Sledování přírody vám pomůže nejen se zahradničením

prirode na stope 200V nakladatelství Kazda vyšla další kniha oblíbeného milovníka přírody Peera Wohllebena, která potěší nejen mnoho zahrádkářů. Jmenuje se Přírodě na stopě a má podtitul Jak pozorovat, chápat a využívat přírodní jevy nejen na zahradě.

Co v knize najdete?

Kniha je rozdělena celkem do jedenácti velkých kapitol: Po stopách přírody, Fouká vítr nebo mrzne?, Déšť, sníh a kroupy, Slunce, Měsíc a hvězdy, Poloha slunce na obloze a denní doba, Roční období, Život s klimatickými změnami, Jakou půdu máme na zahradě?, Domácí flóra a exotičtí hosté, Co se to tu hemží a prchá? a Návrat k přírodě. Každý v sobě skrývá několik podnadpisů, díky čemuž se titul dobře čte. Navíc není úplně nutné postupovat po popořadě – čtenář se může zaměřit pouze na to, co jej zajímá.

Přírodě na stopě podle mě nejvíce vystihují tato autorova slova ze závěru knihy: „Nežádám tu návrat ke kořenům, ani po nikom nechci, aby se zřekl moderního životního stylu, na to se už příliš zalíbil i mně samotnému. Jde mi spíš o to, abychom všichni znovu aktivovali svoji citlivost, své pozorovací schopnosti, které jsou skryty pod moderním povrchem. Využití těchto kapacit totiž přináší vzrušující i uklidňující zážitky, jež nás čekají hned za naším prahem a na zahradě. Svět bude najednou jaksi větší, když ho začneme vnímat v celé jeho rozmanitosti.“

Každý si něco najde

Možná i přiznání Petera Wohllebena, že se mu zalíbil moderní životní styl, souvisí s tím, že mi kniha připadá trochu jiná než jeho ostatní tituly. Není z ní až tak cítit jeho typická láska k přírodě a na mnoha stránkách se mi zdálo, že jen klouže po povrchu a obecně přináší poměrně známé a jasné informace. Nicméně možná právě díky tomu bude kniha dostupnější a přijatelnější pro širší masu čtenářů.

To však neznamená, že by kniha nebyla vhodná pro znalé milovníky přírody! Jsme přesvědčena, že v ní každý dokáže najít něco nového a zajímavého. Mě například zaujal text věnovaný zalévání rostlin (rozhodně byste neměli zalévat denně: tím rostliny rozmazlíte) a překvapilo mě, jak fungují květinové hodiny. Věděli jste, že dýně a cukety začínají otevírat své květy už v 5 hodin ráno? Že v 8 hodin okvětní lístky otevírá měsíček lékařský a následuje kopretina v 9 hodin? Gazánie se otevírá kolem poledne, a naopak zavírat se mezi 14. a 15. hodinou začínají pampelišky, kolem 15. hodiny cuketa a v 18 hodin mák. Předala jsem také dál informace o otvorech v ptačích budkách a ultrazvukových zařízeních proti krtkům a hrabošům, které autor důrazně doporučuje nepoužívat.

O autorovi

Peter Wohlleben (1964) se již od dětství chtěl stát ochráncem přírody. Studoval lesnictví a přes dvacet let pracoval jako úředník zemské lesní správy. Dnes vede Lesní akademii v německém regionu Eifel a usiluje o návrat pralesů do různých oblastí světa. Často vystupuje v televizních pořadech, pořádá přednášky a semináře a píše knihy na témata týkající se lesa a ochrany přírody. Svými bestsellery Tajný život stromů, Citový život zvířat, Slyšíš, jak mluví stromy a dalšími nadchl čtenáře po celém světě. V Německu nedávno začal vydávat časopis Wohllebenův svět. V roce 2019 mu byla udělena Bavorská státní medaile za zásluhy při ochraně životního prostředí, a to za jeho citlivé a nekonvenční zprostředkovávání vědeckých poznatků.

Prirode na stope

Přírodě na stopě
Jak pozorovat, chápat a využívat přírodní jevy nejen na zahradě
Autor: Peter Wohlleben
Překlad: Dagmar Heeg
Žánr: Živá příroda
Nakladatelství: Kazda
Rok vydání: 2020
Počet stran: 160

Knihu můžete vyhrát v naší soutěži: Buďte Přírodě na stopě

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA

Yvona Žertová

yvon 200V říjnu letošního roku načne režisérka Yvona Žertová jedenáctý rok s Toboganem. Zdalipak oslavili s moderátorem Alešem Cibulkou své desetiletí? I na to jsme se paní režisérky zeptali.

...

Sylva Lauerová: V románu Hodina zmijí své pokušení hrát si se čtenáři posouvám až k hranici dokonalosti

Fanoušci spisovatelky Sylvy Lauerové se po třech letech konečně dočkali a jejich radost může být hned dvojnásobná. Je to jen pár týdnů, co vyšla její sbírka poezie s názvem Klóketen a nyní se na knižních pultech objevil i nový román Hodina zmijí.

Lékárník z Osvětimi - Nevyřčený příběh Victora Capesia

Lékárník z Osvětimi, perexMyšlenka o vyhlazení evropských Židů a koncentrační tábory, kde genocida zuřila na plné obrátky, patří k nejděsivějším památkám na minulé století. Druhá světová válka a zvěrstva s ní spojená je milník naší ...

Dopisy od mrtvého

dopisy od mrtveho perexČtenářům Stevea ROBINSONA není nutné představovat amerického genealoga Jeffersona Tayta, který se vydává opět řešit záhadu v Anglii. Žije již trvale v Londýně, má malého synka, takže od rodiny se mu moc nechce. Ale ...

Kašpaři budou hrát opět u Bezručů

kaspari200Pražský Divadelní spolek Kašpar již tradičně přiváží do Ostravy k Bezručům výběr ze svého repertoáru. Letos Kašpaři přivezou čtyři tituly, které představí na jevišti Divadla Petra Bezruče od 19. do 24. března 2022.

...

Můj soused zabiják zpestří nudný večer
ImageFilm Můj soused zabiják byl ve své době svěžím zpestřením poměrně nudné reality všedního života. Každý, kdo už pár let pracuje a provádí celou řadu rutinních a každodenních činností, které postrádají jakýkoliv kon...