Robert Galbraith: Hedvábník

Robert Galbraith: Hedvábník

Hedvabnik 200Když se na trhu objevila nová detektivka od jistého bývalého vojáka, nesklidila žádné velké ohlasy. Před vydáním ji údajně dokonce tři nakladatelství odmítla a po vydání se o ní hovořilo jen jako o ucházejícím debutu. Pak ale vyšlo najevo, kdo Volání kukačky doopravdy napsal a strhla se mela. Všichni srovnávali Volání kukačky s Harry Potterem. Někteří milovníci chválili Rowlingovou už jen z principu, další kritizovali, že zvládá psát akorát tak pro děti. Po tomhle humbuku se mi do čtení příliš nechtělo a do Volání Kukačky a Hedvábníka jsem se pustila až nedávno. Při čtení i psaní recenze jsem se snažila co nejvíce odhlédnout od proslulé autorky a podívat se Hedvábníkovi na zoubek z pohledu milovnice klasické britské detektivky. Ano, rozhodla jsem se nebýt pořád tak měkká.

Po úspěšném vyřešení případu smrti fotomodelky Luly se u Cormorana dveře nezavřou. Bohužel pro něj se však jedná většinou o nudné, ale dobře placené, sledovačky nevěrných žen a manželů. Když jednoho dne na dveře zaťuká žena, která prohlásí, že pravděpodobně nebude moc Cormoranovi příliš zaplatit, ale že by potřebovala nalézt svého manžela, Cormoran s nadějnou vyhlídkou na odpočinek od nevěrníku případ vezme. Asi je jasné, že ztracený manžel, spisovatel Owen Quine, nebyl žádné neviňátko. Těsně před svým zmizením dopsal velice kontroverzní knihu Bombix Mori, kde si dost nevybíravým způsobem vzal na paškál všechny své literární kolegy. Znalci detektivek jistě tuší, že zatímco se policie opět vrhá na špatnou stopu a podezírá z vraždy manžela právě Leonoru Quineovou, Cormoran tuší, že za Owenovým zmizením stojí něco jiného. Případ samozřejmě zdárně vyřeší, jen škoda, že mu to trvalo tolik objednaných pití, jídel a desítky stránek kulhání po celém městě.

Stejně jako Volání Kukačky i Hedvábník navazuje na tradici klasické britské detektivky. V době rozmachu chladných a akčních sousedů ze severu to mají klasické detektivky trochu složitější. Někomu mohou svými barvitými popisy, dialogy a detektivními popisy připadat jako nudné patrony, ale mě i přesto baví. Musím uznat, že Rowlingová umí skvěle popisovat prostředí a atmosféru. Měla jsem pocit, že spolu s Cormoranem a Robin sedím v nějaké té útulné hospůdce. Postavy byly sice charakterizovány až příliš barvitě, ale aspoň byly originální a snadno zapamatovatelné. Velmi se mi také líbí drobné posuny ve vztahu Cormorana a Robin a především Cormoranovi věcné ironické poznámky.

Hedvabnik

Zajímavý případ, neobvyklé prostředí nakladatelství, bizarní postavičky, vtipné dialogy a příjemné jiskření mezi hlavními hrdiny. Co je tedy špatně? To co Agatha dokázala vystihnout na dvě stě stránkách, Rowlingová zbytečně natahuje na více než dvojnásobek. Kdyby byl ten prostor beze zbytku využit, neměla bych nic proti, avšak číst asi po dvacáté, jaké jídlo a pití si dali a jak moc bolí Cormorana noha, už bylo trošku nudící. Agatha navíc uměla skvěle pracovat s falešnými i správnými stopami, nikdy jsem nevěděla, která stopa je důležitá nebo která drobnost mi unikla, a na konci jsem si pak říkala, jak mě ta Agatha zase převezla. U Rowlingové mi připadá, že občas předhazuje do očí bijící stopu (se kterou sice neumíme v tu chvíli správně naložit, ale víme, že bude hrát důležitou roli) nebo naopak absolutně netušíme (ani nemůžeme, když nedostaneme žádné vodítko), jak Cormoran dospěl zrovna k tomu a tomu závěru.

