Krmení Břišanů a péče o ně

Krmení Břišanů a péče o ně

brisani perexVe většině rodin má přípravu jídla na starosti žena. Ostatní členové domácnosti už jen přijdou k prostřenému stolu, zbaští hromádku na talíři a příliš neřeší, co právě slupli. Hlavně, že jim chutnalo. Teprve, když se musí o své stravování delší dobu postarat sami, uvědomí si, že sestavit pestrý jídelníček není zase tak jednoduché. Nejenže se jim jednotvárná strava za pár dní přeji, ale často se jim také zhorší zažívání, protože Břišani nedostávají to, co potřebují. Chcete-li se dozvědět, jak krmit střevní mikrobiom tak, aby trávení fungovalo jak má, přečtěte si příběh, který pro děti a jejich rodiče napsala Kristýna Mothejzíková.

Obyvatelé našich střev a jejich svět

Hlavní roli v něm hrají Břišani – breberky sídlící v našich střevech, neboli mikrobiom. Podle nejnovějších výzkumů mají tihle mikrobi velký vliv na naše zdraví a imunitu. Jenže někteří z nich jsou více prospěšní a jiní méně. Je jen na nás, čím je budeme krmit, aby těch prospěšných bylo dost. Dalšími hrdiny knížky jsou dva kluci s tatínkem. Maminka musela do nemocnice, a tak si tihle tři "trosečníci" rozdělí úkoly. Tom, kterému je deset, nakupuje, tatínek vaří, oba kluci pomáhají. Dobrými radami přispívá teta Radka (sestra maminky), která přijela na návštěvu se svou dcerkou Luckou. Právě teta dětem představí Břišany. Pomocí jednoduchých přirovnání jim vysvětlí, jak to ve střevech funguje a čím je třeba tyhle roztodivné breberky krmit, aby se množily ve správném poměru. Čím víc se děti seznamují s tajuplným světem uvnitř jejich bříšek, tím víc je to baví a diskutují společně s tetou i s tatínkem o dalších možnostech, jak stravování zpestřit a krmení Břišanů vylepšit.

Množení prospěšných Břišanů a péče o ně

Kristýna Mothejzíková, která je původní profesí bioložka – genetička, napsala poutavý rodinný příběh prolínající se s napínavým vyprávěním o světě v našich útrobách. Všechny důležité souvislosti podává tak, že jsou přístupné i dětskému vnímání. Poskytuje rodičům šanci srozumitelně vysvětlit malým strávníkům, jak mají pečovat o svoje Břišany a co mají či nemají jednotlivé druhy střevních breberek rády. Myslím, že právě tohle názorné vyobrazení ocení i dospělí, kterým se možná už předtím dostala do rukou kniha Ať žijou mikrouti Radkina Honzáka. Právě on napsal předmluvu k Břišanům. Kromě jiného uvádí: „Knížka, kterou otevíráte, se mi velmi líbí, nejen proto, že přináší poučení, ale hlavně proto, že to poučení přináší zábavnou formou…Dobré stravovací návyky jsou základem pro dobrý vývoj, a pokud rodiče s dětmi přijmou poselství z předloženého báječného textu a vtipných obrázků, bude to pro ně velmi užitečné.“ A mně nezbývá, než s ním souhlasit.

Nutno dodat, že ony vtipné obrázky má na svědomí rovněž Kristýna Mothejzíková, která nejenže si ilustrovala tuto knihu, ale na svém kontě má již několik kalendářů a dalších grafických i výtvarných návrhů v rámci své činnosti na www.vedlesebe.cz. Kromě jiného tam v e-shopu najdete báječný nástěnný kalendář s Břišany.

brisani

Břišani
Autor: Kristýna Mothejzíková
Žánr: naučná literatura, zdraví
Vydáno 2020, Vyšehrad
Počet stran: 144
Ilustrace: Kristýna Mothejzíková

Podivní podruhé a určitě ne naposled

pod 200Ještě dnes si pamatuju, jak mě uhranul plakát na první díl ve výloze knihkupectví. Podivná holčička mírně se vznášející nad zemí. A to jsem ještě netušila, že se celou knihou budou táhnout ještě podivnější příběhy na nejpodivnějších místech – kde taky ...

Kolečko v Disku pracuje s buchtami i bohyněmi

buchty a bohyne200Petr Kolečko (Okresní přebor) napsal divadelní hru přímo na míru čtyřem absolventkám, čtvrtého ročníku Katedry herectví činoherního divadla pražské DAMU, Nikol Kouklové, Evě Josefíkové, Marii Poulové

Jak se hudební aktivity stávaly součástí literární i filmové tvorby

Kapitoly z filosofie nove hudby perexNová kniha, kterou vydala Univerzita Karlova v nakladatelství Karolinum, nese trochu odstrašující název KAPITOLY Z FILOSOFIE NOVÉ HUDBY. Ale naštěstí nevyžaduje ani odbornou hudební průpravu, ba...