Tak trochu jiná Realita Soilwork

Tak trochu jiná Realita Soilwork

Soilwork Verkhligheten 200Švédská melodická kapela Soilwork vydala v lednu své jedenácté studiové album, kterému dala název Verkligheten (česky Realita). Opakuje tohle uskupení zaběhlé postupy dané hudební škatulky nebo čeří vodu něčím novým?

Když se podíváme na zoubek kapele samotné a její historii, musíme se podívat až do roku 1995, kdy Björn "Speed" Strid a Peter Wichers založili kapelu Inferior Breed, kterou ale o rok později přejmenovali na Soilwork. Základním kamenem a jediným zakládajícím členem zůstává zpěvák, jinak se sestava velmi často proměňovala. V současnosti je tvořena těmito hudebníky: Björn "Speed" Strid – zpěv, Sylvain Coudret – kytary, David Andersson – kytary, Sven Karlsson – klávesy a Bastian Thusgaard – bicí.

Za více než dvacet let na scéně si dokázali svým typickým melodickým zvukem a hlavně rozmanitými vokály udělat jméno a vydat jedenáct studiovek: Steelbath Suicide (1998), The Chainheart Machine (2000), A Predator's Portrait (2001), Natural Born Chaos (2002), Figure Number Five (2003), Stabbing the Drama (2005), Sworn to a Great Divide (2007), The Panic Broadcast (2010), The Living Infinite (2013), The Ride Majestic (2015) a 11.1. vyšla novinka Verkligheten.

soilwork band

Než se podíváme na samotný obsah, na to, jak se jim to vyvedlo hudebně, tak si zasadíme pár věcí do kontextu. Soilwork stylově vsadili na jedničky, když jim 11. deska vyšla 11. 1., ale to není všechno. Jedná se o první studiovku s novým bubeníkem a také se jedná o nejdelší proluku mezi alby (asi 3,5 roku). Ale teď už k Verkligheten, který potěší oko hned barevnou a až snovou obálkou. A dvanáct nových skladeb?

Úvodní eponymní instrumentálka mi připomíná westernovou hudbu a moc se mi k albu jako celku nehodí, ale každý má jiný vkus a kdoví, třeba právě tato skladba ukazuje na nějakou jinou realitu. Arrival už přináší tóny, na jaké jsme u takové kapely zvyklí, akorát to možná trošku přehání s rychlostí. Nicméně skalní příznivce jistě potěší a možná tu máme budoucí hit. Bleeder Despoiler se nese na podobné vlně, ale je říznější a hlavně ze začátku dává vyniknout klávesám. Full Moon Shoals je na můj vkus víc heavy, než cokoliv jiného a opakující se riff se vám otiskne do mozku. Zpěv je tklivější a utahanější a to mě odrazuje, třebaže co můžeme čekat od melodické hudby, že?

Nejdelší (5:25) The Nurturing Glance opět dává vyniknout heavy riffům a feelingu, a i když je mi to proti srsti, tady to celkem sedlo. When The Universe Spoke se pyšní melodií, která utkví v paměti a aby toho nebylo málo, tak zpěvák předvede své hlasové schopnosti v celé své kráse. Další utahanou písničkou, navíc s čistým ženským vokálem v podání opěvované Allisy White-Gluz představuje song Stålfågel. Za mě tedy nic moc. Zato The Wolves Are Back In Town chválím za říznost a tak akorát tempa. Kromě instrumentálky jde o nejkratší kousek (3:24), ale vůbec to není na škodu.

Další v pořadí tu máme Witan, disponující temnější atmosférou a bující emocemi se zajímavými kompozicemi. Bicí pohrávající si s kytarovou linkou spolu s vokálem tvoří neotřelý celkem ve skladbě The Ageless Whisper. Předposlední píseň nabízí hostování v podobě Tomiho Joutsena, zpěváka Amorphis. Epicky laděná skladba by klidně mohla aspirovat na další hymnu Soilwork. Se závěrem přichází změna tempa i nálady a opět tu máme hosta v podobě Davea Sheldona. Tahle poměrně hravá písnička je tou správnou tečkou za 50 minutami švédské hudby.

Soilwork nám na desce Verkligheten předkládají to, co umí nejlépe – výrazné kytarové linky, změny temp, zapamatovatelné kompozice a hlavně živý a nápaditý vokál, na kterém to všechno stojí. Zároveň se ale nebojí inovace a experimentů a vnášejí do hudby vlivy nejen heavy metalu. Nenechte se ale zmást, tahle novinka rozhodně není záležitost na jeden poslech. Člověk tomu musí dát čas, aby to sedlo a aby si mezi skladbami přebral to, co ho osloví. Já sama Verkligheten slyšela několikrát a můj názor se pořád tvoří a mění. Nicméně fanoušci švédské melodické metalové hudby budou jistě jásat a přivítají novinku Soilwork s otevřenou náručí, tím jsem si jistá!

Soilwork Verkhligheten

Název nosiče: Verkligheten
Interpret: Soilwork
Žánr: melodický metal
Skladby: 01. Verkligheten, 02. Arrival, 03. Bleeder Despoiler, 04. Full Moon Shoals, 05. The Nurturing Glance, 06. When the Universe Spoke, 07. Stålfågel (featuring Alissa White-Gluz), 08. The Wolves Are Back in Town, 09. Witan, 10. The Ageless Whisper, 11. Needles and Kin (featuring Tomi Joutsen), 12. You Aquiver (featuring Dave Sheldon)
Stopáž: 50:17
Vydavatelství: Nuclear Blast

Interview s Petrou Maxin - Čegiňovou

ceginova 200Petra Maxin – Čegiňová je scénaristra zo skupiny ABBA SLOVAKIA.

...

Stylové čtení na léto trávené nejen ve městě

200 carrieNe každý se o prázdninách plně věnuje nicnedělání. Někteří využívají dva měsíce volna pro splnění svých snů. A přesně takovou strategii zvolila hrdinka knihy Léto ve městě.

...

Geisslers v létě rozzáří hrady a zámky disco-muzikálem Pudl a pudr

Pudl a pudr200Muzikál roztančený v rytmu disco-opery zamíří v červenci do měst napříč Českem. V dechberoucích kulisách zámeckých nádvoří, zahrad či obrazáren přenesou herci pražského souboru Geisslers Hofcomoedianten diváky do doby fantastických počátk...

Kniha Zátopek je hlavně pro ty, kteří nemohou do kina

zatopek 200V nakladatelství Brána vyšla kniha Zátopek, kterou podle scénáře Davida Ondříčka, Alice Nellis a Jana P. Muchowa napsal Jiří W. Procházka.

...