Slávek Novák aneb Příběh opravdového herce

Slavek Novak perexCo uděláte, když narazíte skutečný příběh o skutečném umělci, který hrával hlavní role v Národním a zároveň sváděl ženy pod taktovkou STB, aby je režim mohl vydírat? Jste-li dramatikem, pravděpodobně napíšete hru. Jste-li vtipným a odvážným dramatikem, pravděpodobně napíšete parodii na poměry. A jste-li Tomáš Vůjtek, postoupíte o ještě jeden level a vytvoříte muzikál. Undergroundový muzikál.

Ve sklepě Absintového klubu Les vyrostlo už leccos, ovšem vyšetřovna STB pravděpodobně poprvé. Jen stůl, židle, před nimi dva mikrofony a vzadu na poličce šanony, jejichž písmena na hřbetech (luštíte křížovky?) tvoří nápis N ROD SOB.  Přichází dva policisté. Laskavě, skoro až cimrmanovsky něžně vyhlížející Kostas Zerdaloglu hraje estébáka, který hraje hodného poldu, ostřejší Vojtěch Štěpánek zase estébáka, který hraje zlého poldu. Stačí ale dva telefonáty a oba publikum rychle přesvědčí, že charaktery obou plně odpovídají jejich zaměstnání.

Přichází herec. Známý a oblíbený. Sám, nepozván, dobrovolně, zcela ve vlastní režii a s nabídkou spolupráce. STB se rozhodne využít jeho známé tváře (autor nikoho nejmenoval, ale Pytlákova schovanka, ředitel divadelní agentury Malhorn, si vygooglete) a osobního charismatu, aby získalo informace z italského velvyslanectví. Pracuje na něm hercova teta, kterou má rovněž zlákat ke spolupráci. V posteli. Mise skončí úspěšně, stejně jako většina dalších, pouze s menšími trapnými výpadky víceméně technického rázu. Oběti jsou později natáčeny přímo v akci v interiéru hercovy garsonky, čímž zanechává výraznou stopu v dějinách české kolaborace a pravděpodobně i pornografie. Celé to dává nový význam termínu orgán činný v trestním řízení.

Slavek Novak

Přemysl Bureš, který, dovoluji si drze předpokládat, byl do role obsazen i díky výrazné fyzické podobnosti se nejmenovaným hercem, nenechá postavu Slávka Nováka (krycí jméno) ani na chvilku zahálet a vytěží z ní maximum. Diváckému smíchu temperamentně vystavuje výrazové prostředky velkých milovníků, "morálku" velkých zaprodanců v zájmu velkých kariér i opulentní manýry velkého jeviště, když napadrť přehrává Othella.

Sabina Muchová přichází na jeviště v rolích hned tří žen, svedených i nesvedených. Plynule přechází z jedné do druhé, ať už se jedná o afektovanou tetičku, přiopilou (a přece překvapivě střízlivou) milovnici umění nebo studentku divadelní fakulty. Sofie Zapletalová tklivě zapěla song svedené dívky a rozhodně si suverénně poradila jak se zpěvem, tak i s komikou. Za zmínku také stojí čestná role Jakuba Chrobáka jako policejního technika.

Hudba, kterou je představení prostoupeno, zajišťuje v koutě pečlivě usazené těleso s názvem Lesní orchestr Jana Gajdici. Písně podtrhují mrazivou absurditu celé situace – málokde se vám například stane, aby vám do ouška ševelili o svém zaměstnání dva estébáci. Styly vypůjčené z klasických muzikálů působí v kombinaci se znepokojivým obsahem mnohem výrazněji, zařezávají se pod kůži, jejich jásavá bezstarostná nota kontrastuje s temným obsahem, aby dopadl na diváka zatraceně účinně.

Smích prý nemá být účel, ale prostředek. Tomáš Vůjtek tuhle poučku, ať už vědomě nebo nevědomě, naplňuje. Jeho postavy jsou směšné. A nebezpečné. Tím se stávají, bohužel, nesmírně aktuálními. Tomáš Vůjtek zkrátka zase jednou stvořil představení, o kterém by se mělo psát a mluvit, hlavně dnes. Hodně nahlas a nejen v ostravské divadelní komunitě.

Strhující závěr oblíbené dystopické trilogie o smrtkách

Po potopení plovoucího města Trvalka a zmizení Citry a Rowana stačilo několik let, aby se celý svět od základů změnil. Smrtka Goddard se stal vrchním sekáčem ve StředoMerice a tím jeho plány rozhodně nekončí. Chce, aby svět ovládli smrtky nového řádu. Nakladatelství YOLI

Nebuďte plýtváci, neplýtvejte!

Kniha Vodavoděnka původně vznikla jako diplomová práce v Ateliéru ilustrace na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni. A to s tím, že se jednalo o autorskou uměleckonaučnou enviromentálně zaměřenou knihu pro děti od osmi let zabývající se vodou a její ochranou. Nakladatelství Pikola

Uvědomit si ty správné hodnoty

Rozhovor LUCIE NOZIZWE 200Koncert míru - pod tímto názvem proběhne 30. září v Praze v Lucerna Music baru koncert , na kterém vystoupí Zululand Gospel Choir a česká zpěvačka, která přináší na českou hudební scénu rytmy Afriky, Lucie Nozizwe. Pán...

Láká vás včelařství? Pak si nenechte ujít tuto audioknihu

V nakladatelství Kazda vyšla po knize i audioverze titulu Srdce včely má pět komor s podtitulem Jak jsem se stala včelařkou od autorky Helen Jukes. Nakladatelství Kazda
Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Taková normální rodinka vytvořená z prachu hvězd

200diV naší galaxii je asi 200 miliard hvězd. Z toho asi 10 miliard podobných našemu Slunci. Asi. Protože ročně se narodí asi 7 hvězd a několik umře. Kolem většiny hvězd obíhají dvě i více planet. To je asi 1 bilion planet. Z toho asi 1 miliarda podobných Zemi....

Tajemství mé matky – pravda nebývá vždy příjemná

tajemstvi matkyKaždá rodina má svá tajemství – některá jsou menší a neškodná, ovšem najdou se i taková, po jejichž prozrazení už nebude nikdy nic takové jako předtím.

...

Nová sezóna Divadla Spejbla a Hurvínka zahájena: Na diváky čeká na podzim zážitkový Klub Hurvajz i premiéra nové hry Hotel Spejbl

spejbl200Od začátku září otevřel své brány nový zážitkový KLUB HURVAJZ pro všechny fanoušky Divadla S+H. Tento klub umožní divákům nevšední setkání s loutkoherci, účast na workshopech divadla nebo třeba účast na premiéře zbrusu nové hry HOTEL SPEJBL. Premiéra...

NEBEZPEČNÁ METODA pohledem muže a ženy
ImageDva redaktoři, dva pohledy na jeden film. Netradičně našim čtenářům přinášíme dvojí pohled na nový film Nebezpečná metoda, který vstoupí do kin 26. ledna 2012.
...