Helena Vondráčková se na přerovském festivalu vrací do jazzového ráje

Helena Vondráčková se na přerovském festivalu vrací do jazzového ráje

Tisk

helena200Některé české pop zpěvačky mají jazz přímo v krvi. Byla to nejen Eva Pilarová, ale jsou to i Dasha a také Helena Vondráčková. A právě posledně jmenovaná interpretka se představí na 40. ročníku Československého jazzového festivalu v Přerově. Její vystoupení proběhne ve čtvrtek 12. října a na pódiu Městského domu ji doprovodí kapela Charlie Band s hosty.

 

K jazzu měla Helena Vondráčková pochopitelně blízko, vždyť už jako dívka školou povinná poslouchala v rádiu americký jazz, ale hodně ji ovlivnil její otec, sám muzikant. Když na jaře roku 1964 vyhrála v pražské Lucerně soutěž Hledáme nové talenty, zabodovala právě interpretací dvou písní jazzového charakteru. Byly to Gershwinovy skladby Summertime a The Man I Love (Ten, koho ráda mám). Teprve až potom natočila Červenou řeku a nastoupila do divadla Rokoko, aby zahájila kariéru popové zpěvačky.

„Jazzovou hudbu miluji od mládí, vždy jsem ji ráda poslouchala a obdivovala zpěvačky Ellu Fitzgerald nebo Sarah Vaughan. A sama jsem si jazz zazpívala právě se Strýci a Luďkem Švábenským nejen v pražské Redutě,“ vzpomíná Helena Vondráčková.

Výlety do jazzového ráje

Prvotřídní jazzové zpívání prokazuje Helena Vondráčková na retrospektivním trojalbu Helena (nejen) o lásce. Mezi jejími hity nechybí ani dva snímky z 12. ročníku Mezinárodního jazzového festivalu v Praze v roce 1978. Jsou to skladby Take the 'A' Train a Mr. Paganini, kdy ji doprovázel Orchestr Gustava Broma a kdy měla obrovský úspěch, ale i další dvě jazzové písně z televizního pořadu Vysílá studio M, kde ji doprovází trio klavíristy Karla Růžičky v písních Misty a Prázdný rám.

Skladby, které dokumentují zpěvaččiny výlety do jazzového ráje, potěší zejména její skalní příznivce. Tak jako tak Heleně Vondráčkové jazzové zpívání sluší, což je slyšet i v písních Noc a den nebo Je to málo dní. Pokud by třeba ještě někdy natočila jazzové standardy, anebo skladby, které lze označit jako pop jazz, mohlo by to znamenat v její kariéře další interesantní událost.

Tady je vzpomínka Luďka Švábenského z roku 1997: „Jako ortodoxní jazzman jsem tuto muziku samozřejmě hustil i do Heleny. Chtěl jsem, aby ji zkusila zpívat. Zpočátku se bála, že jí to uškodí u posluchačů, kteří od ní chtěli především lyrický projev a stejně takový text. Nakonec si dala říct a zkusila to s jazzem. Byla to bomba! Když po poctivé dřině nazpívala Take the Train i se scatem, skladbu Charlie Parkera Donna Lee, Mr Paganini od Elly Fitzgeraldové nebo písničku Sir Duke od Stewie Wondera i se stepem, bylo vyhráno, a nejen u publika. Později jsme pak hostovali v Lucerně v jazzovém programu Orchestru Gustava Broma v rámci Mezinárodního jazzového festivalu, ale i v Redutě a Parnasu a jazzové skladby jsme zařazovali i na koncertech.”

Sama Helena Vondráčková přiznává, že jazzové zpívání pro ni bylo vždy jen příjemné vybočení ze středněproudého popu. Právě v mnoha nahrávkách ukázala, že jazz cítí a umí jej zpívat. Nejdřív vyšlo lehce jazzové laděné album Helena a Strýci (1974), čtyři roky se objevilo pop jazzové album Paprsky, které natočila s Jazz Q Martina Kratochvíla.

helena foto 2

Holka do deště

„Myslím, že je dobrá jazzmanka. Když si poslechnete některé jazzové americké standardy, co nazpívala s pražskými big bandy nebo s orchestrem Gustava Broma, tak je to bezchybné. Když jsme s ní hráli jako Strýci, tak v Redutě vystřihla Donnu Lee od Charlieho Parkera způsobem, že jsme z toho byli všichni velmi odvázaní. Zkrátka, kdo umí, ten umí,“ řekl mi v jednom rozhovoru jazzový hudebník a někdejší člen kapely Strýci Josef Bažík Pavelka.

