ANIFILM 2019 se blíží k svému závěru a zná vítěze filmových i herních soutěží

ANIFILM 2019 se blíží k svému závěru a zná vítěze filmových i herních soutěží

anifillmzaver perexNa dnešním slavnostním zakončení festivalu byly předány Animorphy, ceny udělované filmům v jednotlivých soutěžních kategoriích. V mezinárodní soutěži celovečerních filmů zvítězil chilský, experimentálně laděný a silně originální Vlčí dům. Cenu pro nejlepší celovečerní film pro děti se porota rozhodla udělit anime filmu Mirai, dívka z budoucnosti. V kategorii krátkých filmů zvítězil kanadský snímek Zvířecí chování a mezi studenty zabodoval britský film Dobré úmysly, zvláštní uznání pak získal český anidok Spolu sami.

Mezi nenarativními a abstraktními animacemi zvítězil britský Polospánek a nejlepším videoklipem je hravě ztvárněný Elves of Karoo. O vítězích národní soutěže Český obzor rozhodla svým hlasováním početná Rada animovaného filmu. Nejlepším krátkým filmem je Kdesi, nejlepším studentským pak „famácká“ Schovka. V kategorii televizní tvorby zvítězil vánoční speciál pořadu Zpívejte s námi a mezi videoklipy vyhrál Shabazz Palaces: Gorgeous Sleeper Cell. Nejlepší českou zakázkou je spot Jak to snáší, jehož výtvarnicí je shodou okolností autorka festivalového vizuálu Veronika Zacharová. Poslední soutěží je klání počítačových her. Zde v kategorii Nejlepší počítačová hra pro děti zvítězil americký projekt Donut County a cenu za nejlepší výtvarný počin v počítačové hře si odnáší francouzsko-německá hra Homo Machina.
 

Na samém začátku letošního Anifilmu byla udělena Cena za celoživotní přínos animovanému filmu Zdence Deitchové, která se animovanému filmu věnovala déle než 65 let ve studiu Bratři v triku jako vedoucí výroby a později produkční. Zdenka Deitchová se podílela na tvorbě více než tisíce animovaných filmů a seriálů, spolupracovala například s Jiřím Trnkou, Adolfem Bornem, Jiřím Brdečkou, Zdeňkem Milerem či Zdeňkem Smetanou. 18. května Zdenka Deitchová oslaví 91. narozeniny.
 
 anifilmzaver 01


Letošní ANIFILM – pár zajímavostí
Již nyní je možné shrnout pár statistických údajů: do Třeboně dorazilo přes 9 000 návštěvníků, kteří na jednotlivých filmových, odborných i doprovodných programech obsadili 34 000 míst. Průměrně každý z nich tedy navštívil téměř čtyři festivalové programy. Festivalu se zúčastnilo přes 1 500 filmových profesionálů: především režisérů, producentů, distributorů, animátorů, výtvarníků i herních vývojářů. V mezinárodních soutěžních sekcích se utkalo 128 snímků: 10 celovečerních filmů, 37 krátkých filmů, 37 filmů vytvořených studenty, 29 videoklipů a 15 abstraktních a nenarativních snímků. V národní soutěži Český obzor se v pěti kategoriích utkalo 70 filmů z ateliérů českých animátorů. A pro milovníky her plných animace představila mezinárodní soutěž nezávislých počítačových her 13 projektů.
 

Vedle mezinárodních a národních soutěží festival představil divákům bohatý doprovodný filmový program, který byl ve znamení žánru anidok, což je unikátní filmový formát, který propojuje filmový jazyk animovaného a dokumentárního filmu. Anifilm v průřezu zmapoval historii i současnost tohoto žánru nejen projekcemi zásadních filmů ale i přednáškami a diskusemi s filmovými odborníky. Své celovečerní anidokové filmy Crulic – Cesta na onen svět a Kouzelný vrch představila například režisérka Anca Damian. Filmový program do Třeboně přivezl i švédský specialista na anidok Jonas Odell. Vedle anidoků Anifilm připravil i další filmové programy, exkluzivních uvedení se na festivalu dočkalo několik celovečerních filmů, například nejnovější snímek Vítejte v Marwenu režiséra Roberta Zemeckise a film Sederový masochismus americké režisérky Niny Paley. Ron Dyens, zakladatel známého studia Sacrebleu Productions, představil své festivalové hity včetně celovečerního filmu Až na severní pól. Nejznámější švýcarský režisér animovaných filmů Georges Schwizgebel osobně uvedl program svých filmů, které posbíraly mnohé ceny na festivalech v Cannes, Hirošimě, Ottavě i na Berlinale. Netradiční sekce s názvem Hyperlapse & Co. divákům zase přiblížila techniku nefázované animace a retrospektivy se dočkala i filmová tvorba a s oceněnou Zdenkou Deitchovou si diváci připomenuli její velký podíl na úspěchu filmů studia Bratři v triku. Na českou animaci a především na její výtvarnou kvalitu se zaměřuje velká výstava AnimaCZe po roce 89, ta se oproti festivalu v Třeboni ještě zdrží - v galerii v Domě Štěpánka Netolického bude otevřená až do 1. září 2019. Na Anifilmu opět nechyběly populární filmové programy Animo pro děti, v jejichž rámci mohly oslavit i dvacáté výročí narození postavičky jménem Spongebob, které si pak mohly vyzkoušet vlastní tvůrčí schopnosti v oblíbené ČEZ - Škole animace.
 
