Slávek Novák aneb Příběh opravdového herce

Slavek Novak perexCo uděláte, když narazíte skutečný příběh o skutečném umělci, který hrával hlavní role v Národním a zároveň sváděl ženy pod taktovkou STB, aby je režim mohl vydírat? Jste-li dramatikem, pravděpodobně napíšete hru. Jste-li vtipným a odvážným dramatikem, pravděpodobně napíšete parodii na poměry. A jste-li Tomáš Vůjtek, postoupíte o ještě jeden level a vytvoříte muzikál. Undergroundový muzikál.

Ve sklepě Absintového klubu Les vyrostlo už leccos, ovšem vyšetřovna STB pravděpodobně poprvé. Jen stůl, židle, před nimi dva mikrofony a vzadu na poličce šanony, jejichž písmena na hřbetech (luštíte křížovky?) tvoří nápis N ROD SOB.  Přichází dva policisté. Laskavě, skoro až cimrmanovsky něžně vyhlížející Kostas Zerdaloglu hraje estébáka, který hraje hodného poldu, ostřejší Vojtěch Štěpánek zase estébáka, který hraje zlého poldu. Stačí ale dva telefonáty a oba publikum rychle přesvědčí, že charaktery obou plně odpovídají jejich zaměstnání.

Přichází herec. Známý a oblíbený. Sám, nepozván, dobrovolně, zcela ve vlastní režii a s nabídkou spolupráce. STB se rozhodne využít jeho známé tváře (autor nikoho nejmenoval, ale Pytlákova schovanka, ředitel divadelní agentury Malhorn, si vygooglete) a osobního charismatu, aby získalo informace z italského velvyslanectví. Pracuje na něm hercova teta, kterou má rovněž zlákat ke spolupráci. V posteli. Mise skončí úspěšně, stejně jako většina dalších, pouze s menšími trapnými výpadky víceméně technického rázu. Oběti jsou později natáčeny přímo v akci v interiéru hercovy garsonky, čímž zanechává výraznou stopu v dějinách české kolaborace a pravděpodobně i pornografie. Celé to dává nový význam termínu orgán činný v trestním řízení.

Slavek Novak

Přemysl Bureš, který, dovoluji si drze předpokládat, byl do role obsazen i díky výrazné fyzické podobnosti se nejmenovaným hercem, nenechá postavu Slávka Nováka (krycí jméno) ani na chvilku zahálet a vytěží z ní maximum. Diváckému smíchu temperamentně vystavuje výrazové prostředky velkých milovníků, "morálku" velkých zaprodanců v zájmu velkých kariér i opulentní manýry velkého jeviště, když napadrť přehrává Othella.

Sabina Muchová přichází na jeviště v rolích hned tří žen, svedených i nesvedených. Plynule přechází z jedné do druhé, ať už se jedná o afektovanou tetičku, přiopilou (a přece překvapivě střízlivou) milovnici umění nebo studentku divadelní fakulty. Sofie Zapletalová tklivě zapěla song svedené dívky a rozhodně si suverénně poradila jak se zpěvem, tak i s komikou. Za zmínku také stojí čestná role Jakuba Chrobáka jako policejního technika.

Hudba, kterou je představení prostoupeno, zajišťuje v koutě pečlivě usazené těleso s názvem Lesní orchestr Jana Gajdici. Písně podtrhují mrazivou absurditu celé situace – málokde se vám například stane, aby vám do ouška ševelili o svém zaměstnání dva estébáci. Styly vypůjčené z klasických muzikálů působí v kombinaci se znepokojivým obsahem mnohem výrazněji, zařezávají se pod kůži, jejich jásavá bezstarostná nota kontrastuje s temným obsahem, aby dopadl na diváka zatraceně účinně.

Smích prý nemá být účel, ale prostředek. Tomáš Vůjtek tuhle poučku, ať už vědomě nebo nevědomě, naplňuje. Jeho postavy jsou směšné. A nebezpečné. Tím se stávají, bohužel, nesmírně aktuálními. Tomáš Vůjtek zkrátka zase jednou stvořil představení, o kterém by se mělo psát a mluvit, hlavně dnes. Hodně nahlas a nejen v ostravské divadelní komunitě.

Sny se mi plní, říká Taťána Kročková, autorka knihy Tajemství snů a jak ho rozluštit

Zatímco její první kniha se jmenuje Tajemství snů a jak ho rozluštit, která vyšla v minulých dnech, její další připravovanou publikací by měl být tentokrát - román. To o sobě v následujícím rozhovoru prozradila Taťána Kročková, zástupkyně šéfredaktorky serveru Kultura 21. Celé povídání se ale netočí jen kolem nové knihy o snech, ale také o kultuře jako takové, o zálibách, vášních či o tom, jak moc jí vyhovuje vesnický způsob života.

Písně Hany Zagorové jsou říší bez hranic

Bohatý průřez nabízí kolekce písní Hany Zagorové z let 1968 až 2020. Skladby jsou řazeny chronologicky podle let a na šesti cédéčcích je jich sto dvacet. Vedle notoricky známých hitů tam lze najít i vyložené perličky.
Supraphon

Fotograf Ondřej Prosický: „Nebaví mě zpracovávat fotografie, nejraději bych byl pořád venku a fotografoval.“

prosicky 200Tentokrát nám k rozhovoru kývl fotograf Ondřej Prosický, jehož fotografie můžete znát například z časopisu Koktejl či Příroda. Jaká zvířata rád fotí, kolik si bere s sebou vybavení a co se děje na jeho workshopech?

...

Příhody telátka potěší malé poplety i rodiče

Ve vydavatelství Radioservis vyšla audiokniha Příhody telátka poplety určená pro malé děti, ale určitě pobaví a potěší i dospělé.
Radiotéka

Nový muzikál Mýdlový princ na prknech Divadla Broadway

MP perexUž od začátku ledna probíhají v pražském Divadle Broadway zkoušky na nový muzikál Mýdlový princ, jehož premiéra je ohlášena na 12. března 2015. Zatímco režisérem inscenace, která je avizována rovněž jako hudební komedie, je...

KONČÍ SMRTÍ ŽIVOT?

experriment2 perexS přibývajícím věkem si tuto otázku klade a hledá odpověď stále více lidí. Také francouzský novinář Stephane Allix se tomu věnuje dlouhodobě. Diskutoval o tom i se svým otcem, zejména po smrti svého bratra v Afganistanu. Tehdy nav...

Balada pro banditu po ostravsku

altDo divadla se chodí na 3D představení plné přehrávání a emocí. I když bývá kino lepší, jsou hry, kvůli kterým stojí za to divadlo navštívit. Jednou z takových je prověřená klasika Balada pro banditu.

...

Ivan Trojan se Ve stínu rozhodně neschová

ve stinu plakatBoj dobra proti zlu nebo, chcete-li, silného proti slabšímu tady byl vždy. Jsou to příběhy, které přitáhnou pozornost. Na druhou stranu jsou už ale více či méně předvídatelné. Stejné je to i s novým filmem Davida Ondříčka Ve stí...