Elina Vähälä hraje Bartóka

Elina Vähälä hraje Bartóka

Tisk

socr 200V programu středoevropské a francouzské hudby se jako host SOČRu představí šéfdirigent Hamburských symfoniků Sylvain Cambreling. Zazní Žárlivost od Leoše Janáčka, Bartókův Druhý houslový concert s finskou houslistkou Elinou Vähäla a Nanebevstoupení od Oliviera Messiaena. Přímý přenos koncertu vysílá ČRo Vltava, záznam nabídne ČRo D-dur.

 

Předehra Žárlivost z poloviny 90. let 19. století zaznívá zřídkakdy. Je prvním Janáčkovým orchestrálním dílem s mimohudebním programem. Podtitul Žárlivost připsal později. Původní název „Úvod k Její pastorkyni" naznačuje, že tuto hudbu zamýšlel jako předehru k opeře podle činohry Gabriely Preissové, nakonec se takto ovšem neuplatnila. Jako samostatné orchestrální dílo byla v premiéře provedena roku 1906 Českou filharmonií.

Koncert pro housle a orchestr č. 2 složil Béla Bartók krátce před vypuknutím druhé světové války v rodném Maďarsku, pln obav ze sílícího fašismu, před kterým nakonec uprchl do Spojených států. Premiéra se konala v roce 1939 v Amsterdamu v podání orchestru Concertgebouw. Sólistou byl Bartókův přítel Zol¬tán Székely. My si virtuózní sólový part vychutnáme v podání vynikající Eliny Vähäla z Finska.

Tři desetiletí, která nás dělí od úmrtí Oliviera Messiaena, definitivně potvrzují, že jako autor jedinečně koncipované a stejně jedinečně znějící hudby náleží svým novátorstvím k poválečné avantgardě. Ovlivnil ji, současně ji ovšem přesahuje. Námětem Nanebevstoupení z poloviny 30. let jsou texty z Janova evangelia. Směřují od Ježíšova ukřižování a zmrtvýchvstání až k jeho odchodu k nebeskému Otci, kde získává „veškerou moc na nebi i na zemi“. Skladba končí tiše, ale slavnostně.

socr Elina Vahala

Elina Vähälä, housle

Narodila se v USA a vyrůstala ve Finsku. Ve dvanácti debutovala se Symfonickým orchestrem v Lahti a dirigent Vänskä si ji později do orchestru vybral jako „Young Master Soloist“. Od té doby se její mezinárodní kariéra pozoruhodně rozvíjí a Elina si získává srdce publika i hudebníků jako „ladná, elegantní a talentovaná hudebnice, jejíž vynikající technika se pojí s nebývalou oduševnělostí, citlivostí a představivostí“ (Chicago Tribune). Elina Vähälä pravidelně vystupuje se všemi významnými finskými orchestry a bývá hostem špičkových těles po celém světě. Hojně spolupracuje s předními dirigenty, jako jsou Leonard Slatkin, Carlos Kalmar, Jukka-Pekka Saraste, Okko Kamu, Jakub Hrůša, Daniela Musca, Thierry Fischer, Sakari Oramo, Santtu-Matias Rouvali, Leif Segerstam, Josep Caballé-Domenech, Alexander Liebreich a Michał Nesterowicz.

Ve světové premiéře uvedla Elina Vähälä Komorní koncert Aulise Sallinena, Dvojkoncert Curtise Curtis-Smitha, Koncert Jaaka Kuusista a Koncert č. 2 Kaleviho Aha. Všechna tato díla byla složena přímo pro ni, stejně jako Koncert od Jana Sandströma. Jako první v severských zemích zahrála Elina Vähälä také Coriglianův koncert Červené housle a stále je pro tuto skladbu nejvyhledávanější sólistkou. Jak se sluší na její finské kořeny, je jednou z nemnohých umělců, kteří hrají Sibeliův koncert v jeho rané verzi. Ve dvou nedávných studiových nahrávkách je jasně patrná její záliba v hudbě 20. a 21. století – jedná se o desku věnovanou tvorbě skladatele Aho a o projekt s Polským národním rozhlasovým symfonickým orchestrem, kde se s dirigentem Alexandrem Liebreichem věnovali dílu Karola Szymanowského.

