlavní roli na křtu této knihy. Jak souvisejí nepokoje a revoluce s klimatem? Kde jsme my?

"Klima nikdy nebylo stabilní" píší autoři v úvodu více než sedmisetstránkového díla. Máte rádi teplo a někdy byste nejraději reklamovali globální oteplování s tím, že se porouchalo? Jste přesvědčeni, že v historii víc lidí umrzlo, než kolik se jich uvařilo? Nebo patříte k těm, kteří mají panickou úzkost z globálního oteplování? "Klima je složitý systém na okraji chaosu, a proto se obtížně předpovídá." Po přečtení této knihy se z vás nestane věštírna počasí, ale budete vědět, proč se něco děje a jak to může působit na společnost a její hospodářskou situaci.

Kde je pravda a proč, jaké dopady má počasí a klima na náš život a jak se máme racionálně chovat, na to nám odpoví nakladatelství LEDA, kde vyjde v červenci Kniha o klimatu zemí Koruny české, kterou napsali spoluautoři Zdeněk Vašků, Jiří Svoboda a Václav Cílek. Kniha vznikala čtyřicet let a oba žijící autoři na křtu knihy dílo zasvěceně a vtipně představili spolu s majitelem, ředitelem a šéfredaktorem nakladatelství LEDA, RNDr. Rudolfem Červenkou.

Křest knihy Cílek

Ze křtu knihy

O knize:

První část knihy se zabývá obecným vývojem klimatu, přičemž se věnuje přirozeným mechanismům klimatických změn. Vysvětluje základní termíny, seznamuje s metodami klimatického výzkumu včetně jeho dějin a přináší odpovědi na podstatné otázky: Proč jsou důležité mořské oscilace? Je naše doba skutečně klimaticky extrémnější? Proč se Země otepluje méně, než bychom čekali?

Globální věda o klimatu vznikala postupně od 30. let 20. století, ale až s rozvojem environmentálního hnutí v poslední třetině minulého století dochází ke společenské poptávce, na kterou reaguje resp. "proti sobě stojí vědecká racionalita a ekologický aktivismus, či dokonce ideologie nového environmentálního náboženství".

Autoři se na klima dívají nezaujatě, dávají prostor názorům odborníků z obou stran spektra. Občas se nemohou "ubránit dojmu, že vědecké výsledky jsou podle zájmů lobbistických skupin někdy oceňovány a jindy ignorovány".

Druhá, hlavní část knihy, popisuje průběh počasí a klimatické epizody minulých staletí, přičemž je založena na rozsáhlém souboru čtyřiceti pěti tisíc výpisků z kronik a dalších historických dokumentů pro roky 1000–1775, a to po jednotlivých letech. Vývoj počasí není pouhým suchým výčtem, ale odkazuje k historickým událostem a možné souvislosti s nimi.

Mezi nejslavnější klimatické události řadí autoři "klimatický chaos" před Velkou francouzskou revolucí (1789), období výbuchů islandských sopek a následně extrémně suchých a studených let střídaných ničivým krupobitím, kdy se téměř neurodilo víno. "Z politické a ekonomické strany přicházelo ožebračení země způsobené daňovým systémem... a vysokými nároky aristokracie. ...Francie byla nejistá, hladová a bála se budoucnosti. Podle výsledků řady psychologických a sociologických studií je nutné počítat s tím, že i v poměrně nekonfliktní Evropě se s prohlubujícími se klimatickými změnami bude zvyšovat i osobní, rodinné, etnické, náboženské a třídní napětí."

"U klimatických změn je často obtížné hovořit o příčině a následku". Autoři upozorňují na metodologickou a logickou chybu argumentace "post hoc ergo propter hoc" ("poté, tudíž proto") kdy časová následnost neznamená nutně příčinnou souvislost, která je v souvislosti s klimatem některými aktivisty využívána respektive zneužívána. Sami se jí snaží důsledně vyvarovat.

Druhou část uzavírá jednak přehled přirozených období malé doby ledové podle teplotních a srážkových řad meteorologické observatoře v pražském Klementinu, jednak stručná charakteristika podnebí 20. století.

V třetí, závěrečné části knihy se ocitáme v klimatu budoucího světa a hledáme zde konkrétní odpovědi na otázku "co nás čeká a co se s tím dá dělat?" "Stává se příroda nepřítelem?" "Římská říše dosáhla největšího rozmachu během tzv. římského klimatického optima a začala upadat v době, kdy se klima zvlhčovalo a ochlazovalo." Čeho se máme bát? Zde najdeme i zcela praktické rady, jak si poradit doma, ve městě, na poli či v lese:

"Psychologicky zdravější bývá být součástí změny než součástí systému, který se i za cenu velkých nákladů snaží zachránit tu podobu světa, kterou zachránit nejde."

"Mnozí obyvatelé České republiky víceméně bez přemýšlení předpokládají, že se o ně stát postará, ale ve skutečnosti během každé hlubší krize platí zásada, že stát se především stará o svoji kontinuitu, respektive o instituce, které ji udržují... Pracovně proto předpokládejte, že za krize nebudete nikoho zajímat a že nejméně první dny budete ponecháni sami sobě a dobré vůli svých sousedů."

