Berlinale uvede nový slovensko-český film Viery Čákanyové Poznámky z Eremocénu

Tisk

Notes from eremocene 200Nejnovější film mezinárodně uznávané slovenské režisérky Viery Čákanyové bude mít světovou premiéru na 73. ročníku Berlinale. Jeden z nejprestižnějších světových festivalů kategorie A zařadil slovensko-český snímek Poznámky z Eremocénu do sekce Forum, zaměřené na progresivní autorské filmy. Zvláštní a hravá audiovizuální pohlednice, kterou režisérka posílá do nejisté budoucnosti, je hluboce osobní úvahou o potenciálu moderních technologií řešit složité globální problémy, jako je změna klimatu a krize zastupitelské demokracie. Mezinárodní filmový festival v Berlíně proběhne 16. až 26. února 2023. Snímek Poznámky z Eremocénu uvede do českých kin společnost DAFilms Distribution, a to po domácí premiéře na podzimním MFDF Ji.hlava.

Poznámky z Eremocénu (2023) jsou malou osobní archou, kolekcí vzpomínek na dnešní svět, kterou režisérka Viera Čákanyová posílá do blíže neurčené budoucnosti. Film kriticky a formálně velmi hravě nahlíží na jevy, které rezonují v současné společnosti. Zpochybňuje ideální technooptimistický model budoucnosti a kriticky zkoumá potenciál tzv. technologie "blockchain" nebo umělé inteligence.

"Film je koncipován jako vzkaz v láhvi vlitý do moře dat, jako analogová fosilie, která čeká na vykopání budoucími digitálními archeology. Jedná se o osobní projekt, který rekonstruuje a interpretuje mé budoucí virtuální já. Je to současná vize budoucího světa, který se brzy změní k nepoznání díky technologiím, s nimiž se dnes setkáváme pouze v zárodku," uvedla režisérka Viera Čákanyová, jejíž předposlední film FREM (2020) byl na Berlinale rovněž uveden v rámci každoročního výběru sekce Forum představující inovativní proudy v současné kinematografii.

"Spolu s mými předchozími filmy FREM a Bílé na bílé tvoří Poznámky z Eremocénu volnou trilogii. Všechny tři díla pracují nezávisle na sobě, ale vzájemně se doplňují - jsou to dílky jedné skládačky, které se zabývají stejnými tématy nebo motivy, ale meditují o nich formálně odlišným způsobem. Poznámky z Eremocénu lze vnímat jako prolog k filmu FREM, první díl této volné posthumánní trilogie," dodala Čákanyová, jejíž dokumenty patří k nejúspěšnějším slovenským titulům posledních let.

Notes from eremocene 1

"Formálně bohatým jazykem polemizují Poznámky z Eremocénu s klíčovými otázkami dneška a tnou do živého. Jde o velmi osobně laděné autorské vyprávění na pomezí filmových žánrů a médií a tyto kvality nepochybně přispěly k rozhodnutí festivalu Berlinale zařadit film do sekce Forum, kde se každoročně prezentují inovativní přístupy ve světové kinematografii," uvedl Matej Sotník, producent filmu za společnost Guča films.

„Režisérka Viera Čákanyová spojuje ve svých filmech vizionářství jak z hlediska témat, která v nich zkoumá, tak z pohledu originality filmového jazyka. Jde o komplexní a výjimečné filmy a jsem moc ráda, že se těší pozornosti prestižní sekce v rámci festivalu Berlinale, ale i dalších českých a zahraničních filmových festivalů,“ doplňuje Nina Numankadić, producentka české společnosti Marina Films, která s Vierou Čákanyovou úzce spolupracuje od snímku FREM. Ten získal v roce 2020 Cenu české filmové kritiky za audiovizuální počin roku a Cenu Pavla Koutecého. Navazující snímek Bílá na bílé byl oceněn Cenou Opus Bonum v mezinárodní soutěži MFDF Ji.hlava a hlavní cenou v české soutěžní sekci festivalu Jeden svět.

Notes from eremocene 2

Film z budoucnosti, která ještě neexistuje. Režisérka Viera Čákanyová vede ve filmu fiktivní dialog se svým budoucím virtuálním já a zároveň zvídavě a kriticky zkoumá potenciál technologie „blockchain“ a umělé inteligence. Mohou přinést řešení složitých globálních problémů, jako je změna klimatu nebo krize zastupitelské demokracie? Audiovizuální pohlednice, kterou autorka posílá do budoucnosti, kombinuje deníkové záznamy na filmovém pásu a snímky z 3D skeneru a zdůrazňuje napětí mezi analogovou a digitální budoucností lidstva.

Koproducent: Marina Films, Nina Numankadić
Distributor DAFilms

Více informací: dafilms.cz


 

Zobrazit další články autora >>>