Děti ulice to nikdy nemají lehké

Děti ulice to nikdy nemají lehké

nezlomny 200Spisovatelka Hana Hindráková píše vždy silné příběhy, nejčastěji z afrického prostřed. Nejinak je tomu u knihy s názvem „Nezlomný, která vyšla v nakladatelství Alpress.

Nezlomný vypráví skutečný příběh Josepha „Njora“ Njorogeho, který byl v sedmi letech donucen opustit matku. Ta byla závislá na alkoholu, týrala ho a místo jídla mu i jeho sourozencům dávala pivo. Joseph se tak stal dítětem ulice, dostal se do dětského gangu a pochopil, že se musí přizpůsobit, aby přežil. Sbírá tak odpadky na skládce a především žebrá a krade.

Popis tohoto prostředí dětí ulice je velmi realistický a opravdu z něj mrazí. Ukazuje hierarchii, která funguje v gangu, s tím související přátelství a také bezohlednost a místy i krutost ostatních lidí. „Ind na několik minut zmizel a vrátil se s dalšími dvěma tělnatými chlápky. Ti chytli Njora za ruce a nohy a drželi ho napnutého jako luk. Řezník stáhl ze stropu ocelový hák a zahučel na ostatní:„Teď ho pevně držte.“ Vzápětí zabodl hák chlapci do kolena a krouživými pohyby se snažil dostat hlouběji. Z Njorových úst vyšel hlasitý sten. Potom se s očima plnýma slz rozkřičel. Tělo mu zachvacovala příšerná bolest. „Jen si řvi, tady ti stejně nikdo nepomůže,“ ušklíbl se nenávistně Ind a pobídl řezníka: „Vrtej dál, ať je to naskrz a můžeme ho pověsit na hák jako kus dobytka.“ (str. 130)

Pomocnou ruku Josephovi poskytl Mulli, který jej vytáhl přímo z ulice a dal mu jídlo, zázemí a především projevil náklonnost. Byla také zapotřebí velká dávka trpělivosti, protože návrat do normálního života nebyl vůbec lehký. Ale Joseph byl opravdu nezlomný, projevil mnohokrát až neuvěřitelnou odvahu a odhodlání. To, že jej Mulli zachránil, vnímal jako dar a sám se proto rozhodl pomáhat ostatním.

Hana Hindráková se s Josephem seznámila prostřednictvím internetu, když se snažila získat detailní informace k problematice keňských dětí ulice. On pracuje jako ředitel centra pro děti ulice a byl jí velice nápomocný. Dokonce vyplnil mi s dětmi na ulici dotazníky, abych měla co nejpřesnější informace k vytváření charakterů postav. „Jakmile mi odvyprávěl svůj příběh, hned jsem věděla, že ho chci napsat. Joseph je skvělý člověk, který si prošel něčím, co si vůbec nedovedeme představit a přesto mu zůstal pozitivní náhled na život,“ vysvětluje autorka.

Tato kniha byla mou první od Hany Hindrákové – sice jsem o nich vydávala informace, ale ke čtení jsem se ještě nedostala. Nyní už vím, že to musím napravit, protože autorka dokáže psát velmi čtivě a má úžasnou schopnost popisovat danou realitu. Nezlomného jsem přečetla před spaním, téměř na jeden zátah. Ani jsem se nezastavila – tedy maximálně na vydýchání se, protože se nejedná o jednoduché čtení.

Hana Hindráková se narodila v roce 1982 v Trutnově, kde strávila dětství a vystudovala obchodní akademii. V roce 2001 se přestěhovala do Prahy a začala studovat Mezinárodní obchod na Vysoké škole ekonomické. V roce 2005 úspěšně složila bakalářské zkoušky a rozhodla se pro změnu hlavní specializace na Cestovní ruch. Jako vedlejší specializaci si zvolila Rozvojová studia, která podnítila její zájem o africký kontinent. Po vysokoškolských studiích v roce 2008 si založila vlastní neziskovou organizaci Fair, z. s. a v rámci realizace projektů rozvojové spolupráce se dostala šestkrát do africké Keni. Tu si velmi oblíbila a stala hlavním tématem pro její beletristické knihy vydané v nakladatelství Alpres: Děti nikoho (2012), Karibu Keňa (2013), Dobrovolnice (2014) a Očarovaná (2015). Prostřednictvím beletrie upozorňuje autorka na palčivé problémy černého kontinentu (děti ulice, obchod s dětmi, diskriminace HIV pozitivních lidí, aj.). Mezi její poslední knihy patří román Lovci lebek (Grada, 2016) a Smrtící byznys (2017, Alpres).

nezlomny

Nezlomný
Autor: Hana Hindráková
Žánr: román
Nakladatelství: Alpress
Rok vydání: 2018
Počet stran: 192

Veverčák Píťa se vrátil

Veverčák Píťa se společně s hajným Petrem objevili v knize Víš, kde jsou děti stromů? a nyní se vrací v titulu Kde si Píťa chladí tlapky? Nakladatelství Kazda

Ženy, které milují příliš a doufají, že se jejich partner změní

Doufáte, že se váš partner, který vám ubližuje, změní? Ne, nezmění! Kniha z nakladatelství Portál psychoterapeutky Robin Norwood je o citové závislosti ve vztazích a pomáhá ženám najít cestu k sobě a odejít z nevyhovujícího vztahu. Je plná skutečných příběhů žen, které milovaly příliš… Nakladatelství Portál

Václav básně nerecituje, on je vypráví

kumpáni perexV lednu 2006 hrál Honza Paulík na jedné vernisáži v kladenském zámku na kytaru, přišel za ním recitátor Václav Fikrle a řekl mu: „Prosím vás, do toho vašeho hraní bych si uměl představit, že bych něco povídal.“ ...

Michael Krásný vydává druhé album 20:20

Michael Krásný, kontrabasista, baskytarista, zpěvák a dlouholetý doprovodný hráč trumpetisty Laca Decziho, vydává druhé sólové album s výmluvným názvem 20:20. michaelkrasnymusic.com

Jak jsme si užívali volného času

volny-cas-v-ceskych-zemich 200Pánové Martin Franc a Jiří Knapík před nedávnem upoutali knihou Průvodce kulturním děním a život...

Nahlédněte do života Vincenta

vincent 200Nizozemská autorka Barbara Stok se prostřednictvím komiksu pokusila seznámit dnešní čtenáře se životem malíře Vincenta van Gogha. Na český trh se tato malovaná a půvabná kniha dostala díky nakladatelství Mladá fronta.

...

Zlínské divadlo hlásí Osobní poplach

osobni poplach 200Úspěšnou knihu zlínského spisovatele Josefa Holcmana Osobní poplach oživí na jevišti Městské divadlo Zlín.

...

ANIFILM 2019 se blíží k svému závěru a zná vítěze filmových i herních soutěží

anifillmzaver perexNa dnešním slavnostním zakončení festivalu byly předány Animorphy, ceny udělované filmům v jednotlivých soutěžních kategoriích. V mezinárodní soutěži celovečerních filmů zvítězil chilský, experimentálně laděný ...