 anifilm zaver 02


Výsledky festivalových soutěží ANIFILMU 2019
Soutěž celovečerních filmů – hlavní ceny putují do Japonska a Chile
V soutěži celovečerních filmů vybírali porotci Anca Damian, Ron Dyens a Anna Vášová z deseti filmů. V kategorii celovečerních filmů pro děti získal hlavní cenu japonský anime film Mirai, dívka z budoucnosti (Mirai no Mirai, režie Mamoru Hosoda). Porota se k filmu vyjádřila takto: „Filmu Mirai, dívka z budoucnosti se podařilo využít všednodenního okamžiku v životě rodiny k přenesení diváka do magického prostoru, v němž se setkávají generace, a vytvořit tak vizi věčné kontinuity bytí vykreslenou jemným, uměleckým animačním stylem.“ Zvláštní uznání v této podkategorii si odnáší film Pačamama (Pachamama, režie Juan Antín) a to za „poetický, dojemný a současně přístupně odvyprávěný příběh o propojení s duchem Matky přírody doprovázený originální, vycizelovanou grafikou a animací.“

V kategorii celovečerních filmů pro dospělé diváky zvítězil chilský, experimentálně laděný a silně originální snímek Vlčí dům (La casa lobo, režie Cristóbal León a Joaquín Cociña). Porota svou volbu zdůvodnila slovy: „Film odhaluje temnou stránku lidského podvědomí, nutí diváka čelit vlastnímu potlačovanému strachu a vyznačuje se jedinečným, troufalým a vynikajícím animačním stylem.“ Zvláštní uznání získal odvážný snímek Ville Neuve (režie Félix Dufour-Laperrière), což porota zdůvodnila takto: „Film využívá černobílé estetiky spolu s osobním vnímáním intimity k zachycení osamělosti člověka, který se pokouší identifikovat se skupinou svých bližních.“
 
Kategorie krátkých a studentských filmů ovládly především režisérky
O oceněných filmech v kategoriích krátkých a studentských filmů rozhodovali tři evropští režiséři Georges Schwizgebel, Jonas Odell a Kateřina Karhánková. Mezi krátkými filmy se rozhodli udělit hlavní cenu kanadskému filmu Zvířecí chování (Animal Behaviour, režie Alison Snowden a David Fine), tento vtipný snímek již má na svém kontě nominaci na Oscara. A nadchnul i festivalovou porotu: „Takřka dokonalé! Scénář, načasování a přesvědčivost postav spoluvytvářejí tento vtipný a současně emocionální filmový poklad.“ Zvláštní uznání poroty získal krátký film Vejce (Egg, režie Martina Scarpelli). Porota vysvětluje svou volbu takto: „Hluboký a působivý film vyjadřuje silné emoce a umožňuje nám pochopit nelehké téma pomocí minimalistických prostředků.“ Ve studentské kategorii uspěly režisérky - zvítězil britský film Dobré úmysly (Good Intentions, režie Anna Mantzaris) s tímto odůvodněním poroty: „Přesvědčivost postav, načasování a vyprávění uchvátí diváka od prvního okamžiku.“ Režisérka Anna Mantzaris zaznamenala úspěch na Anifilmu podruhé v řadě. Loni si odnesla cenu za snímek Dost (Enough). Zvláštní uznání pak zůstává v České republice díky studentce pražské FAMU, která si ocenění převzala za film Spolu sami (režie Diana Cam Van Nguyen). Porota na snímku ocenila citlivě zpracované závažné téma.
 
Ceny pro abstraktní animace a videoklipy
O vítězných filmech v kategoriích abstraktních/nenarativních filmů a videoklipů rozhodovali Tomek Ducki, Annegret Richter a Max Hattler. V první z těchto kategorií zvítězil britský snímek Polospánek (Half Asleep, režie Caibei Cai). Zvláštní uznání pak získal rakouský film Nevím co (Don’t Know What, režie Thomas Renoldner). V kategorii videoklipů si cenu odnáší německý Seth Schwarz & Be Svendsen: Elves of Karoo (režie Yves Paradis). Zvláštní uznání pak porota přidělila argentinskému videoklipu Siamés: Mr. Fear (režie Ezequiel Torres, Pablo Rafael Roldán).
 
