Děti ulice to nikdy nemají lehké
Kultura21.cz

Děti ulice to nikdy nemají lehké

nezlomny 200Spisovatelka Hana Hindráková píše vždy silné příběhy, nejčastěji z afrického prostřed. Nejinak je tomu u knihy s názvem „Nezlomný, která vyšla v nakladatelství Alpress.

Nezlomný vypráví skutečný příběh Josepha „Njora“ Njorogeho, který byl v sedmi letech donucen opustit matku. Ta byla závislá na alkoholu, týrala ho a místo jídla mu i jeho sourozencům dávala pivo. Joseph se tak stal dítětem ulice, dostal se do dětského gangu a pochopil, že se musí přizpůsobit, aby přežil. Sbírá tak odpadky na skládce a především žebrá a krade.

Popis tohoto prostředí dětí ulice je velmi realistický a opravdu z něj mrazí. Ukazuje hierarchii, která funguje v gangu, s tím související přátelství a také bezohlednost a místy i krutost ostatních lidí. „Ind na několik minut zmizel a vrátil se s dalšími dvěma tělnatými chlápky. Ti chytli Njora za ruce a nohy a drželi ho napnutého jako luk. Řezník stáhl ze stropu ocelový hák a zahučel na ostatní:„Teď ho pevně držte.“ Vzápětí zabodl hák chlapci do kolena a krouživými pohyby se snažil dostat hlouběji. Z Njorových úst vyšel hlasitý sten. Potom se s očima plnýma slz rozkřičel. Tělo mu zachvacovala příšerná bolest. „Jen si řvi, tady ti stejně nikdo nepomůže,“ ušklíbl se nenávistně Ind a pobídl řezníka: „Vrtej dál, ať je to naskrz a můžeme ho pověsit na hák jako kus dobytka.“ (str. 130)

Pomocnou ruku Josephovi poskytl Mulli, který jej vytáhl přímo z ulice a dal mu jídlo, zázemí a především projevil náklonnost. Byla také zapotřebí velká dávka trpělivosti, protože návrat do normálního života nebyl vůbec lehký. Ale Joseph byl opravdu nezlomný, projevil mnohokrát až neuvěřitelnou odvahu a odhodlání. To, že jej Mulli zachránil, vnímal jako dar a sám se proto rozhodl pomáhat ostatním.

Hana Hindráková se s Josephem seznámila prostřednictvím internetu, když se snažila získat detailní informace k problematice keňských dětí ulice. On pracuje jako ředitel centra pro děti ulice a byl jí velice nápomocný. Dokonce vyplnil mi s dětmi na ulici dotazníky, abych měla co nejpřesnější informace k vytváření charakterů postav. „Jakmile mi odvyprávěl svůj příběh, hned jsem věděla, že ho chci napsat. Joseph je skvělý člověk, který si prošel něčím, co si vůbec nedovedeme představit a přesto mu zůstal pozitivní náhled na život,“ vysvětluje autorka.

Tato kniha byla mou první od Hany Hindrákové – sice jsem o nich vydávala informace, ale ke čtení jsem se ještě nedostala. Nyní už vím, že to musím napravit, protože autorka dokáže psát velmi čtivě a má úžasnou schopnost popisovat danou realitu. Nezlomného jsem přečetla před spaním, téměř na jeden zátah. Ani jsem se nezastavila – tedy maximálně na vydýchání se, protože se nejedná o jednoduché čtení.