Co naopak musím opravdu vyzdvihnout, jsou citáty z různých literárních děl, které uvozují každou kapitolu. Rowlingové opravdu nemůžu upřít cit pro správný výběr. Dle mého to muselo dát dost práce, najít pro každou kapitolu vhodný citát. Nesmírně mě bavilo je všechny číst a sledovat spojitost s dějem dané kapitoly.

Celkově jsem si čtení Volání Kukačky i Hedvábníka svým způsobem docela užila a rozhodně se chystám i na další díly (především kvůli Strikovi a Robin), ale tak nadšená jako někteří jiní jsem z toho zkrátka nebyla.

Hedvábník
Autor: Robert Galbraith (J. K. Rowling)
Překlad: Ladislav Šenkyřík
Žánr: detektivní román
Vydavatel: Plus
Rok vydání: 2015
Počet stran: 508
ISBN: 978-80-259-0365-0
Hodnocení: 74%

Hana Zagorová dokázala oživovat písničky, byla v nich krása, oduševnělost a poetika

I kdyby nazpívala třeba jen třetinu toho, co ve své kariéře Hana Zagorová skutečně natočila, tak by byla pořád tou milovanou zpěvačkou. I když nevyzpívala tři oktávy, uměla chytit za srdce, zaujmout. Už od svých uměleckých začátků dokázala oživovat písničky. Textem, výrazem, atmosférou a pak ještě čímsi, co v sobě nemá každý zpěvák.

Bouřlivé ticho po pobřežní cestě

Po tisícikilometrové Jihozápadní pobřežní cestě se manželé Raynor a Moth snaží vrátit k normálnímu životu a zase žít mezi čtyřmi zdmi. Jenže to pro ně není vůbec jednoduché. Raynor bojuje se strachem z lidí i z budoucnosti a Moth vzdoruje postupující nemoci. Ale postačí neuvěřitelné gesto někoho, kdo si přečetl o jejich putování a ztrátě domova, a znovu se v nich probudí síla a odhodlání.
Kazda

Jsem občas tvrdohlavý a rád jdu proti proudu, říká Pavel Oparty

pave l oparty perexMalíř, grafik, fotograf a nyní i autor oděvní kolekce. To všechno je Pavel Oparty, který žije kousek od Ostravy. Má za sebou několik výstav, kde se prezentuje nápaditými variacemi svého výtvarného talentu. Známá je jeho voln...

Odvážná rebelka, která jako jediná může zachránit království

Malá Mia je sirotek žijící ve středověkém městě, v němž zná každý kout. Je samostatná a velmi vynalézavá, a tak se jí a jejím třem lasičkám daří přežít na ulici, a to zejména díky krádežím jídla. Jednoho dne Mia prchá před strážemi a narychlo se převlékne do princeznovských šatů.
Kazda

Rudý zákon: Jak jsem se stal Putinovým nepřítelem č. 1

Rudy zakon 200Knižní autobiografii s názvem Rudý zákon napsal americký investor Bill Browder. Rozhodl se vyjít na světlo s politickými intrikami, které při svém pobytu v Rusku, kde začal investovat do akcií ruských firem, zažil. Ačkoliv riskoval svůj vlas...

Nahlédněte do fungování vlčí smečky

okouzlena vlky 200Okouzlena vlky je název nové knihy Moniky Zelinové. Nese podtitul Jak jsem se stala členkou vlčí smečky a přináší mnoho informací jak o vlcích, tak o autorčině změně života.

...

Ztracený ráj (Zpráva o člověku v Městském divadle v Brně)

ztraceny raj perexRežisér Dodo Gombár (nar. 1973) je v Brně již dávno znám. V MDB režíroval… a výborně... Žitkovské bohyně (2017), nebo v Mahenově divadle také objevná režie činohry Želary (2017), v Huse na provázku Ticho na zemi (2019), a tak bycho...

Já robot

ja 200K nočnímu promítání na Prima Cool 4. 4. něco před třetí ráno připomínám film, který si vzal několik témat od slavného sci-fi autora Isaaca Asimova.

...