Odevzdal svůj život divadlu. Vzestupy a pády Jakuba Špalka

Odevzdal svůj život divadlu. Vzestupy a pády Jakuba Špalka

Tisk

zivot s kasparem200Nový dokumentární film Heleny Třeštíkové Život s Kašparem je časosběrným snímkem, který mapuje život zakladatele Divadla v Celetné Jakuba Špalka na ploše 23 let.

 

 

 

Na počátku se s ním setkáváme ve vypjaté atmosféře podzimu 1989, kdy organizuje první studentskou stávku, která měla později historický význam pro celou Českou společnost. Tehdy, jako student Divadelní akademie múzických umění, je odhodlán bojovat za svobodu i s tím rizikem, že mu to může zavřít cestu k dalšímu studiu. Období studií se zdá být tím nejšťastnějším ve Špalkově životě. Je beznadějně zamilovaný, žení se a naplno se věnuje vznikajícímu divadelnímu souboru studentů DAMU Kašpar.

Právě tento moment se stává klíčovým pro celý jeho další život. Naprosté odevzdání se divadlu, láska k souboru, které je podřízeno vše v jeho životě, je tím, co ho žene dál, a také tím, co mu vše ostatní bere. Kvůli jeho posedlosti se mu po roce rozpadá manželství a to není jedinou ztrátou. Přijde další žena a s ní dvě dcery. I ty ho po letech kvůli naprostému zaujetí divadlem opouští a z domu po strop napěchovaném kulisami odcházejí.

Divadlo Špalka naplňuje štěstím a cesta za finanční stabilitou souboru je jeho životním posláním. Jeho umanutost však má i světlé stránky- jelikož soubor nemůže na několik měsíců opustit, vzdá se pobytu v protialkoholick léčebně a ze závislosti se dostane sám.

V roce 2008 přichází další příležitost pro Jakuba Špalka, jak se veřejně angažovat- stává se mluvčím petice Praha kulturní a přednáší požadavky veřejnosti před Úřadem vlády.

zivot s kasparem

Momentem, který diváka zaujme nejvíce, je, dá se říci, třetí sekvence Špalkova života. Žije s hereckou partnerkou Evou Elsnerovou. Té v důsledku potratu zjistí nefunkčnost ledvin a jedinou cestou, jak ji zachránit, je transplantace. Situaci ztěžuje fakt, že Eva má vzácnou krevní skupinu 0. Tu má i Jakub. Ledvinu jí ovšem darovat odmítne. Divák je konfrontován s Jakubovovými důvody, proč své partnerce orgán nedaruje.

Jedná se o první film, v němž autorka Helena Třeštíková ponechala svůj vlastní konflikt se sledovanou postavou. Je zaznamenána roztržka, při níž Jakub Špalek v důsledku stresu z neúspěchu vyhodí natáčecí tým z herecké šatny, jelikož na ně nemá náladu. Další střih ve filmu nese titulek "o osm let později". Jak ale autorka sama říká, odluka po hádce nebyla tak dlouhá: když se s Jakubem setkáváme znovu, je z pohledného energického mladého umělce lehce obtloustlý, šedivějící čtyřicátník, jenž má za sebou závislost na alkoholu a druhý rozvod. Žije sám v domě, z něhož jeho rodina odešla. Nutno podotknout, že všechny tři Špalkovy životní partnerky byly herečky a všechny tedy bezesporu divadlo milovaly. Přesto dvě z nich nebyly schopné se Špalkovou láskou k divadlu žít. Na soužití Jakuba a Evy jasně vidíme, že oba žijí ve zcela jiném světě.

zivot s kasparem3

Opět, oba divadelníci, oba působí v Kašparu, ale Jakub absolvuje stále jen ten "život s Kašparem". Eva touží mít dítě, touží se uzdravit a žít dál, touží po šťastném partnerství s Jakubem. Jakub ale podobnou touhu neprojevuje, jeho motorem je finanční stabilita a fungování spolku Kašpar.

