Vlaďka Prachařová - úspěch, zmar a pád

Vlaďka Prachařová - úspěch, zmar a pád

Tisk

Vladka Pracharova 200Jedinečný hlas Vlaďky Prachařové, která se už začátkem osmdesátých let minulého století vytratila z tuzemské pop scény, připomíná Supraphonline na speciálním digitálním výběru nazvaném podle jednoho z jejích hitů Nejdu, nejdu ven. Kdysi populární zpěvačka se zajímavým kontraaltem oslavila loni sedmdesáté narozeniny.

 


Její popularita trvala přibližně od druhé poloviny šedesátých let  prakticky až do konce let sedmdesátých, potom z očí publika zmizela. Za tu dobu natočila stovku nahrávek a u Pantonu, Supraphonu i Opusu jí vyšla pěkná řádka desek. Povedlo se jí pár hitů (Hele Kid, Svátek nekřtěnejch, Nohatá holka, Kniha džunglí, Nejdu, nejdu ven, Taneček), které ostatně přináší již v úvodu zmiňovaný digitální sampler.

Vladka Pracharova obal


Vlaďka Prachařová se narodila 23. března 1944 v Brně, s nímž má spjaté i své pěvecké začátky. Už jako studentka gymnázia prošla několika talentovými soutěžemi i brněnskými kapelami, později zpívala ve skupině Petra Kořínka, dodnes známého jazzmana. To byl její osudový muž, s nímž na mnoho let spojila svůj život i kariéru.

"Vlaďka Prachařová začínala v druhé polovině šedesátých let v Brně se souborem Echo kvartet," vzpomíná Petr Kořínek. "Později se zúčastnila  soutěže Hledáme mladé talenty v brněnské kavárně Máj - a tam ji angažoval do svého orchestru kapelník jednoho z nejlepších brněnských amatérských souborů Kombo Jana Kvardy, v němž jsem tehdy na piano - ještě coby student gymnázia - hrál i já. Pokud si dobře pamatuji, byla Vlaďka, v té době také studentka gymnázia, skromná a nesmělá dívka. V souboji s trémou, která byla zcela přirozená, jí pomáhal přátelský vztah muzikantů z kapely. Nicméně Vlaďka měla jasný cíl – zpívat. Prošla si řadou soutěží, zpívala v brněnských kavárnách Melodie, Máj, Belveder nebo Slovan. Hudebně se přitom vzdělávala u tehdy velmi známého brněnského učitele zpěvu pana Bernarda Kočaře, ke kterému se sjížděla celá plejáda zpěváků z celé republiky."

Hudebník, který byl zpěvaččiným manželem v letech 1969 - 1978, pro ni nejen vybíral, ale i psal a aranžoval písničky. Právě ve spolupráci s Petrem Kořínkem pořídila ve studiu brněnského rozhlasu nahrávky, které zaujaly jak publikum, tak další "důležité" lidi z branže.  

Vladka Pracharova Korinek


Byl to právě Kořínek, který zpěvaččiny začátky intenzivně prožíval. Jednak to byl její životní partner, jednak nejbližší spolupracovník: "Každý úspěch znamenal posun vstříc té vzdálené metě – úspěch na muzikantském „poli“. To se týkalo i mne, i když moje hudební směřování mělo jiný cíl - byť jsem se ani v nejmenším nevyhýbal „popíku“… Později, v době mého studia na Státní konzervatoři v Brně, jsem založil vlastní kvartet, se kterým jsem natočil několik snímků pro brněnský rozhlas, některé byly i s Vlaďkou. Díky tomu si jí všimla hudební veřejnost a přišly i nabídky na účinkování s profesionálními brněnskými kapelami – Orchestrem Studio Brno za řízení Erika Knirsche a Orchestrem Gustava Broma. Následovalo pozvání do televizního pořadu Brněnské kolo, kde Vlaďka zpívala vedle špiček tuzemské pop music, teprve potom přišla celostátní soutěž  Intertalent, kde obsadila třetí místo. Tehdy se rozjel kolotoč úspěchů. Angažmá u Evy Pilarové, spolupráce s předními orchestry, vystupování v zahraničí, festivaly, desky,  televize..."

Videoklip Vlaďky Prachařové:

O zpěvaččiných tehdejších kvalitách Kořínek nepochybuje, podle něj to byla jedna z nejzajímavějších zpěvaček své doby - intonovala, měla smysl pro jazzovou hudbu, měla umělecký vkus, nikdy nesklouzla k manýrismu, rychle se učila nový repertoár a především měla krásný kontraalt. Dokud prý měla dramaturgické zázemí, měla znamenitý repertoár, ve kterém byl, zvláště z prvních letech její pěvecké kariéry, vždy cítit vliv soulu, jazzu a vůbec toho nejlepšího ze světového pop-rocku.