Kniha se výborně čte, je určena nejen odborníkům, ale srozumitelnou formou přináší spoustu nových a zajímavých informací každému, kdo se zajímá o počasí, klima a jejich dopady na společnost a její hospodářství. Kniha o klimatu zemí Koruny české oficiálně vyjde v polovině července v edici Prameny, už teď je možné si ji předobjednat na webových stránkách nakladatelství LEDA. Počasí a dovolená patří k sobě, objednejte si knihu včas, kde jinde by se tato kniha měla číst než na dece nebo na lehátku u vody.

Citace jsou z knihy
VAŠKŮ, Zdeněk, SVOBODA, Jiří a CÍLEK, Václav. Kniha o klimatu zemí Koruny české. Voznice: LEDA, spol. s r. o., 2023. Edice Prameny. ISBN 978-80-7335-853-2.

O autorech:

Doc. Ing. Zdeněk Vašků, CSc.,(1944-2019) vystudoval Vysokou školu zemědělskou v Praze a geobotaniku na Přírodovědecké fakultě UK, zabýval se kulturně-technickým inženýrstvím v krajině, klimatologií a půdoznalstvím. Přednášel na Fakultě životního prostředí ČZU v Praze.
Napsal knihy Velký pranostikon (1998, 2002), Základní druhy průzkumů pro krajinné inženýrství, využití a ochranu krajiny (2008, 2012), Umění pojmenovat (2011).

Ing. Jiří Svoboda (*1946), matematik a statistik. Klimatem se zabývá od 70. let. Je autorem několika publikací o kolísání klimatu v historii lidstva a o vlivu podnebí na vývoj společnosti. Odmítá názor o antropogenní příčině klimatických změn. Připouští sice, že emise skleníkových plynů světové klima ovlivňují, mnohem větší váhu však přisuzuje přírodním faktorům, nyní hlavně změnám sluneční aktivity, která je v posledních letech nízká. Neobává se proto oteplování, naopak, očekává pokles průměrných globálních teplot o 1 až 1,5 stupně Celsia. Chladná fáze prý potrvá do roku 2030 až 2040. Kvůli svým názorům bývá příležitostně terčem kritiky ze strany vystudovaných klimatologů. Jiří Svoboda je autorem těchto knih: Jak to bylo s Atlantidou (1998), Utajené dějiny podnebí (2004, 2009), Amerika - záhada dvou tisíciletí (2007),

RNDr. Václav Cílek, CSc. (*1955) je geolog a klimatolog, filosof, vizionář, esejista, český popularizátor vědy, spisovatel, překladatel taoistických a zenových textů, intelektuál par excellence, nositel řady cen, mimo jiné ceny Toma Stopparda, 2004. Cílkovy knihy, eseje i trefné komentáře ovlivňují myšlení společnosti.

Obálka Cílek

Kniha o klimatu zemí Koruny české
Autoři:
Zdeněk Vašků, Jiří Svoboda, Václav Cílek
Ilustrátor, grafik: René Senko, fotografie: Jiří Jiroušek, Václav Cílek
Žánr:
Klima, počasí
Nakladatelství:
LEDA, edice PRAMENY
Rok vydání:
2023
Počet stran:
720
Zdroj foto: nakladatelství LEDA (obálka), vlastní ze křtu knihy

Hodnocení: 100 %

Láska, závist, nenávist, touha po moci a bohatství ovládají lidstvo v každé době. Historie je poučná, ale člověk ne

Jaroslava ČernáPaní Jaroslava Černá má na svém kontě spoustu milostných romantických příběhů na pozadí skutečných historických událostí. V jejích knihách vystupují skutečné historické postavy, jejichž osudy jsou líčeny s nádechem tajemna, k němuž má autorka románů velmi blízko. Co vš...

Markéta Baňková: Maličkost

benkova malickost 200Naše těla tvoří buňky. Naše těla může jeden snad i trochu pomatený student genetiky, Tomáš, vidět zcela jinak, než my sami. Příběh, který je romancí, vzletnou a otázky budící, vám vleze pod kůži. Možná až do morku kostí. Stylem...

Dívka z 6E, proměna psychopatky není pro puritány

div 200Tentokrát se podíváme na román plný sexu, násilí i životních kolotočů. Jmenuje se Dívka z 6E a jeho autorkou je Alessandra Torre. Vydavatelem je malá společnost Noxi, která poslední dobou stoupá vzhůru. Deanna Maddenová alias Jessica Reillyová je mladá...

Drama O myších a lidech se zažere hluboko pod kůži

o mysich a lidech200V sobotu 20. dubna 2013 opanovala zlínské Městské divadlo atmosféra o trochu svátečnější než v jiné soboty. V ten den se konala již čtvrtá letošní premiéra. Poprvé tak diváci měli možnost zhlédnou psychologické drama z pera

Amores Perros – velkolepá, i když poněkud drsná podívaná

amoresperros 200Láska je v literatuře, filmu, písních opěvována jako něco nádherného, kouzelného, něco, o co stojí usilovat a bojovat. Proto považuji docela za odvahu dát jako podtitulek filmu Amores Perros „láska je kurva“. Režisér Alejandro Gonzáles I...