Bretaň očima spisovatelky Lucie Hlavinkové: Raz, Fréhel a Farní dvorce

Bretaň očima spisovatelky Lucie Hlavinkové: Raz, Fréhel a Farní dvorce

Tisk

Lucie HlavinkováDruhý den jsme naplánovali výlet na Mys Raz. Nemělo to být z našeho ubytování příliš daleko, jen 45 minut, řídil syn, muž navigoval. Po půl hodině, když jsme se začali ptát, za jak dlouho tam budeme, navigace ukazovala stále 45 minut a za dalších deset minut zas. Nakonec nám cesta trvala skoro dvě hodiny, vůbec netušíme, proč. Syn je řidič začátečník, nejezdí rychle, ale stejně to byla záhada. Možná to byla magie místa, na které jsme se vypravili, protože Mys Raz býval kdysi koncem světa. Staří Bretonci věřili, že duše zemřelých putují po smrti z tohoto mysu na blízký ostrůvek Sein. Došli jsme z parkoviště až na konec pobřeží a opravdu jsme měli pocit, že jsme na konci světa.

Já jsem pak zažívala i jiné pocity, protože mám dost velký strach z výšek a vadí mi, když ostatní lidé, zejména děti, lezou příliš na okraj různých srázů. Ale to nebylo nic proti tomu, když se syn rozhodl, že se vydá až na úplný, ale opravdu úplný konec pobřeží, aby ze sebe setřásl stres z řízení. Tím však na mě přivolal stres jiného druhu, nemohla jsem se na to vůbec dívat, šly jsme s dcerou raději k nedalekému keltskému kříži. Syn se naštěstí vrátil úplně v pořádku a mohli jsme se přesunout do městečka Locronan. Vůbec nevypadalo jako reálné místo, spíš jako kulisy k natáčení nějakého fantasy nebo historického filmu, bylo opravdu kouzelné. Všechny místní obchůdky prodávají jen řemeslné nebo ručně vyráběné zboží a na náměstí navíc vystupovali nějací artisté, iluze starých časů byla tedy úplně dokonalá.

Lucie Hlavinková

Poslední večer na prvním ubytování jsme si uspořádali večeři po nákupu v místním supermarketu. Procházeli jsme uličkami v úžasu, nabídka jídla se prostě absolutně nedá srovnat s tou v našich obchodech, rozmanitost a kvalita jsou bohužel neporovnatelné. Jenom český chleba nemá konkurenci, ten mi chybí v každé zemi, možná jen německý se mu trochu podobá…

Další den jsme se přesouvali do jiného ubytování, cestu jsme využili k návštěvě tzv. Farních dvorců. Jsou to unikáty, nikde jinde než v západní Bretani se nevyskytují. Jedná se o zdmi obehnané areály kolem kostelů, které místní vesničtí umělci zdobili, aby se navzájem triumfovali, kdo bude mít hezčí výzdobu. Začali s tím už v 15. století a pokračovali až do století osmnáctého. Sochy a obrazy se liší od obvykle vysoce profesionálních v katedrálách větších měst, tady jsou neumělé, ale zpracované s láskou a pýchou na svoji vesnici, tudíž dojemné.

Lucie Hlavinková

Další zastávkou na cestě byl mys Fréhel s obřím majákem. Když jsme přijeli na parkoviště, bylo na místní poměry horko (teplota se většinou držela kolem 23 stupňů), kolem všude kvetl vřes v krásném kontrastu s nějakými žlutými květinami a my se vypravili prozkoumat další kus úžasného pobřeží. Když spadly první kapky, moc jsme se nevzrušovali, ale nebyli jsme vůbec připraveni na to, že v zemích u moře prší trochu jinak než u nás, a po prvních nesmělých kapkách se strhla hotová průtrž mračen, takže jsme vmžiku byli mokří skrz naskrz.

Dobře, že se nám to stalo zrovna v den, kdy jsme měli kufry v autě, protože jsme se mohli převléknout, strávit další dvě hodiny v autě v mokrém oblečení by nebylo nic příjemného. Nové ubytování bylo o několik levelů lepší než to předchozí, i když bylo levnější, ručníků tu například bylo habaděj.

Lucie Hlavinková

Foto: archiv Lucie Hlavinkové

https://www.lucie-hlavinkova.cz/


 
Banner

Přihlášení



Slavná herečka a její studentka. Která z nich si zahraje v nově otevřeném Národním divadle?

Eliška Pešková (Miroslava Pleštilová) je divadelní hvězda, úspěšná učitelka herectví a žena divadelního podnikatele Pavla Švandy ze Semčic. Otýlie Malá (Iveta Hlubučková) je zas mladá dívka, která ze všeho nejvíc touží stát se herečkou.

Začala jsem svým snům rozumět a vykládat je i druhým

Nejdříve psala básničky, které, jak sama přiznává, byly spíše jakési přetlaky emocí a jejího silného vnímání. Pak přišly novelky ze života, v nichž mohla uplatnit svoji fantazii, která pracovala na plné obrátky. Později si jen tak vydala básnickou sbírku Proudy, novelku Mimo prostor a čas a v roce 2021 již pod nakladatelstvím Albatros Media knihu Tajemství snů a jak ho rozluštit, na jejímž pokračování pracuje. Také má rozepsaných několik románů a jako šéfredaktorka vede internetový magazín Kultura21.cz.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Překladatelka Porodní báby, Jitka Hanušová: potřebuji textu věřit

porod200Jitka Hanušová je překladatelka velmi výjimečného díla. Finský román Porodní bába se dostal mezi české čtenáře, kde šokuje, ukazuje syrovost válečných let na severním finském pobřeží a vše ukazuje očima ženy. A že to ženy za války vůbec neměly lehké. Př...

Tvrdý jak voda - varování před totalitou "kulturních revolucí"

Tvrdý jak voda je tvrdá politická satira, román, kde se mísí humor a emoce. Univerzální lidské drama o povaze moci, nebezpečí pýchy a síly touhy, jež se valí navzdory všemu a všem, jen směr nikdo z nás nezná. Román Tvrdý jak voda se odehrává v místech, kde se autor narodil, na Oradelské vrchovině uprostřed Číny. Je jaro roku 1968, zuří kulturní revoluce a hlavní hrdina, Kao Radboj odchází z armády, aby "přenesl plamen nového myšlení na rodnou hroudu".

Z archivu...


Literatura

Alexandrie – detektivní pátrání v největší starověké knihovně

altVšem, kteří si oblíbili sympatického detektiva (přesněji řečeno soukromého informátora) Marca Didia Falcona britské autorky Lindsey Davisové, přináší nakladatelství BB/art jeho devatenáctý příběh nazvaný

Divadlo

Inscenace Porcie Coughlanová je působivá svou magií, napětím a prvotřídním herectvím

Porcei 200Nejnovější titul, který uvedlo Městské divadlo Mladá Boleslav v pátek 16. června, přináší nejen magickou atmosféru, ale je i další pozoruhodný kamínek do žánrového záběru této scény. Chytré vedení a dramaturgie si všímá her i talentových tvůrců, kteř...

Film

Chcete nahlédnout pod pokličku filmařiny?

FAMU 200V nakladatelství AMU vycházejí také knihy, které (nejen začínajícím) filmařům vysvětlují teorii, ale hlavně se obracejí k praktickým záležitostem - třeba k tomu, jak psát scénáře nebo jak nakládat se zvukem. Snadno pochopíme, že základy řemesla se lze na...