Vršovické divadlo MANA chystá hru Karla Čapka Matka, drama o hrdinství i mateřské lásce

Vršovické divadlo MANA chystá hru Karla Čapka Matka, drama o hrdinství i mateřské lásce

Matka perexSlavný román Karla Čapka Matka o střetu ženského a mužského vidění smyslu a poslání života nastuduje divadlo MANA v Praze – Vršovicích, premiéru tu bude mít 5. února 2020. Pod taktovkou renomovaného režiséra Petera Gábora se v hlavní roli matky představí charismatická herečka Jitka Smutná: ta ve hře volí mezi odpovědností ke společnosti a mateřskou láskou. V dalších úlohách se představí Dušan Sitek, Aleš Bílík, Ivan Koreček, Jaroslav Blažek, Leonard Hädler Stirský a Matěj Vejdělek. Nové nastudování připomíná i 130 let od Čapkova narození: světoznámý spisovatel a dramatik narodil 9. ledna 1890.


„Čapek nás provokuje a klade si otázky o životních hodnotách. Polemizuje o ceně lidského života i o sebeobětování pro dobrou věc. Co má větší cenu? To jsou témata, která by mohla diváka zaujmout,“ říká režisér Peter Gábor o příběhu ženy, která postupně ztrácí svoje nejbližší. Ve své bolesti a samotě matka nechápe mužskou povinnost bojovat a umírat pro slávu, čest a pravdu a trápí ji strach o život nejmladšího syna.

Matka 3

„Je dobré si všímat, že mají muži jiné argumenty než ženy. Ty válku nikdy nevyhlašovaly. Ve válkách veleli, zavření někde v klídku, testosteronoví papaláši. A vždycky jim šlo o moc, peníze, nerostné suroviny a území. Zatímco ženy oplakávaly své mrtvé muže a děti do konce svých smutných životů,“ popisuje smysl hry Matka její hlavní představitelka herečka Jitka Smutná.

Matka 1

Ta ztvární v režii Petera Gábora postavu matky už poněkolikáté. Výtečná byla například jako Gelardiho Zlomatka: fascinující studie slepé mateřské lásky se i díky jejímu vynikajícímu výkonu udržela na scéně neuvěřitelných dvanáct let. Pod Gáborovým vedením si pak Jitka Smutná zahrála i svéráznou matku v komedii Kdokoli může dělat cokoli. „I já jsem obyčejnou milující mámou se všemi plusy i minusy. I já mám syna. A nedovedu si představit sebe samu, že bych ho viděla odcházet do války.... brrrr,“ vyznává se Smutná, která v divadle Mana exceluje také ve hře Teror.

Otázky hrdinství a lásky
"Neměl by člověk dřív, než vsadí do hry svůj život a začne riskovat, zkoumat také svou odpovědnost ke svým blízkým?,“ ptá se Věra Mašková, dramaturgyně hry a současně i umělecká šéfová vršovického divadla. „A kam vede ona po generace trvající hra na hrdiny? Matka to formuluje jasně: "Jeden z vás bude něco stavět, druhý to bude bourat, a pak mi řeknete, že to jsou veliké úkoly, tomu ty, maminko, nemůžeš rozumět." A přesto je to právě matka, která lépe než kdokoli jiný ví, že veškeré činy, které nejsou vedeny láskou, končí zmarem a tragédií. Přehnané ambice, politické názory, které osudově rozdělují rodiny, ochota nadřadit politiku lásce, to jsou témata, která zde zaznívají s novou naléhavostí,“ věří Věra Mašková a dodává: „Společnost je rozdělená, polarizovaná, lidi si jdou po krku a jsou schopni se rozhádat: právě Matka je Čapkovým varováním, které ukazuje, že jsou důležitější hodnoty jako lidský život a láska. Je to velmi dobře napsané drama.“

Matka 2

www.vrsovickedivadlo.cz

Víte že….
drama Matka Karla Čapka byla poprvé vydána v roce 1938 a původní hra měla premiéru v únoru téhož roku ve Stavovském divadle? Titulní roli tehdy pod režijním vedením Karla Dostala ztvárnila herečka Leopolda Dostálová. Čapek o Matce prohlásil, že je to „hra krutá a jaksi senzační“, ale že aktuálním námětem chtěl hlavně probudit svědomí diváků. Premiéra Matky se konala 12. 2. 1938 ve Stavovském divadle a publikum ji přijalo s nadšením, protože přímo vyjadřovala národní povědomí. Z politického hlediska hra silně zapůsobila na lidi, kteří tušili, že se blíží doba, kdy budou muset bránit svou vlast

Foto: Alena Hrbková


 

Přihlášení



Soutěže

Umělkyně světových parametrů mají kromě talentu vždy něco navíc

Mám rád umělce, ale nejvíc asi ty, kteří něco umějí, a přitom si na nic nehrají. Vypadá to jako protimluv, ale možná mi rozumíte. A pak mám rád umělkyně, které – ačkoliv jsou talentované, inteligentní a krásné – mají ještě něco navíc. Kromě talentu, půvabu a kouzla osobnosti disponují schopností zaujmout ve více směrech.

Herečka Bára Lukešová v rozhovoru o svém otci a pražské výstavě jeho filmové tvorby

Výběr z realizovaných i nerealizovaných návrhů filmového architekta Rudolfa Lukeše (1923 – 1976) přinese výstava v galerii Lucerna. Očekávaná expozice nazvaná „Rudolf Lukeš – Filmové návrhy“ bude otevřena od 5. října a potrvá do 9. listopadu. O připravované výstavě je i rozhovor s dcerou tohoto filmového kumštýře, divadelní, filmovou a televizní herečkou Bárou Lukešovou.

Rozhovor

Petr a Pavel Baťkovi aneb velký rozhovor nejen o umění

batkovi 200Herci a muzikanti Petr a Pavel Baťkovi. Můžeme je vidět jak na divadelních prknech, tak působí v kapele The End of Colours, která je lidmi velice dobře přijímána. Coverová kapela se soustřeďuje na skladby jedné z...

Hledat

Videorecenze knih

Příhody telátka potěší malé poplety i rodiče

Ve vydavatelství Radioservis vyšla audiokniha Příhody telátka poplety určená pro malé děti, ale určitě pobaví a potěší i dospělé.
Radiotéka

Z archivu...

Čtěte také...

BALETNÍ KARAFIÁTOVI BROUČCI V ÚSTÍ NAD LABEM

Broucci plakat 200Po 13 letech se v Severočeském divadle v Ústí nad Labem představili v premiéře 6.10 2013 v 15 hodin Karafiátovi Broučci. Pohádkový příběh o lásce, pochopení i naději napsal Jan Karafiát (1846-1929) v...


Literatura

A tak tedy šel…

Tak tedy jdu 200V nakladatelství Epocha vyšla kniha Jiřího Dynybila s názvem A tak tedy jdu… popisující jeho prožití 787 kilometrů Svatojakubské cesty.

...

Divadlo

Zlínu se „hra her“ povedla

hamlet 200Shakespearův Hamlet je jedním z nejvýraznějších představení 73. sezóny Městského divadla Zlín a také jí dal motiv v podobě otázky být či nebýt. Jedná se o jednu z 11 premiér, kterou si zlínští diváci mohou vychutnat.

...