Tak trochu jiná Realita Soilwork

Tak trochu jiná Realita Soilwork

Soilwork Verkhligheten 200Švédská melodická kapela Soilwork vydala v lednu své jedenácté studiové album, kterému dala název Verkligheten (česky Realita). Opakuje tohle uskupení zaběhlé postupy dané hudební škatulky nebo čeří vodu něčím novým?

Když se podíváme na zoubek kapele samotné a její historii, musíme se podívat až do roku 1995, kdy Björn "Speed" Strid a Peter Wichers založili kapelu Inferior Breed, kterou ale o rok později přejmenovali na Soilwork. Základním kamenem a jediným zakládajícím členem zůstává zpěvák, jinak se sestava velmi často proměňovala. V současnosti je tvořena těmito hudebníky: Björn "Speed" Strid – zpěv, Sylvain Coudret – kytary, David Andersson – kytary, Sven Karlsson – klávesy a Bastian Thusgaard – bicí.

Za více než dvacet let na scéně si dokázali svým typickým melodickým zvukem a hlavně rozmanitými vokály udělat jméno a vydat jedenáct studiovek: Steelbath Suicide (1998), The Chainheart Machine (2000), A Predator's Portrait (2001), Natural Born Chaos (2002), Figure Number Five (2003), Stabbing the Drama (2005), Sworn to a Great Divide (2007), The Panic Broadcast (2010), The Living Infinite (2013), The Ride Majestic (2015) a 11.1. vyšla novinka Verkligheten.

soilwork band

Než se podíváme na samotný obsah, na to, jak se jim to vyvedlo hudebně, tak si zasadíme pár věcí do kontextu. Soilwork stylově vsadili na jedničky, když jim 11. deska vyšla 11. 1., ale to není všechno. Jedná se o první studiovku s novým bubeníkem a také se jedná o nejdelší proluku mezi alby (asi 3,5 roku). Ale teď už k Verkligheten, který potěší oko hned barevnou a až snovou obálkou. A dvanáct nových skladeb?

Úvodní eponymní instrumentálka mi připomíná westernovou hudbu a moc se mi k albu jako celku nehodí, ale každý má jiný vkus a kdoví, třeba právě tato skladba ukazuje na nějakou jinou realitu. Arrival už přináší tóny, na jaké jsme u takové kapely zvyklí, akorát to možná trošku přehání s rychlostí. Nicméně skalní příznivce jistě potěší a možná tu máme budoucí hit. Bleeder Despoiler se nese na podobné vlně, ale je říznější a hlavně ze začátku dává vyniknout klávesám. Full Moon Shoals je na můj vkus víc heavy, než cokoliv jiného a opakující se riff se vám otiskne do mozku. Zpěv je tklivější a utahanější a to mě odrazuje, třebaže co můžeme čekat od melodické hudby, že?

Nejdelší (5:25) The Nurturing Glance opět dává vyniknout heavy riffům a feelingu, a i když je mi to proti srsti, tady to celkem sedlo. When The Universe Spoke se pyšní melodií, která utkví v paměti a aby toho nebylo málo, tak zpěvák předvede své hlasové schopnosti v celé své kráse. Další utahanou písničkou, navíc s čistým ženským vokálem v podání opěvované Allisy White-Gluz představuje song Stålfågel. Za mě tedy nic moc. Zato The Wolves Are Back In Town chválím za říznost a tak akorát tempa. Kromě instrumentálky jde o nejkratší kousek (3:24), ale vůbec to není na škodu.

Další v pořadí tu máme Witan, disponující temnější atmosférou a bující emocemi se zajímavými kompozicemi. Bicí pohrávající si s kytarovou linkou spolu s vokálem tvoří neotřelý celkem ve skladbě The Ageless Whisper. Předposlední píseň nabízí hostování v podobě Tomiho Joutsena, zpěváka Amorphis. Epicky laděná skladba by klidně mohla aspirovat na další hymnu Soilwork. Se závěrem přichází změna tempa i nálady a opět tu máme hosta v podobě Davea Sheldona. Tahle poměrně hravá písnička je tou správnou tečkou za 50 minutami švédské hudby.

Soilwork nám na desce Verkligheten předkládají to, co umí nejlépe – výrazné kytarové linky, změny temp, zapamatovatelné kompozice a hlavně živý a nápaditý vokál, na kterém to všechno stojí. Zároveň se ale nebojí inovace a experimentů a vnášejí do hudby vlivy nejen heavy metalu. Nenechte se ale zmást, tahle novinka rozhodně není záležitost na jeden poslech. Člověk tomu musí dát čas, aby to sedlo a aby si mezi skladbami přebral to, co ho osloví. Já sama Verkligheten slyšela několikrát a můj názor se pořád tvoří a mění. Nicméně fanoušci švédské melodické metalové hudby budou jistě jásat a přivítají novinku Soilwork s otevřenou náručí, tím jsem si jistá!

Soilwork Verkhligheten

Název nosiče: Verkligheten
Interpret: Soilwork
Žánr: melodický metal
Skladby: 01. Verkligheten, 02. Arrival, 03. Bleeder Despoiler, 04. Full Moon Shoals, 05. The Nurturing Glance, 06. When the Universe Spoke, 07. Stålfågel (featuring Alissa White-Gluz), 08. The Wolves Are Back in Town, 09. Witan, 10. The Ageless Whisper, 11. Needles and Kin (featuring Tomi Joutsen), 12. You Aquiver (featuring Dave Sheldon)
Stopáž: 50:17
Vydavatelství: Nuclear Blast
Hodnocení: 75 %

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA

Lubomír Větříšek: „Spousta kluků měla tu vojnu ještě horší než já nebo se odtamtud nevrátila"

Autor 100Dva roky v hajzlu je poměrně ostrý název knihy, která se věnuje neméně drsnému tématu. Lubomír Větříšek v ní na základě svých vzpomínek vypráví pravdivý příběh o dvouleté vojenské službě v letech 1983 až 1985. Setkal se na ní s šik...

Sylva Lauerová: V románu Hodina zmijí své pokušení hrát si se čtenáři posouvám až k hranici dokonalosti

Fanoušci spisovatelky Sylvy Lauerové se po třech letech konečně dočkali a jejich radost může být hned dvojnásobná. Je to jen pár týdnů, co vyšla její sbírka poezie s názvem Klóketen a nyní se na knižních pultech objevil i nový román Hodina zmijí.

Ziegler: Thothův tarot, Zrcadlo duše aneb dědictví pana Crowleyho

thoruv tarot 200Aleister Crowley a jeho tarotová sada patří ke klasice, která snad nebude nikdy překonána. Ještě více nepřekonatelná, zaplaťpánbůh, je ovšem pověst samotného autora. Tak toho byste si v dnešní době zopakovat nechtěli, věřte mi. ...

Divadelní hra GRAMOFON zve na premiéru i k introspekci nad současným děním do pražského Divadla MA

Gramofon 200Kam spěje dnešní lidstvo? Tuto základní otázku si pokládá hudebně-dramatický projekt pražského Divadla MA s názvem GRAMOFON, jenž se 1. a 3. března dočká světové premiéry na své domovské scéně v Žitné 41. Vícevrstevnatý příběh se odehrává na pozadí...

Jaký je film Století Miroslava Zikmunda?

Stoleti 200Dokument Petra Horkého Století Miroslava Zikmunda ze všeho nejvíce prozrazuje obdiv k titulnímu hrdinovi, nejen proslulému cestovali, autoru cestopisných knih i filmů (ve dvojici s Jiřím Hanzelkou), ale především s...