Třešně v rumu jsem zhltla jako malinu

Třešně v rumu jsem zhltla jako malinu

tresne v rumu200V nakladatelství Cosmopolis vyšla kniha novinářce Michaele Janečkové s názvem Třešně v rumu, která pojednává o její cestě na Kubu.

Na knize mě velmi zaujala anotace, protože kdo by se v tomhle nenašel? „Dovolená s cholerickým dědou (!) komunistou (!!) na Kubě (!!!). Štvou vás příbuzní u nedělního oběda? Nemůžete pochopit, koho to zas volili, proč si vzájemně přeposílají konspirační maily, nadávají na novináře a skuhrají, že za jejich mládí bylo líp? Vydechněte a počítejte do deseti. Ne vždy je hloubení příkopů mezi generacemi ten nejlepší nápad.“

Michaela Janečková se rozhodla udělat dobrý skutek a vzít svého dědu na dovolenou na Kubu. Cítila totiž, že po smrti babičky potřebuje nějaký šílený plán, jako „vyznavač a šiřitel socialistické ideologie“ se tam celý život toužil podívat a ona neměla plán na léto. Už z prvních řádků knihy je patrné, že je děda Evžen opravdové číslo, a navíc se k němu přidává dalších šest penzistů, které Michaela získává na starost a je jasné, že na Kubě bude o zábavu postaráno.

Autorčin styl psaní mi velmi rychle sednul, často jsem se smála nahlas a musela úryvky předčítat manželovi. Nejčastěji byly zdrojem humoru popisované situace, ale často mě dostala také nejrůznější přirovnání. Autorka je ode mě o rok starší, takže mi navíc byla velmi blízká a často jsem přesně věděla, o čem píše. Například tady: „Když jsem večer koukla do šrajtofle, vypadala zhruba jako třetí den mého oblíbeného metalového festivalu Brutal Assault. Mnohem míň papírovek, než by člověk čekal, a ty, co zbyly, jsou nějaký divně zmuchlaný a navlhlý. Celý to doplňuje pár archaických kováků, který už podle mýho ani neplatěj, nějaký záhadný tkaloun, zapík a žvýkačka.“ (str. 117).

Třešně v rumu možná nejsou klasickým cestopisem, jsou hodně zaměřené na nejrůznější zážitky, ale právě z nich se dozvíte, jak to v této zemi chodí. A to bez jakýchkoliv příkras, nebo obhajování. Zjistíte tak například, jak složité je na Kubě s internetem, jaký je rozdíl mezi místními a turisty, jak je to se stravováním, nebo také, jak levný je tam rum. Ten je pro skupinu velmi často záchranou a je to pochopitelné.

Původně jsem myslela, že budu knihu číst postupně – že si každý večer přečtu jednu, dvě kapitoly, ale to se nedalo. Neodolala jsem a knihu přečetla za dva večery, hodně se u ní pobavila i dozvěděla. Jsem také ráda, že ji díky nakladatelství Grada mám i s podpisem a bude mít čestné místo v poličce s cestopisnými knihami.

Michaela Janečková vystudovala žurnalistiku na Karlově univerzitě a nyní pracuje jako novinářka. S psaním začínala jako redaktorka Lidových novin, ve kterých rozkrývala například podhoubí tuzemské extrémní pravice. Informace z jejích článků přispěly k odsouzení takzvaných žhářů z Vítkova. Poté vyměnila tužku za mikrofon a přešla do České televize, kde za ekonomickou redakci točí už více než deset let reportáže pro Události a edituje pořad Byznys ČT24. Příležitostně spolupracuje s Deníkem N a magazínem Forbes. Ale kdyby to šlo, nejraději by se jenom proháněla na koni po lesích a střílela z luku.

tresne v rumu

Třešně v rumu
Autor: Michaela Janečková
Žánr: beletrie
Nakladatelství: Cosmopolis (Grada)
Rok vydání: 2022
Počet stran: 192
Hodnocení: 89 %

Balet a Twerk? V dnešní turbulentní době je třeba upoutat vždy netradičně

balet twerk 200Dva natáčecí dny, 15 lidí na place, 3 kamery, 1 jeřáb a 1 smeták, to je bilance tvorby kontroverzního propagačního videa baletu Národního divadla Brno s názvem Balet a Twerk. Jeho cílem bylo přiblížit ...

Učení pro děti hravou formou aneb Procvičujeme si angličtinu

procvicujemeaj 200Těžkopádnému memorování slovíček odzvonilo! Nakladatelství Edika si pro děti od šesti let připravila sérii Deskových her, které se zaměřují na procvičování cizího jazyka. V této recenzi se podíváme na zoubek učební pomůcce, která ...

Kočka na rozpálené plechové střeše
ImageLáska, hádky, chtivost, závist, nemoc, alkohol – život? Nadčasovou divadelní hru si tentokrát rozebralo Divadlo Šumperk pod režijním vedením Petra Štindla.
...

Vavřinec Menšl: Máme ambici být nejlepší festival v Praze.

3KinoFest perexZ původně skromné přehlídky polských a českých filmů se 3KinoFest během devítileté existence proměnilo v respektovanou kulturní událost, která přináší celý rok do hlavního města nejzajímavější novinky ze středoevropského prostoru. A letošní ...