Více true crime do českých knihkupectví!

ted bundy200Nakladatelství JOTA odstartovalo novou edici True Crime nejzásadnější knihou tohoto žánru v podobě titulu Ted Bundy, vrah po mém boku od Ann Rule.

Kniha začíná Poděkováním, ale pokračuje netradičně Závěrečnou kapitolou? z roku 2008 a Předmluvou: 1980. Následuje 49 kapitol představujících život Teda Bundyho a v další části čtenáře čeká Epilog, Doslov z roku 1986, Poslední kapitola: 1989 a Aktualizace – o 20 let později: 2000. V závěru je pak několik slov o autorce.

Ted Bundy je jedním z nejděsivějších sériových vrahů Ameriky, který se doznal k zabití nejméně šestatřicet mladých žen po celých Spojených státech, a nakonec byl odsouzen k smrti na elektrickém křesle. Jeho příběh určitě spousta lidí zná, nebo se s ním někde setkala. Já o něm taky někde četla, ale podrobnosti jsem si nevybavovala a byla na knihu moc zvědavá. To jsem však ještě netušila, jak moc bude jiná a výjimečná právě díky Ann Rule.

Jak uvádí anotace, tak „kniha je naprosto jedinečná ve své ohromující intimitě a popírá stejně děsivě jako v době svého vzniku naši představu, že bychom přece samozřejmě poznali, kdyby mezi námi žilo monstrum, pracovalo vedle nás a tvářilo se, že je jedním z nás.“ Opravdu bylo moc zajímavé to vše číst a přemýšlet nad tím, jak bychom se zachovali my, nebo jaké to pro Ann muselo být. Při psaní vzpomínala na čas strávený s Tedem a vycházela také z dopisů, které si s ním psala.

„Nechci, aby zemřel. Pokud přijde den, kdy ho v raifordské věznici odvedou do popravčí komory, budu plakat. Budu plakat pro toho dávno ztraceného Tedy Bundyho, jímž mohl být, pro toho bystrého, vřelého mladého muže, o němž jsem si tehdy před mnoha lety myslela, že ho znám. Ještě pořád je mi zatěžko uvěřit, že všechna laskavost a péče, s níž jsem se u něj setkala, byla pouhou fasádou, tenkou slupkou. Mohlo toho být – mělo toho být – mnohem víc.“ (str. 457)

Musím říct, že se mi kniha dostala pod kůži. Když jsem začala číst, nikdy jsem nezůstala jen u jedné kapitoly a vždy mě to naprosto vtáhlo. I po dočtení jsem přemýšlela a často o knize někomu vyprávěla. V prvé řadě jde o velmi zajímavý příběh Teda Bundyho, o to, jak postupoval a především, jak působil na ostatní. Zdálo se, že to měl vše dokonale promyšlené… Kromě toho je kniha o Ann Rule, ale také se díky ní dozvíte spoustu zajímavostí o vyšetřování a amerických soudech obecně.

Měla jsem obavy, jestli tituly z edice true crime nebudou příliš odborné a tím pádem náročné na čtení. Kniha se však četla opravdu dobře a skoro sama. Bylo to skoro jako číst detektivku, jen trochu jinou a takovou „reálnější“, což jí přidávalo na děsivosti. Často mě mrazilo a jak jsem psala, musela jsem na případy myslet, ale hodně mě to nadchlo. Už se tedy moc těším na druhou knihu z této edice v podobě Richard Ramirez: Night Stalker, který na podzim vyjde v Jotě a určitě se poohlédnu i po dalších titulech.

Ann Rule (1931–2015) byla oblíbená americká spisovatelka žánru true crime. Pracovala jako policistka, byla vzdělaná v oborech psychologie a kriminologie. Kniha Ted Bundy, vrah po mém boku byla pro její kariéru ta nejdůležitější. V době, kdy začala na knize pracovat a sbírat informace, nebyly ještě vraždy vyřešené. V průběhu psaní vyšlo najevo, že onen sériový vrah je Bundy, její kamarád, což jí poskytlo naprosto unikátní postavení mezi autory true crime. Ann Rule obdržela dvě ceny Anthony Awards a byla třikrát nominována na Edgar Awards. Je považována za průkopnici žánru true crime, tak jak jej známe dnes.

ted bundy

Ted Bundy, vrah po mém boku
Autor: Ann Rule
Překlad: Helena Hartlová
Žánr: true crime, krimi
Nakladatelství: JOTA
Rok vydání: 2022
Počet stran: 568 + 16
Hodnocení: 93 %

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA

Rozhovor s kapelou Mennu

200 mennuHudobnú skupinu Mennu založil pred štyrmi rokmi spevák, gitarista, skladateľ a textár Miloš Igaz so svojimi priateľmi. Jeho priatelia chceli zmeniť svoj spôsob života, prísť na nové myšlienky a zabudnúť na horké chvíle v živote. Smrť ich manželie...

Sylva Lauerová: V románu Hodina zmijí své pokušení hrát si se čtenáři posouvám až k hranici dokonalosti

Fanoušci spisovatelky Sylvy Lauerové se po třech letech konečně dočkali a jejich radost může být hned dvojnásobná. Je to jen pár týdnů, co vyšla její sbírka poezie s názvem Klóketen a nyní se na knižních pultech objevil i nový román Hodina zmijí.

Kudy jít a nezabloudit?

Jsem-to-ja obalka200Dospívání vůbec není jednoduché. Plácali jsme se v něm my, tápou naše děti. Tolik bychom jim chtěli pomoci, jenže spoustu záležitostí sdělit nemůžeme, někdy neumíme, jindy nám není nasloucháno. Odjakživa se lidé učí tím, že zkouší...

Připomeňte si příběh evoluce

pribeh-zivota 200Nakladatelství Albatros Media vydalo další knihu z řady Račte vstoupit do muzea, tentokrát Příběh života s podtitulem Evoluce. Vydejte se za historií Země i vy.

...

Drama O myších a lidech se zažere hluboko pod kůži

o mysich a lidech200V sobotu 20. dubna 2013 opanovala zlínské Městské divadlo atmosféra o trochu svátečnější než v jiné soboty. V ten den se konala již čtvrtá letošní premiéra. Poprvé tak diváci měli možnost zhlédnou psychologické drama z pera

Frankenweenie - Domácí mazlíček: Když vědu neděláme s láskou

Frankenweenie-plakat-200Film z produkce Walt Disney Pictures s prapodivným názvem Frankenweenie - Domácí mazlíček je animovaným příběhem chlapce Viktora a jeho psa Sparkyho. Když Viktor nečekaně přijde o svéh...