V letech 1971 - 1973 hostovala v koncertním programu Evy Pilarové, což obnášelo i mnohé zahraniční štace. Později vystupovala na koncertech Jaromíra Mayera i Milana Drobného, potom ve skupině Kroky Františka Janečka. Točila také s předními orchestry - ať už to byly TOČR za řízení Josefa Vobruby, Orchestr Gustava Broma či Orchestr Karla Vlacha - a psali pro ni renomovaní autoři jako Vítězslav Hádl, Bohuslav Ondráček, Jindřich Brabec, Jiřina Fikejzová, Zdeněk Rytíř, Eduard Krečmar nebo Zdeněk Borovec.

Vladka Pracharova 2


V letech 1971, 1973 a 1974 se zúčastnila festivalu Bratislavské lyra, nejznámější "lyrovkou" je patrně duet První smích, první pláč, který nazpívala s Karlem Zichem. Pro rozhlas, televizi a na desky natočila více než stovku písniček, z nichž mnohé jsou dodnes trvalkami.

I když aktivní činnost přerušila Vlaďka Prachařová koncem sedmdesátých let, ještě v roce 1983 vystoupila v oblíbeném televizním pořadu Možná přijde i kouzelník, kde s písní Tajemná lehce parafrázovala Amandu Lear. To ale už dávno žila v Praze a zcela v ústraní. Někdejší zpěvačka, která měla dvě děti, ale dodnes s médii nekomunikuje.

Podle dostupných informací ukončila Vlaďka Prachařová ještě v dobách své zpěvácké kariéry sedm nebo osm semestrů Lékařské fakulty v Brně, krátce studovala na Veterinární fakultě, jenomže její postup na scéně pop music byl natolik raketový a zřejmě pro ni hodně působivý, že školu nakonec nedokončila. Vlétla do showbyznysu, který ji - jak se později ukázalo - zničil.

"Začátek konce nastal poté," míní Petr Kořínek, "co po návratu z Kuby se v Praze na ruzyňském letišti zřítilo letadlo, ve kterém byla většina hudebníků z doprovodné skupiny Evy Pilarové a mimo jednoho všichni zahynuli. Od této doby se u Vlaďky začaly projevovat zdravotní problémy, které vyústily koncem sedmdesátých let odchodem z hudební scény. Je to velká škoda."

Vladka Pracharova Pilarka


Podobný názor sdílí i Eva Pilarová, která vzpomíná: "Agentura Pragokoncert  kdysi pořádala akce zvané Intertalent – hledali nové zpěváky a po nás zaběhnutých chtěli, abychom si někoho z nich vybrali do svého programu. Jediný, kdo se mě z daných interpretů líbil, byla Vlaďka Prachařová, shodou okolností to byla Brňačka, tak jsem cítila jakousi povinnost jí pomoci. Zpívala moc hezky, navíc to byla atraktivní, štíhlá ženská s krásnýma nohama. Za doprovodu mojí kapely jsme společně vystupovaly nejen v tehdejším Československu, ale i také v bývalém Sovětském svazu i na Kubě.  Publikum Vlaďku bralo, měla tak zvaně „našlápnuto“ a myslím, že by to dotáhla hodně daleko, kdyby… A tady – promiňte mi – svoje vzpomínání skončím."

Další informace: http://www.supraphonline.cz/album/4516-nejdu-nejdu-ven-a-dalsi-z-let-1970-1978
Foto:  archiv autora, Supraphon


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

„Kromě Óčka, který mám většinou doma puštěný jako kulisu, si nic moc nepouštim,“ přiznává Petr Hrdlička

skwor peta hrdlickaSkupina Škwor dala českému rockovému světu především cover písně Shut  Sraž nás na kolena, ale od té doby už urazila velký kus cesty. Poslední album Drsný kraj je toho důkazem. Zpěvák a...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!


Literatura

Lucas Page se vrací ještě vtipnější než dříve

pod tlakem200Po loňském Městě plném oken vychází další kniha Roberta Pobiho tentokrát s názvem Pod tlakem.

 

...

Divadlo

Švandovo divadlo chystá Srpnové světlo, příběh absolutní lásky. Režisérem novinky bude sám autor Martin Františák

srpnove svetlo 200Srpnové světlo, novou českou hru renomovaného divadelníka Martina Františáka, uvede 24. září ve světové premiéře pražské Švandovo divadlo. Poetický příběh lásky s prvky thrilleru vypráví o neobvyklém milostném čtyřúhelníku lidí žijící...

Film

Rosemary má děťátko – hororová klasika, která nezklame
ImageKam až sahá láska matky k dítěti? Je pro něj schopna obětovat i svůj život? Klasika mezi filmovými horory s příznačným názvem Rosemary má děťátko vychází začátkem února na DVD.

...