Ne/normální: unikátní titul na poli hudebního divadla

Tisk

NENORMALNI 200Spletitý příběh rodiny Goodmanových se v hlavách autorů Briana Yorkeyho a Toma Kitta začal odvíjet postupně. Zároveň lze jeho prostřednictvím mírně nahlédnout do zákulisí vzniku současného amerického muzikálu.

 

 

Problematika psychického onemocnění samozřejmě není úplnou novinkou, objevuje se například už v rockové opeře Tommy od britské skupiny The Who z roku 1969, v níž sledujeme osud malého chlapce trpícího vážným psychickým blokem. A ačkoli si Kitt a Yorkey berou z Tommyho zdravou rockovou inspiraci a hrátky s hudebními žánry, v akcentování tématu bipolární poruchy a jejího vlivu na rodinné zázemí jdou ještě dál – prakticky až na dřeň. Což bylo hlasitě podpořeno diváckou odezvou.

Na počátku stálo zhlédnutí televizního dokumentu o elektroléčbě a v hlavách autorů se v roce 1998 zrodil malý desetiminutový studentský muzikál Feeling Electric. Protože ale dobré nápady musí uzrát jako víno, první zkušební workshopové verze začaly vznikat až o téměř desetiletí později. Hodně úprav v podobě tradičního škrtání a dopisování písní už vzniklo při uvedení v off-broadwayském divadle Second Stage a v roce 2008 ve spolupráci s režisérem Michaelem Greifem, který stojí téměř u všech průlomových milníků současné Broadwaye (RENT, Dear Evan Hansen). Na Broadway do Booth Theatre tak o rok později dílo přišlo ve znamenitě vysoustružené formě. I když moderní teorie žánru mluví trochu jinak, písně zde primárně neposouvají děj (nebo velmi málo), zato sugestivně zprostředkují často velmi silnou emoci. Kitt a Yorkey mají trochu opačný postup tvorby, než je běžné. Nesmírně rádi spolu píšou písničky a teprve posléze k nim hledají tu správnou dramatickou situaci. Tento postup zejména v muzikálu NE/NORMÁLNÍ funguje bravurně. Díky chytře napsanému příběhu může mít každý jednotlivý divák své epicentru příběhu jinde. Ať už budete sledovat nelehký osud Diany, osamělost starostlivého Dana, sebejistotu energického teenagera Gabea, či citové tápání Natalie a bojovnost Henryho.

Textových i hudebních odkazů se v rámci děje objeví hned několik, muzikáloví znalci si jistě povšimnou trefné citace ze Sound of Music (Za zvuků hudby), nesmíme zapomenout na výraznou zmínku Přeletu nad kukaččím hnízdem či na osud u nás málo známé hollywoodské hvězdy Frances Farmerové, která prodělala také léčbu elektrošoky. Ačkoli bylo uvedení na Broadwayi původně považováno za trochu riskantní, tři ceny Tony a Pulitzerova cena za nejlepší drama určitě dávají tušit, že se risk bohatě vyplatil. Muzikál už za deset let od broadwayského uvedení obletěl celý svět, v německy mluvících zemích prakticky není rok, kdy by se nějaké nastudování neobjevilo, i tak mu jeden milník chybí. Zatím se nikdy neobjevil na londýnském West Endu, což mu na prestiži ale samozřejmě neubírá. Česká premiéra Next to Normal v překladu Zuzany Čtveráčkové pod názvem NE/NORMÁLNÍ se nakonec uskutečnila 29. listopadu 2019 Divadle Na Prádle v režii Martina Vokouna a dramaturgii Ondřeje Doubravy.

Tvůrčí tandem Tom Kitt a Brian Yorkey už není úplně neznámý ani na tuzemských jevištích, ať už jako autorská dvojice, nebo sóloví spolupracovníci. Svou českou (a vlastně i evropskou) premiéru měl v roce 2017 v Městském divadle Brno jejich disneyovský muzikál Děsnej pátek (Freaky Friday), v roce 2019 pak Stingův muzikál Poslední loď (The Last Ship), kde se Brian Yorkey společně s Johnem Loganem podílel na scénáři. Překladatelkou obou těchto děl opět byla Zuzana Čtveráčková.

