Šarlatán - boj dobra se zlem

Šarlatán - boj dobra se zlem

sarlatan 200V pondělí 17. srpna proběhla v pražském kině Světozor novinářská projekce dlouho očekávaného dramatu Šarlatán. Kvůli nastalé epidemii si film na svou českou premiéru plánovanou v březnu musel počkat až do srpna. Co na diváky v kinech čeká?

 

 

Vzniku dramatu Šarlatán založenému na pravdivém příběhu znalce bylin Jana Mikoláška předcházelo šest let příprav. S námětem na film přišel prasynovec Mikoláška Martin Šulc, scénáře se ujal Marek Epsein. Světové premiéry se filmu dostalo letos na Berlinale.

Diváky vítá scéna, ve které umírá prezident Zápotocký. Od té chvíle se příběh rozplétá pomocí třech různých časových období a divák si postupně skládá obrázek o životě bylinkáře, který sám tvrdil, že léčil přes pět miliónů lidí. Mikoláška tak máme šanci vidět v několika časových rovinách - jako dospělého muže ho ztvárňuje Ivan Trojan, jako mladíka jeho syn Josef.

sarlatan 1

Mikolášek si už od mládí uvědomuje, že má něco, co jiní ne - dar, díky kterému pomáhá lidem. Plně svou moc pociťuje, když zachrání sestru před amputací nohy. Tehdy se začne učit u místní bylinkářky Mülbacherové a učí se diagnostikovat netradičně z moči.

Mikolášek se jako voják účastní první světové války, ze které si v sobě nese do dalšího života hluboká traumata. Ta ovlivňují jeho vztah k léčeným, ale i k jeho zaměstnancům. Pravou rukou je mu jeho asistent František Palko. Pracovní vztah se během filmu vyvine do milostného.

sarlatan 3

Během své kariéry léčitele zažívá Mikolášek nacistický i komunistický režim. I přesto, že se o něm v tisku píše velmi nelibě, před jeho domem každý den stojí zástupy lidí, kteří žádají pomoc. Velké potíže nastanou právě smrtí prezidenta Zápotockého - tehdy Mikolášek ztrácí ochrannou ruku a komunistická vláda může začít svou štvavou agendu.

Tvůrci filmu vyskládali příběh z mnoha útržků - ať už z knižních vzpomínek samotného Mikoláška - které ale působily dost chvástavě a pozitivně, ze soudních spisů, vzpomínek pacientů a z dobového tisku. Díky tomu vznikl plastický obraz muže s neuvěřitelným nadáním, ale i člověka, který je manipulátor a pere se celý život s válečnými traumaty - ve filmu jsou obsaženy scény, při kterých opravdu tuhne krev v žilách.

sarlatan 4

Režisérka snímku Agnieszka Holland vysvětluje, že chtěla filmem mimo jiné poukázat na nechutnost a zvrácenost totalitních režimů. Vrací se  do minulosti, aby poukázala na problémy v současnosti.

Jak napovídá název tohoto článku - film je o boji dobra a zla - nejen o režimu proti člověku, který léčil lidi, ale i o boji uvnitř samotného Mikoláška. Skvělým protipólem jeho démonů je jeho partner František. Příběhová linie jejich vzájemného vztahu je velmi dojemná, ale opět i zde můžeme vidět Mikoláška v láskyplné i temné rovině.

Diváci se tedy mohou těšit na dramatický film se zajímavě propletenými časovými rovinami. Film, ve kterém se točila jedna scéna dvacet osmkrát a přinesla Ivanu Trojanovi zatím tu nejtěžší roli. Drama, díky kterému české publikum objevilo téměř zapomenutého léčitele, ale i  slovenského herce Juraje Loje. Věřím, že diváci nebudou zklamaní a příběh v nich bude ještě dlouho rezonovat.

