Dagmar Pecková předvádí v Mistrovské lekci plnokrevné herectví

Dagmar Pecková předvádí v Mistrovské lekci plnokrevné herectví

Tisk

mistrovska lekce200Přiznám se, že oceňuji divadlo, které má co říct, není tendenční anebo které si na divadlo jenom hraje. Oceňuji umně zpracovanou klasiku stejně jako novinky, přičemž je mi upřímně jedno, jestli jde o dramata či (tragi)komedie. Hra musí mít silný text či téma, skvělého režiséra a také herce, které je radost sledovat. Za všeho nejmíň mám rád nevkusně předělanou klasiku případně zájezdové komedie, kde sice hrají známí televizní herci, ale já v tom nacházím osvědčené postupy, chabou invenci či humor za každou cenu. Něco jiného je inscenace Mistrovská lekce, která se začala hrát v Mladé Boleslavi před dvěma lety.

I když svou premiéru měla na scéně Městského divadle Mladá Boleslav 11. září 2020, dnes má za sebou reprízy v Praze i dalších městech. Magnetem představení je samozřejmě mezinárodně proslulá pěvkyně Dagmar Pecková, která se představuje v první velké činoherní roli. Tou postavou je proslulá řecká pěvkyně Maria Callas (1923–1977), o které tato jedinečná hra je.

Autorem je renomovaný americký dramatik Terrence McNally (1938–2020), který vytvořil příběh vycházející z mistrovských lekcí, které pořádala v letech 1971 - 1972 právě Maria Callas na Juilliardově hudebním institutu v New Yorku v letech pro mladé začínající operní pěvce. A právě tato ojedinělá pedagogická epizoda v životě slavné pěvkyně se stala základem k pozdější divadelní hře Mistrovská lekce (premiéra proběhla v New Yorku v roce 1995).

mistrovska lekce1

Slavná umělkyně se tak setkává s mladými adepty operní slávy, s nimiž řeší, co by měli v kariéře umět, znát a vědět, ale také vykresluje svůj bouřlivý soukromý a umělecký život. Nevím, které zahraniční herečky tuto roli hrály (česká premiéra proběhla v roce 1997 v divadle Viola, kde roli Callas hrála Eliška Balzerová), ale pokud jde o Dagmar Peckovou, tak je skvělá a herecky přesná. Díky tomu, že spoustu věcí ví ze svého operního života, je strhující a autentická právě v roli operní divy.

I když nepotřebuje výrazná gesta a pohyby, má herecký talent, cit a šarm. Dagmar Pecková má úžasné momenty na jevišti a její postava je impozantní. Jako herečka disponuje podmanivě potemnělým hlasem, výmluvně velkýma očima, smyslem pro humor stejně jako mimořádnou kulturou pohybu a dikce. Je cítit život, energie, smutek i humor. Navíc má co hrát (překlad Stanislava Kellnerová), a to v dokonalé režii Petra Mikesky, což je talentovaný herec a současně kreativní umělecký šéf Městského divadla Mladá Boleslav.

mistrovska lekce2

I když v mladoboleslavské inscenaci Mistrovská lekce dominuje hvězdná Dagmar Pecková (byla oceněna i širší nominací na Cenu Thálie), musím říct, že výborně hrají a zpívají i další protagonisté – Petr Mikeska, Veronika Bajerová nebo Jarmila Vlčková j. h. Ale v tom je vůbec kouzlo Městského divadla v Mladé Boleslavi, která stojí na nosné dramaturgii (doporučuji ještě krásné představení o Adině Mandlové - 1000 tváří Adiny) i na hercích, kteří jsou neskutečně muzikální.

mistrovska lekce3

Zdroj foto: Městské divadlo Mladá Boleslav


 
Banner

Přihlášení



Kdo zabil Malého prince?

Autor policejních detektivek Michel Bussi se nechal inspirovat záhadnou smrtí Saint-Exupéryho a napsal napínavý příběh, který je hrou nejrůznějších náznaků a stop a zároveň je výjimečnou poctou Saint-Exupérymu a jeho malému hrdinovi.


JOTA

Dobrodružství mývala Gianlucy začínají na půdě malířské dílny mistra Leonarda da Vinciho

Fantasy plná napětí, záhad a humoru, odehrávající se v renesanční Itálii, se sice tváří jako četba pro děti a mládež, ale vůbec tomu tak nemusí být. Autor knihy Adam Folta totiž stvořil hrdinu – mývala Gianlucu, šibala, pohádkáře, dobrosrdečného naivku – který je sympatický jak svými kladnými vlastnostmi, tak svými nedokonalostmi.


65. pole
Banner

Rozhovor

„Každý festivalový den trošku jako dobrodružná jízda na horské dráze“

luhovany vincent 200Prozradila nám paní Magdaléna Petráková, ředitelka a dramaturgyně divadelní sekce festivalu LUHOvaný Vincent. V tomto rozhovoru nám sdělila, na co se mohou návštěvníci těšit a v...

Hledat

Epocha nároků: Christopher Caldwell o soumraku demokracie

Epocha nároků s podtitulem Zákon o občanských právech a soumrak americké demokracie popisuje na příkladu Ameriky od šedesátých let do současnosti, jak se může dobře míněný zákon zvrhnout ve svůj protiklad. Dílo v překladu Aleše Valenty vychází v edici Agora, ve které nakladatelství Leda představuje nekonformní knihy zaměřené na politiku a společnost.


LEDA

Z archivu...

Čtěte také...

Bigbeatový příběh Špinarka uvede ve čtvrtek 1. září v přímém přenosu ČT ART

spinarka200Divadlo Petra Bezruče zahájí sezónu 1. září 2022, a to představením Špinarky. Životní osudy populární zpěvačky Věry Špinarové na pozadí doby plné politických i společenských změn uvede v přímém přenose také ČT ART, a to ve čtvrtek 1. září ve 20 hod)...


Literatura

Deník třicetileté puberťačky na cestách

200cabotÚdajně by mělo jít o knihu pro dospělé a podle všeho také o vyprávění příběhu jedné dospělé ženy. Ani na jedné frontě však tento aspekt nesedí.

...

Divadlo

Jak vidí budoucnost umění v on-line světě Jana Plodková a Jiří Vyorálek?

DNZ 200Oblíbení herci Divadla Na zábradlí se v krátkých rozhovorech zamýšlejí nad reflexí covidové pandemie v jejich profesním i osobním životě.

...

Film

Film Indián zverejňuje oficiálny trailer! Hviezda komédie Karel Roden tvrdí, že hlavnými kritikmi filmu sú diváci!

Indian 200„Jediní, ktorí majú právo súdiť film, sú diváci!“ vyhlásil herec Karel Roden, ktorý je hviezdou filmu Indián. Tvorcovia pripravovaného projektu producenti Patrizio Gente, Vladimír Kriško a režisér Tomáš Svoboda dnes zverejnili oficiálny trailer! Na...