Jakub Špalek odvedl obrovský kus práce a je především jeho zásluhou, že Divadlo v Celetné má v české divadelní kultuře takové postavení, jaké si v posledních letech drží.

Ve filmu je zaznamenán vzestup herecké kariéry Jana Potměšila. A byl to opět Špalek, komu za tohoto hereckého velikána česká kultura vděčí, byl to on, kdo mu řekl "vykašli se na invalidní důchod" a učinil z něj plnohodnotného herce souboru.

Je na nás, zda ho budeme soudit jako člověka, který zavírá oči před reálným světem, před svou rodinou, před pozemskými problémy. Jako divadelníka však nelze jinak, než si jej velice vážit.

Snímek Život s Kašparem je součástí volného diptychu dvou dokumentárních filmů celovečerní stopáže, které režisérka nazvala Dva muži ve víru doby.

zivot s kasparem2

Druhým filmem je Vojta Lavička: Nahoru a dolů, který zachycuje 16 let v životě romského hudebníka, aktivisty a novináře Vojty Lavičky. Osudy hlavních postav těchto filmů, Jakuba Špalka a Vojty Lavičky, se sice nikdy neprotnuty, podávají však kompletní obraz dvacetiletého vývoje naší společnosti na pozadí kultury. Oba si jdou slepě za svým, oba jdou proti proudu, mají umělecké aspirace. Jejich usilování ani na okamžik nepoleví. Oba za svou nepřizpůsobivost platí tvrdou daň.

zivot nahoru a dolu

Oba muže Třeštíková sledovala už dříve a vzniklo z toho několik filmů, mapujících kratší časová období, jako je Deset let v životě mladého muže. Nápad sledovat život právě Jakuba Špalka vznikl podle Třeštíkové náhodou. Dostala typ na mladého divadelníka, šla se večer podívat na jeho představení a byla jím natolik okouzlena, že zamířila ihned vyjednat spolupráci, která se protáhla na krásných a náročných 23 let.

Filmy měly premiéru 4.dubna 2013.

Návštěva Celetné už nikdy nebude stejná...

Helena Třeštíková

Autorka filmů se narodila 22. června 1949 v Praze. Vystudovala obor dokumentární režie filmu na FAMU. Ve své tvorbě se věnuje mapováním mezilidských vztahů a sociálních problémů. V roce 2007 se na krátký čas stala ministryní kultury. Mezi její poslední filmy se řadí snímky Soukromý vesmír (2011), René (2008), Katka (2010), Marcela (2006).

Zdroj foto: Aerofilms


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Inspirujte se a naučte se plést z papíru

pleteni 200K rozhovoru jsme tentokrát nepřizvali žádnou celebritu, ale jednu moc šikovnou paní z Dubu nad Moravou, Janu Metlíkovou. Jejím koníčkem je pletení z papíru a my jsme se mu podívali na zoubek. Co vše je potřeba, jak výroba probí...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

Divoká dvojka? Spíš potřeštěná

divoka dvojka 200Skvělou komedii, u které se od srdce zasmějete, najdete poslední dobou horko těžko. Nicméně se filmaři neustále snaží takový film natočit. Reese Witherspoon v jedné z hlavních rolí by mohla být pozitivní známkou úspěchu, ale…


Literatura

Kniha matematiky

kniha matematiky200Velké ideje jednoduše vysvětlené – tak nás láká obrázek na encyklopedické publikaci Kniha matematiky, která vyšla v listopadu pod hlavičkou nakladatelství Universum v jejich geniální sérii Kniha vědy.

Divadlo

Divadelní festival v Avignonu

avignon 200Největší, nejproslulejší, nejoblíbenější, nejnavštěvovanější... ještě mnoho dalších nej má divadelní festival  - či spíše festivaly - v Avignonu.

...

Film

Jak se měnila typografie filmových titulků

Málokdy si to plně uvědotitulky 200mujeme, ale téměř každý film - nejen český - začíná nějak řešenými úvodními titulky (nejedná se tedy o podtitulky provázející zahraniční filmy, ponechané v původním znění). Díky úvodním nápisům se dovíme, jak se film nazýv...