Hana Hindráková se narodila v roce 1982 v Trutnově, kde strávila dětství a vystudovala obchodní akademii. V roce 2001 se přestěhovala do Prahy a začala studovat Mezinárodní obchod na Vysoké škole ekonomické. V roce 2005 úspěšně složila bakalářské zkoušky a rozhodla se pro změnu hlavní specializace na Cestovní ruch. Jako vedlejší specializaci si zvolila Rozvojová studia, která podnítila její zájem o africký kontinent. Po vysokoškolských studiích v roce 2008 si založila vlastní neziskovou organizaci Fair, z. s. a v rámci realizace projektů rozvojové spolupráce se dostala šestkrát do africké Keni. Tu si velmi oblíbila a stala hlavním tématem pro její beletristické knihy vydané v nakladatelství Alpres: Děti nikoho (2012), Karibu Keňa (2013), Dobrovolnice (2014) a Očarovaná (2015). Prostřednictvím beletrie upozorňuje autorka na palčivé problémy černého kontinentu (děti ulice, obchod s dětmi, diskriminace HIV pozitivních lidí, aj.). Mezi její poslední knihy patří román Lovci lebek (Grada, 2016) a Smrtící byznys (2017, Alpres).

nezlomny

Nezlomný
Autor: Hana Hindráková
Žánr: román
Nakladatelství: Alpress
Rok vydání: 2018
Počet stran: 192

Pro dobrou náladu...

Bílá voda si zaslouží být knihou roku

Na jaře vyšla v nakladatelství HOST dlouho očekávaná kniha Kateřiny Tučkové s názvem Bílá Voda, která rozhodně stojí za to!
HOST

Pohádky z Kouzelného palouku si děti přečtou i samy

V nakladatelství Fragment vyšel unikátní Čtenářský systém, který má za cíl usnadnit orientaci v knižní nabídce pro začínající čtenáře. Soustředili se nejen na prvňáčky a druháčky, ale i na předškoláky a spolupracovali se zkušenou pedagožkou Kamilou Balharovou.
Fragment (Albatros Media)

Dalibor Gondík: Přímý přenos v televizi nemůžu prošťouchnout

GONDIK 200Oblíbeného herce Dalibora Gondíka můžete vidět v představení v divadle Kalich i na televizní obrazovce. V našem rozhovoru vám prozradí, jak se k herectví dostal a jak vnímá plusy a mínusy této profese.

...

Rozhovor s Ondřejem Neffem. Jak se mu vyhodnocovaly soutěžní povídky?

Ondřej Neff se stal patronem naší literární soutěže sci-fi a fantasy povídka, jejíž výsledky jsme nedávno vyhlásili. Osobně měl tu čest vybrat tři nejlepší povídky a my jsme měli tu čest s ním spolupracovat. Jak se mu povídky hodnotily, kterou svou knihu má nejraději a co pro své čtenáře chystá do budoucna?
Sledovat články Ondřeje Neffa můžete zde.

Dokonalost v podání Helen Fieldsové

dokonala smrt 200V srpnu vydalo nakladatelství Kniha Zlín třetí díl detektivní série Helen Fieldsové, který nese název Dokonalá smrt. Pracovní i osobní problémy sympatického inspektora Luca Callanacha si nesmíte nechat ujít!

Oběšení psi

obeseni psi 200Kniha Oběšení psi čtenáře přenese do Kodaně – domova Nielsa Oxena, bezdomovce, tuláka potloukajícího se ulicemi a živícího se odpadky. Později se dozvídáme, že záhadného muže, který býval členem speciálních jednotek na severu Kodaně, kde z...

„Ale, proboha, já nejsem můj milovaný Sartre, Wilde, Williams, Albee, Shakespeare…“ rdí se Petr Nýdrle

Jméno Petr Nýdrle je zlínským kulturním nadšencům jistě dobře známo, ale tento herec, učitel, scenárista a umělecký šéf zanikajícího divadla Malá scéna má co říct i ostatním. V rozhovoru se dozvíte věci o Malé scéně, ale budete svědky i osobního zamyšlení nad vážnějšími tématy.

Kniha Zátopek je hlavně pro ty, kteří nemohou do kina

zatopek 200V nakladatelství Brána vyšla kniha Zátopek, kterou podle scénáře Davida Ondříčka, Alice Nellis a Jana P. Muchowa napsal Jiří W. Procházka.

...