Povídky modelované sochařem

Povídky modelované sochařem

Tisk

cisty-skromny-zivot perexDeset povídek, deset vztahů, které drhnou. Druhý povídkový soubor výtvarníka a literáta Viktora Špačka se zabývá problémy s láskou, sebeúctou, dvojsečností úspěchu, strachem ze samoty či osobní ztráty s přesností, která dostává čtenáře do kolen.

 

Zdánlivě banální příběhy se díky precizně řazeným detailům mění v originální vyprávění. Detailům natolik výstižným, že čtenář má intenzivní pocit to znám, tak jsem to taky vnímal („cítil jsem úlevu člověka, co vybije svůj vztek a zároveň strach“), střídané přiléhavými popisy prostředí („stěny jsou do půlky natřené nátěrem hrachové barvy, odněkud ze spodu se ozývá rachot plastových táců a stejně rachtavé nadávky, které se změní v smích“).

Myšlenky a hnutí mysli protagonistů sledujeme jakoby zevnitř, formou pečlivě formulované sebereflexe. Neschopni vyhlédnout z brázdy vlastních pravd, hrdinové přežívají ve vztazích, které je nenaplňují, někdy dokonce vysávají. Přestože postavy dokáží vyhodnotit situace s udivující přesností, díky svým postojům přešlapují na místě v zadrhnuté smyčce hry na schovávanou před sebou samými.

Tři příběhy napsané z ženské perspektivy
Povídka Pan Klíšťák vypráví o strachu z osamělého stáří. Hrdinka žije v manželství, ve kterém se s mužem stále více fyzicky i duševně míjejí. Se synem a vnukem se vidí jen během krátké návštěvy jednou do roka. Povrchnost vztahů s nejbližšími ženu trápí, vysvětluje si ji především vnějšími příčinami, zamyslet se sama nad sebou ji nenapadne. Pocity křivdy („celý život jsem pracovala, založila rodinu, pečlivě odváděla daně, udělala jsem, co jsem měla“) a rostoucí nepohodu („po takových nocích je těžké uvěřit, že život může být taky hezký… jsem v sobě nějak napříč“) zajídá. Vyplenění potravinových zásob jí přinese jen krátkodobou úlevu, cyklus smutku, obav a přejídání se opakuje.

Povídka Prádelna nabízí vhled do myšlenek čtyřicetileté bezdětné účetní pečující o duševně nevyrovnaného muže. Zavřeni ve svém domě s minimem vnějších kontaktů připomínají zvířata v kleci. Samota ve dvou tíží („když se postava mého muže ztratila ze dveří, stropy vylétly o půl metru výš a do pokojů vpadlo slunce“), manžel zavinutý do sebe („dospělým vlastně nikdy tak úplně neodpustil, že ho z té skrýše vytáhli“) těžko hledá k ženě cestu („dívám se, až to nevydrží a obejme mě“). Muž připomíná nedobytnou pevnost, na kterou žena, aby získala jiskřičku citu a pozornosti, musí stále znovu a znovu útočit. Ataky vedou k (zdánlivě?) rafinovaným protitahům, past vzájemného podezřívání zaklapla už dávno. Okamžiky kritického uvědomění („obvykle mlčím – a pak, bohužel, mluvím“) kontrastují se zapouzdřenými názory a stereotypy.

V povídce Kotva potkáme mladou umělkyni, milenku ženatého muže. Otřepané téma Špaček ozvláštňuje nezralou a nevyrovnanou hrdinkou, která si chaoticky vybírá z bonboniéry života pralinky všech tvarů a příchutí, aniž kdy dosáhne uspokojení. Přesto je těžké ji zavrhnout – kdo z nás se nikdy nechoval jak zpovykané dítě v prodejně hraček, ať hodí kamenem.

Do bot Špačkových hrdinů vklouznete lehce, v hlavě vám však zůstanou dlouho. Ať už jim budete držet palce nebo se na ně budete zlobit, donutí vás k otázkám: jak bychom podobnou životní situaci zvládli sami, jaká je naše osobní "pravda" a nakolik jsme schopni změnit vlastní životní příběh.

Čtení, které jen tak neodložíte.

cisty-skromny-zivot

Čistý, skromný život
Autor: Viktor Špaček
Žánr: povídky
Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2022
Počet stran: 182, brožovaná vazba
Hodnocení: 85 %

www.hostbrno.cz/cisty-skromny-zivot


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner
CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online, ebooky zdarma, eknihy ke stažení

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Martin Pošta: Nejsou pro mne důležité výsledky, ale cesta k nim

martin posta 200Zpěváka Martina Poštu můžete znát nejen z řady muzikálů, ale také například z kapely Laura a její tygři. O tom, které role ho nejvíce baví a jak se dostal z jeviště k profesionálnímu koučování, se doč...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

Uslzené Květiny pro Lauru

kvetiny pro lauru 200Nakladatelství NOXI přišlo v červenci s druhým vydání knihy Květiny pro Lauru z roku 2006. Jedná se o román od populární slovenské autorky Táni Keleové-Vasilkové, který je opět velmi čtivý…

 ...


Literatura

Rybí krev Jiřího Hájíčka – román z jižních Čech (ale nejen odtamtud)

rybi krev 200Sedím v kupé rychlíku Praha – České Budějovice, od stanice Tábor už úplně sama. Nad hlavou v prostoru pro zavazadla můj odřený tmavomodrý kufr na kolečkách, na jeho držadle se ještě houpe cedulka letiště v Rotterdamu. Konečně chvíle samoty, ...

Divadlo

Dvě nominace na Ceny Thálie pro soubor opereta/muzikál Národní divadlo moravskoslezské

thalie 200Soubor opereta/muzikál v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě získal dvě užší nominace na Ceny Thálie za rok 2014. Dvěma nominovanými umělci jsou Hana Fialová za roli francouzské šansoniérky Edith Piaf v inscenaci maďarské spisovatelky a scená...

Film

3KINO se k nám vrací již po desáté

3KINO perexPřehlídka středoevropského filmu 3KINO FILMFEST, letos pořádaná již po desáté, patří ke vzácným příležitostem seznámit se s (nejen) filmovou tvorbou našich severních, východních i jihovýchodních sousedů – už jen proto, že jak polské, tak maďarské fi...