České filmy hodnotila mnohočlenná komise Rady animovaného filmu
Národní soutěž Český obzor po loňské premiéře již podruhé umožnila českým tvůrcům srovnání v rámci domácí konkurence. Filmy hodnotila mnohočlenná komise RAF (Rada animovaného filmu). V kategorii krátkých filmů zvítězil česko-rumunský koprodukční snímek Kdesi (režie Paul Mureşan). Ze studentských filmů vybrala Rada animovaného filmu snímek Schovka Barbory Halířové z pražské FAMU. Mezi TV a online filmy uspěl vánoční speciál Zpívejte s námi (režie David Súkup), kategorii videoklipů vyhrál Shabazz Palaces: Gorgeous Sleeper Cell od tvůrců Mikuláše Suchého a Vojtěcha Kočího. Nejlepší českou zakázkou je spot Jak to snáší, jehož výtvarnicí je autorka festivalového vizuálu Veronika Zacharová a režíroval jej Filip Veselý
 
Mezinárodní soutěž nezávislých počítačových
Poslední soutěží je klání počítačových her, které hodnotila porota ve složení Tereza Krobová, Jaromír Plachý a Adriaan de Jongh. Ta v kategorii nejlepší počítačová hra pro děti ocenila francouzsko-německý projekt Marca Lustigmana a Noama Roubaha Donut County. Cenu za nejlepší výtvarný počin v počítačové hře si do USA odnáší Ben Esposito za Homo Machina.
 
 


Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přihlášení



Solfánci obměkčí každé srdce

Solfánci jsou druhým počinem (po Indigových pohádkách) Martiny Mii Svobodové a ilustrátorky Lucy Bumkin. Zatímco Indigové pohádky oslavovaly lidskou kreativitu a zaměřovaly se na to, že každý z nás má moc tvořit svůj svět, pohádkový příběh Solfánci a Sluneční královna jsou o odvaze být tím, kým doopravdy jsme. Semtamindigo

Nikdy není pozdě zopakovat si češtinu

Pod projektem Červená propiska jsou dvě kamarádky z vysoké, Karla Tchawou Tchuisseu a Sabina Straková, které se rozhodly šířit své znalosti zábavnou formou na sociálních sítích. Jejich cílem je dostat nejčastější perličky k co nejširšímu publiku a odhalit záludnosti českého jazyka, na které nebyl ve škole čas a které vás i v dospělosti překvapí. Universum

Rozhovor

Yvona Žertová nerada štípá dříví a luxuje

Yvona-Zertova 200Dne 20. 11. 2012 vyšla kniha Cibulka v pyžamu. S Alešem Cibulkou ji napsala Yvona Žertová, režisérka legendárního rozhlasového pořadu Tobogan. Je spoluautorkou již ...

Hledat

Čtěte také...

Je rolí člověka průměrovat pravdu?

role200Pravda je esenciálním prvkem finského dramatu Role člověka. Tento snímek zahájí desátou přehlídku Severská filmová zima v pražském kině Lucerna, a to ve čtvrtek 13. února 2020. Příběh filmu vychází ze stejnojmenné knihy autora Kariho Hotakainena. Přijďte ...


Literatura

Cesta od žaláře k oltáři byla trnitá

od zalare k oltariPouhých 160 let uplynulo od vydání zákona, který až pětiletým těžkým žalářem (a v případě přitěžujících okolností i desetiletým) trestal "smilstvo proti přírodě", tedy pohlavní styk jednak se zvířaty, jednak s osobami téh...

Divadlo

Jak si vedli němečtí divadelníci v Praze?

az k horkemu konci divadloAspoň trochu vstoupila do povědomí ta skutečnost, že v meziválečné Praze kvetlo dvojjazyčné písemnictví, české a německé (přesněji německo-židovské), velké zjevy jako Franz Kafka se již dávno staly nedílnou součástí pr...

Film

Juraj Jakubisko slaví narozeniny pracovně. Ve studiu dokončuje triky k filmu Perinbaba a dva světy

Perinbaba Juraj Jakubisko perexJuraj Jakubisko se narodil 30. dubna 1938 a v těchto dnech slaví své 82. narozeniny. Na velké oslavy ale nemá čas, a to ani ve dnech, kdy se práce drtivé většiny ostatních filmařů zastavily. Jakubisko ...