Velkolepá Bitevní loď připlouvá do našich kin

Tisk

altAč to za okny mnohdy nevypadá, léto se kvapem blíží a s tím pomalinku začíná každoroční filmová sezóna plná nenáročných a zábavných kousků, u nichž by se měl divák hlavně pobavit a zapomenout na všednodenní starosti. První letošní vlaštovkou je Bitevní loď. Pokud se o film zajímáte trošku hlouběji, určitě víte, že jde o asi nejvysmívanější film dosavadní sezóny. Důvod je prostý: založen je totiž na známé hře Lodě, kterou jste si možná krátili nudu ve školních lavicích nebo jízdu autobusem. V USA má navíc i svou deskovou podobu a delší tradici než v Evropě, takže zdánlivě nesmyslný nápad přišel v dnešní době, kdy je originálních námětů minimum, velmi vhod.

 


Děj je pochopitelně jednoduchý. Země vyšle pod záminkou hledání nových inteligentních životů do vesmíru signál a čeká, zda ho někdo zachytí. Tak se zanedlouho skutečně stane a rázem na naši planetu přilétají průzkumné lodě, aby prozkoumali zdejší podmínky. Přistanou poblíž Havajských ostrovů, kde právě probíhá vojenské cvičení amerického námořnictva. Jelikož neznámí tvorové si onen trénink vyložili úplně jinak, začnou se bránit a evidentně nemají problém vymazat Zemi ze světa. Jediní, kteří ji mohou zachránit, jsou samozřejmě američtí námořníci.

Pokud vám tento děj něco připomíná, není to náhoda. O Bitevní lodi se říká, že jsou to „Transformers na moři“, což se tady ani nikdo nepokouší zakrýt. Některé momenty jsou tak podobné zmiňované trilogii, až je to malinko na škodu. Nicméně to nejdůležitější, co by měl divák před návštěvou kina vědět, je jméno režiséra. Tím je pro většinu veřejnosti ne úplně známý, ale hodně talentovaný Peter Berg (jeho asi nejznámějším počinem je komiksový Hancock, znát ještě můžete thriller Království, suverénně „nejprofláklejším“ je ale jako herec ze seriálu Nemocnice Chicago Hope), jehož styl je natolik osobitý, že rozhodně nesedne každému, od čehož se logicky odvíjí celkový dojem. Podle níže uvedeného hodnocení je asi jasné, že zrovna mě jeho osobitost ne zcela oslovila. Ale postupně.

alt

Berg nedokázal úplně přesně vymezit hranice, kdy je vše myšleno vážně, a kdy už jde o záměrnou směšnost. U některých scén se tak upřímně a od srdce pobavíte tím, jak se shazují a co v nich probíhá, o pár vteřin později už ale sledujete něco, co má být asi naprosto seriózní. Film je tak v tomto směru hodně nepředvídatelný, což trošku mrzí. A dovolím si i poznámku, že to, čemu se bude Evropan otevřeně smát, budou za mořem brát se vší vážností a budou nad tím možná i plakat. Inu, jiný kraj, jiný mrav.

Po technické stránce ale nelze nic vytýkat. Dvousetmilionový (v dolarech pochopitelně) rozpočet je vidět z každého políčka a akční scény jsou výborné. Všechno tu vybuchuje, hodně se tu střílí a vaše smysly si tak nemají na co stěžovat. Poměrně invenční akci tak sráží vlastně jen její určitá monotónnost, která se dostaví po několika desítkách minut jejího sledování. Z tohoto hlediska je moc a moc dobře, že Bergovi rozpočet nepřerostl přes hlavu a zbytečně se neexhibuje, ale víceméně baví.


Horší už je to se scénářem. Ten si sice nehraje na bůhvíjak chytrý, přesto je v něm i na pouhý oddechový snímek příliš nedostatků. Na mnoho nastolených otázek neodpovídá (např. proč mimozemšťané střílí po lidech, až když na ně zaútočí nebo proč přistáli zrovna na Havaji) a vnitřní proměna některých postav je přece jen až příliš rychlá a vyloženě chtěná. Logiku samozřejmě nemá cenu příliš řešit.

Po herecké stránce jde o ucházející standard. Ti nejlepší (konkrétně vynikající Aleksander Skarsgard a Liam Neeson) jsou tu podle očekávání dost málo a evidentně tu vydělávají na hypotéku. Tíha tak leží na bedrech velmi dobrého Taylora Kitsche, jemuž tato poloha sedí mnohem lépe než ta v nedávném propadáku John Carter, po němž se chce jen dobře vypadat, být charismatický a občas prohodit nějakou tu hlášku. Příjemným překvapením je i solidní a nijak nerušící popová diva Rihanna, která si střihla jednu z námořnic a drží krok s ostatními. Z těch už stojí za zmínku snad jen krásná Brooklyn Decker, která ale doplácí na to, že se očividně snaží být druhou Megan Fox, což se jí absolutně nedaří.

alt

Poslední zásadnější výtkou je přehnaná délka skoro dvou a čtvrt hodiny, která trpí hlavně na začátku, kdy je rozjezd a uvedení do děje moc rozvleklé a pomalé a zabývá se zbytečnostmi. Ani prostřední části by neškodilo určité prokrácení, neboť v ní dochází k již zmiňované monotónnosti a nic moc se v ní neděje. Nudit se ale určitě nebudete.

Bitevní loď (jejíž český překlad není tak hloupý, jak se na první pohled zdá) je vlastně celkem příjemný film, k němuž se musí přistupovat s tím, že jde jen o nenáročnou zábavu na technicky vysoké úrovni. Trošku náročnějšího diváka potěší několik vtipných momentů, přímých odkazů na původní hru i jakási odlehčená nálada celého filmu. Škoda jen, že tvůrci nedokázali děj více udržet u sebe a zodpovědět alespoň nějaké otázky, které nadnesli a pokoušejí se být „jen“ dalším klonem slavných Transformerů.

Máte-li ovšem podobné snímky rádi, absolutně neváhejte a běžte do kina, tohle by se totiž mělo vidět na velkém plátně.        

Bitevní loď / Battleship
Žánr: akční sci-fi
Režie: Peter Berg
Scénář: Erich Hoeber, Jon Hoeber
Hrají: Taylor Kitsch, Liam Neeson, Rihanna, Brooklyn Decker, Peter MacNicol
Stopáž: 131 minut
Hodnocení: 60%
Česká premiéra 19. dubna 2012, do kin přináší Bontonfilm

Zdroj foto: Bontonfilm


 

Zobrazit další články autora >>>