Tom Kitt se kromě skládání věnuje v hudebnímu divadle vlastně všemu, co s hudbou jen trochu souvisí, je rovněž aranžérem (aranžoval například album 21st Century Breakdown pro kapelu Green Day i jejich populární muzikál American Idiot), tvůrcem hudebního nastudování, dirigentem. Mezi další jeho významné muzikálové počiny patří High Fidelity nebo muzikál Bring It On, který napsal společně s Lin-Manuelem Mirandou. Jako autor orchestrací se podílel na muzikálu Jagged Little Pill, který vychází primárně z legendárního stejnojmenného alba písničkářky Alanis Morissette a od premiéry v roce 2019 slavil až do nedávna úspěch na Broadwayi. I zde jeho práce byla nominována na cenu Tony za nejlepší orchestrace. S režisérem Cameronem Crowem vytvořil divadelní adaptaci hudebního filmu Almost Famous (Na pokraji slávy). V roce 2021 měl na Broadwayi premiéru jeho muzikál Flying Over Sunset o experimentování s LSD a výletech do různých zákoutí lidské psýché, vytvořený společně s legendárním broadwayským scenáristou a režisérem Jamesem Lapinem, s texty písní Michaela Korieho. Ve stejném roce vydal své autorské album Reflect, na které pozval spoustu svých kolegů z muzikálové branže. Zároveň můžeme v novinkové filmové verzi Larsonova muzikálu tick, tick… BOOM! vzniklé pro Netflix vidět krásný důkaz, že Tom Kitt už zcela patří mezi broadwayskou skladatelskou elitu. Můžeme ho totiž, spolu s ostatními kolegy, na malou chvíli vidět ve scéně, v níž Jonathan Larson v podání Andrewa Garfielda prezentuje svůj muzikál Superbia na skladatelském workshopu v přítomnosti mnoha dalších legend.

Brian Yorkey, rodák z Omahy ve státě Nebraska, sice původně příliš k muzikálům netíhnul, přesto s nimi nakonec spojil svůj profesní život. Je režisérem a scenáristou. Adaptoval pro muzikál film Anga Leeho The Wedding Reception (Svatební hostina), je autorem country muzikálu Play It by Heart, byl také scenáristou netflixového seriálového hitu 13 Reasons Why a podílel se na scénáři Stingova muzikálu The Last Ship (Poslední loď), který už stálí diváci Městského divadla Brno také měli možnost vidět na repertoáru.

Zatím posledním společným projektem dvojice Brian Yorkey a Tom Kitt je muzikálová adaptace filmu The Visitor (Nezvaný host). Ta měla premiéru v listopadu 2021 v newyorském off-broadwayském divadle The Public.

V režii a úpravě Petra Gazdíka rodinu Goodmanových na prknech MdB ztvární Ivana Vaňková (Diana), Lukáš Janota (Dan), Marco Salvadori (Gabe), Eliška Skálová (Natalie), členy rodiny doplní Jonáš Florián (Henry) a Dušan Vitázek (Dr. Madden / Dr. Fine). Muzikál bude uveden opět v překladu Zuzany Čtveráčkové, scénu vytvoří Emil Konečný, kostýmy navrhne Eliška Ondráčková Lupačová, bandleaderem bude Anton Marko, hudební nastudování má na starosti Ema Mikešková, choreografii obstará Aneta Majerová a dramaturgie se ujmou Ondřej Doubrava a Miroslav Ondra.

NENORMALNI
Tom Kitt, Brian Yorkey
NE/NORMÁLNÍ
komorní muzikál
Režie a úprava: Petr Gazdík
Překlad: Zuzana Čtveráčková
Hudební nastudování: Ema Mikešková
Bendleader: Anton Marko
Scéna: Emil Konečný
Kostýmy: Eliška Ondráčková Lupačová
Choreografie: Aneta Majerová
Dramaturgie: Ondřej Doubrava, Miroslav Ondra
Osoby a obsazení:
Diana ….……...…….………………….…………………… Ivana Vaňková
Dan ….……...….…….……………….…………………….. Lukáš Janota
Gabe ….……...……………………….…………………….. Marco Salvadori
Natalie….……....…….……………….…………………….. Eliška Skálová
Henry ….……....…….……………….…………………….. Jonáš Florián
Dr.Madden/Fine.…….……………….…………………….. Dušan Vitázek
Orchestr MdB

Premiéra: v sobotu 12. února 2022 na Činoherní scéně MdB

Více informací: https://www.mdb.cz/inscenace/528-ne-normalni


 

Zobrazit další články autora >>>