Šarlatán
Životopisný/Drama
Česko/Irsko/Polsko/Slovensko, 2020, 118 min
Režie: Agnieszka Holland     
Scénář: Marek Epstein
Kamera: Martin Štrba     
Hudba: Antoni Komasa-Łazarkiewicz     
Hrají: Ivan Trojan, Josef Trojan, Juraj Loj, Jaroslava Pokorná, Martin Myšička, Miroslav Hanuš, Jiří Černý, Tomáš Jeřábek, Jan Budař, Martin Sitta, Jan Vlasák, Daniela Voráčková, František Trojan, Jana Oľhová, Kamil Švejda, Václav Kopta, Ivan Sochor, Marek Epstein, Martina Babišová, Jana Kvantiková, Philipp Schenker     

Hodnocení: 95 %
Foto: Marlene Film Production/Zuzana Panská, Alžběta Jungrová


 

Přihlášení



Soutěže

Nevěřící, odejděte! (nebo vás zabijeme)

Nakladatelství Pavel Mervart vydalo cennou knihu o pronásledování křesťanů v zemích, které vyznávají islám (tedy zdaleka nejen v arabských). Nazývá se NEVĚŘÍCÍ, ODEJDĚTE! a sepsal ji MICHAL ŘOUTIL. Nakladatelství Pavel Mervart

Atlas ohrožených živočichů

Po více než roce od publikace Atlas vyhubených živočichů přichází duo Radek Malý a Pavel Dvorský (tentokráte i s pomocí manželky Pavly) pod hlavičkou nakladatelství Albatros s další poučnou knihou nejen pro děti Atlas ohrožených živočichů. Albatros Media a.s.

Rozhovor

Radka Zaciosová: "Jsem to pořád já, jenom s drsnou životní zkušeností"

radka zaciosova200Právě vyšla kniha Radky Zaciosové Vozík a vězení je pro každého. Radka mi zhruba před dvěma lety poslala první verzi své knihy, neboť byla zvědavá na můj názor. Když jsem knihu dočetla, resp. „zhltla“, zůstala jsem v...

Hledat

Videorecenze knih

Petr Janda užívá nekonečnej kyslík. Nové album Olympicu je plné živé muziky a silných příběhů!

„Jdu, kam mý nohy jdou, a tam, kde plyne proud. Nesmím se ohlížet, už vůbec ustrnout…,“ zpívá Petr Janda v písni „Šrám, co se nezahojí“, která má silnou melodii i text. Na novém albu Olympicu „Kaťata“, které vznikalo v době pandemie, je znát, že opravdu neustrnul. SUPRAPHON a.s.

Z archivu...

Čtěte také...

Čtyřicátá první ochutnávka filmových lahůdek

LFS 200Letní filmová škola pořádá už nějaký ten pátek ochutnávku toho nejlepšího, co filmoví tvůrci vytvořili. Letošní degustační ročník byl už čtyřicátý první a od 24. července do 1. srpna nabídl filmovým fanouškům 237 filmů na 8 promítacích místech.


Literatura

Modrý dům – příběh k mátovému čaji s medem

modry dum200Nakladatelství Noxi si pro své fanoušky před Vánoci připravilo druhé vydání knihy slovenské autorky Táni Keleové Vasilkové s názvem Modrý dům. Jedná se o vánoční příběh jako stvořený do zimní nálady, k zachumlání se do deky s nějakým dobrým čajem...

Divadlo

Balet Národního divadla 13. června uvede českou premiéru KAFKA: Proces

KAFKA Proces 4Třetí premiérou Baletu Národního divadla sezony 2018/2019 je moderní inscenace renomovaného italského choreografa Maura Bigonzettiho, který se nechal volně inspirovat stejnojmenným mistrovským románem Proces Franze Kafky z roku 1914. Fas...

Film

Příliš osobní známost - kýč v novém střihu

POZ perexZatím se nezdá, že by slábl příliv slaboduchých kalendářových (či spíše telenovelních) historek, které se vesměs vyznačovaly odrazující umělohmotností prostředí, postav i zápletek. Patří sem zejména komedie jako Ženská na vrcholu, Poslední aristokrat...