Na letošním ročníku Československého jazzové festivalu v Přerově by měly podle Charlieho Blažka zaznít v Helenině podání světové standardy jako Take the A Train, Fly Me To The Moon, The Girl From Ipanema nebo Night and Day a mnohé další.

„Máme jako kapela dobrou partu a Helena je a vždycky byla „holka do deště“, takže se nebojíme ani dlouhých přejezdů ani ponorkové nemoci. Navíc se většinou po práci v nahrávacích studiích těšíme mezi lidi. Helenu jsem osobně poznal na konci osmdesátých let na koncertech s tehdejším Tanečním a jazzovým orchestrem československého rozhlasu, kde jsem hrál jako novic, přičemž Helena tam pravidelně hostovala. V devadesátých letech jsme pravidelně vystupovali s orchestrem Golem. Spoustu času jsme strávili v nahrávacích studiích při vzniku alb v belgických studiích. Známe se dlouho a vycházíme spolu bezvadně," říká Charlie Blažek, jehož kapela Charlie Band doprovází Helenu Vondráčkovou už patnáct let.

helena foto 3

Zdroj foto: Robert Rohál


 
Banner

Přihlášení



Slavná herečka a její studentka. Která z nich si zahraje v nově otevřeném Národním divadle?

Eliška Pešková (Miroslava Pleštilová) je divadelní hvězda, úspěšná učitelka herectví a žena divadelního podnikatele Pavla Švandy ze Semčic. Otýlie Malá (Iveta Hlubučková) je zas mladá dívka, která ze všeho nejvíc touží stát se herečkou.

Začala jsem svým snům rozumět a vykládat je i druhým

Nejdříve psala básničky, které, jak sama přiznává, byly spíše jakési přetlaky emocí a jejího silného vnímání. Pak přišly novelky ze života, v nichž mohla uplatnit svoji fantazii, která pracovala na plné obrátky. Později si jen tak vydala básnickou sbírku Proudy, novelku Mimo prostor a čas a v roce 2021 již pod nakladatelstvím Albatros Media knihu Tajemství snů a jak ho rozluštit, na jejímž pokračování pracuje. Také má rozepsaných několik románů a jako šéfredaktorka vede internetový magazín Kultura21.cz.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Ohlédnutí za POŠEMBEŘÍ TOUR

Posemberi 200POŠEMBEŘÍ TOUR je název řady koncertů českobrodské rockové kapely CZ (Celé Znova), které proběhly v první polovině roku na území Pošembeří. Za turné jsme se ohlédli společně s baskytaristou a zpěvákem kapely Stanislavem Potměšilem.

Tvrdý jak voda - varování před totalitou "kulturních revolucí"

Tvrdý jak voda je tvrdá politická satira, román, kde se mísí humor a emoce. Univerzální lidské drama o povaze moci, nebezpečí pýchy a síly touhy, jež se valí navzdory všemu a všem, jen směr nikdo z nás nezná. Román Tvrdý jak voda se odehrává v místech, kde se autor narodil, na Oradelské vrchovině uprostřed Číny. Je jaro roku 1968, zuří kulturní revoluce a hlavní hrdina, Kao Radboj odchází z armády, aby "přenesl plamen nového myšlení na rodnou hroudu".


Literatura

Napínavá detektivka jak vyšitá: Bez tváře

bez tvare 200V srpnu vydalo nakladatelství Kalibr 1. díl ze série Případy Rosalind Krayové od britského autora Roba Ashmana. Krimi Bez tváře je první knihou z detektivní série, která potěší čtenáře Angely Marsonsové či Patricie Gibneyové. Detektivkomilové...

Divadlo

Ženy na pokraji nervového zhroucení: Nový muzikál v divadle JAMU, na scéně v Orlí ulici, v Brně

zeny na pokraji 200Divadelní fakulta Janáčkovy akademie v Brně má vlastní muzikálovou scénu, kterou jim může kdekdo závidět. Na představení si mohou studenti vyzkoušet před publikem své dovednosti, pedagogové úspěšnost svého vedení, no je to prostě t...

Film

Ostrava Kamera Oko představuje filmy z pohledu kameramanů

zahájení okoLaické publikum se především vyzná v hereckých osobnostech. Na druhém místě nás zajímá režie, nicméně jména kameramanů zůstávají v pozadí. To ovšem mění festival, kterému se v Ostravě říká OKO. Jedinečná událost svéh...