Třešně v rumu jsem zhltla jako malinu

Třešně v rumu jsem zhltla jako malinu

tresne v rumu200V nakladatelství Cosmopolis vyšla kniha novinářce Michaele Janečkové s názvem Třešně v rumu, která pojednává o její cestě na Kubu.

Na knize mě velmi zaujala anotace, protože kdo by se v tomhle nenašel? „Dovolená s cholerickým dědou (!) komunistou (!!) na Kubě (!!!). Štvou vás příbuzní u nedělního oběda? Nemůžete pochopit, koho to zas volili, proč si vzájemně přeposílají konspirační maily, nadávají na novináře a skuhrají, že za jejich mládí bylo líp? Vydechněte a počítejte do deseti. Ne vždy je hloubení příkopů mezi generacemi ten nejlepší nápad.“

Michaela Janečková se rozhodla udělat dobrý skutek a vzít svého dědu na dovolenou na Kubu. Cítila totiž, že po smrti babičky potřebuje nějaký šílený plán, jako „vyznavač a šiřitel socialistické ideologie“ se tam celý život toužil podívat a ona neměla plán na léto. Už z prvních řádků knihy je patrné, že je děda Evžen opravdové číslo, a navíc se k němu přidává dalších šest penzistů, které Michaela získává na starost a je jasné, že na Kubě bude o zábavu postaráno.

Autorčin styl psaní mi velmi rychle sednul, často jsem se smála nahlas a musela úryvky předčítat manželovi. Nejčastěji byly zdrojem humoru popisované situace, ale často mě dostala také nejrůznější přirovnání. Autorka je ode mě o rok starší, takže mi navíc byla velmi blízká a často jsem přesně věděla, o čem píše. Například tady: „Když jsem večer koukla do šrajtofle, vypadala zhruba jako třetí den mého oblíbeného metalového festivalu Brutal Assault. Mnohem míň papírovek, než by člověk čekal, a ty, co zbyly, jsou nějaký divně zmuchlaný a navlhlý. Celý to doplňuje pár archaických kováků, který už podle mýho ani neplatěj, nějaký záhadný tkaloun, zapík a žvýkačka.“ (str. 117).

Třešně v rumu možná nejsou klasickým cestopisem, jsou hodně zaměřené na nejrůznější zážitky, ale právě z nich se dozvíte, jak to v této zemi chodí. A to bez jakýchkoliv příkras, nebo obhajování. Zjistíte tak například, jak složité je na Kubě s internetem, jaký je rozdíl mezi místními a turisty, jak je to se stravováním, nebo také, jak levný je tam rum. Ten je pro skupinu velmi často záchranou a je to pochopitelné.

Původně jsem myslela, že budu knihu číst postupně – že si každý večer přečtu jednu, dvě kapitoly, ale to se nedalo. Neodolala jsem a knihu přečetla za dva večery, hodně se u ní pobavila i dozvěděla. Jsem také ráda, že ji díky nakladatelství Grada mám i s podpisem a bude mít čestné místo v poličce s cestopisnými knihami.

Michaela Janečková vystudovala žurnalistiku na Karlově univerzitě a nyní pracuje jako novinářka. S psaním začínala jako redaktorka Lidových novin, ve kterých rozkrývala například podhoubí tuzemské extrémní pravice. Informace z jejích článků přispěly k odsouzení takzvaných žhářů z Vítkova. Poté vyměnila tužku za mikrofon a přešla do České televize, kde za ekonomickou redakci točí už více než deset let reportáže pro Události a edituje pořad Byznys ČT24. Příležitostně spolupracuje s Deníkem N a magazínem Forbes. Ale kdyby to šlo, nejraději by se jenom proháněla na koni po lesích a střílela z luku.

tresne v rumu

Třešně v rumu
Autor: Michaela Janečková
Žánr: beletrie
Nakladatelství: Cosmopolis (Grada)
Rok vydání: 2022
Počet stran: 192
Hodnocení: 89 %

Seriál k měsíci čtenářů: Knihovny pro K21, Benešov

brezen-mesic-ctenaru 200Regály plné knih, u počítače dáma či pán, který obřadně přebírá vracené knížky a zapisuje nově vypůjčené. Místnost specificky vonící – tak voní jenom tištěné publikace, stojící jako vojáci v řadách. V sále tichý šum, jak...

Nakažlivě čtivá Nákaza

Nákaza, perexPozor varování! Čtení knihy Nákaza od kanadského lékaře Daniela Kally je tak nakažlivé, že knížku neodložíte do té doby, než jí dočtete úplně celou. A možná ani pak ne. Chvíli ji podržíte v ruce a budete přemýšlet o svém životě i o tom, ...

Muzikál Jane Eyrová podruhé v Brně

jana Eyre perexPo delší době, tedy přesně po roce, se Hudební scéna Městského divadla rozezvučela muzikálem, který mněl svou první premiéru těsně před zavřením divadel v nastávající pandemii korona viru.

...

Čtvrtstoletí televizní stálicí

prima perexV neděli 20. června 1993 zahájila své vysílání první česká komerční televize TV Premiéra, která si drží silnou diváckou základnu i slušnou sledovanost již 25 let. Že vám název stanice nic neříká? To proto, že se v roce 1997 přejmenovala na TV Pri...