Její oddanost umění se významně projevuje také v touze předávat své zkušenosti hudebníkům na prahu kariéry. Roku 2009 založila Elina Vähälä Violin Academy, která je financována Finskou kulturní nadací a nabízí vynikající vzdělání pro vysoce talentované mladé finské houslisty. Dříve působila jako profesorka na Hochschule für Musik v Karlsruhe a od září 2019 je profesorkou na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni. Elina Vähälä hraje na housle Giovanniho Battisty Guadagniniho vyrobené roku 1780.

Sylvain Cambreling, dirigent

V osobnosti tohoto umělce francouzského původu potkáváme hudebníka s úžasnými nápady, jehož projev nás svou barvitostí a dramatičností nutí k pozornosti i zamyšlení. Cambrelingův přístup má pevné základy v důkladných znalostech muzikologie. Během svého působení jako šéfdirigent Symfonického orchestru Baden-Baden a Freiburg SWR i jako hlavní hostující dirigent orchestru Klangforum Wien dokázal, že má talent pro nápaditě sestavené programy, a přesvědčil o svých mistrných dovednostech v současné hudbě. Jeho specialitou je řazení kontrastních, ale přitom souvisejících děl či skladatelů hned za sebou, např. Haydna a Messiaena. V jednom ze svých nejsmělejších projektů uvedl v několika po sobě následujících večerech Messiaenova tři nejdelší díla – Turangalîla, Éclairs sur l'au-delà a La transfiguration de notre seigneur Jésus-Christ.

Na počátku sezony 2018/2019 se stal novým šéfdirigentem Hamburských filharmoniků. V období 2010–2019 byl činný jako šéfdirigent tokijského Symfonického orchestru Yomiuri Nippon. V letech 2012–2018 zastával pozici generálního hudebního ředitele Státní opery Stuttgart. Než se v roce 1993 stal hudebním ředitelem Frankfurtské opery, pracoval deset let jako hudební ředitel v Opeře La Monnaie. Rovněž má za sebou cenné dirigentské zkušenosti z Pařížské národní opery. Vystupoval s mnoha orchestry, například s Vídeňskými a Berlínskými filharmoniky, s Orchestrem Tonhalle, s rozhlasovými orchestry z Frankfurtu, Hamburku, Berlína, Hannoveru, Kolína nad Rýnem, Kodaně, Stockholmu a Londýna, jakož i s Londýnskou filharmonií, dále se Symfonickým orchestrem BBC, Německým symfonickým orchestrem Berlín, Mnichovskými filharmoniky, Pařížským orchestrem a orchestrem Filharmonie Oslo. V Severní Americe dirigoval Clevelandský orchestr, Losangeleskou filharmonii, Sanfranciský symfonický orchestr a Montrealský symfonický orchestr.

Roku 2009 obdržel Sylvain Cambreling cenu Echo Klassik v kategorii Dirigent roku a také výroční cenu spolku Preis der Deutschen Schallplattenkritik za nejlepší CD s orchestrální hudbou. V roce 2010 byl vyznamenán cenou MIDEM Classical Music Award v kategorii současné hudby za nahrávku Messiaena se Symfonickým orchestrem Baden-Baden a Freiburg SWR. Roku 2007 mu řád Čestné legie udělil hodnost rytíře a roku 2012 byl oceněn Záslužným řádem Spolkové republiky Německo.

socr Sylvain

PROGRAM

Leoš Janáček (1854–1928)
Žárlivost

Béla Bartók (1881–1945)
Koncert pro housle a orchestr č. 2

Olivier Messiaen (1908–1992)
L'ascension (Nanebevstoupení). Čtyři symfonické meditace

Sylvain Cambreling dirigent
Elina Vähälä housle

DVOŘÁKOVA SÍŇ RUDOLFINA, PONDĚLÍ 16. LEDNA / 19.30 HODIN
Přímý přenos koncertu vysílá ČRo Vltava
Záznam nabízí ČRo D-dur / středa 18. ledna / 20.00 hodin

Zdroj foto: Marco Borggreve

Více informací: www.socr.rozhlas.cz


 

Přihlášení



Aneta Žabková: Největší radost mi uděláte kusem klacku z lesa

Vystudovala FAMU (katedra animované tvorby), vytvořila čtyři animované filmy, které získaly řadu ocenění, je úspěšnou ilustrátorkou mnoha dětských knih a přispívá do několika časopisů jako jsou Puntík či Tečka, spolupracovala i s Mateřídouškou a Sluníčkem. Řeč je o Anetě Žabkové.

Po Vodníkovi přichází neméně skvělá Dceřina kletba

Česká spisovatelka Tereza Bartošová zaujala tuzemskou čtenářskou obec předchozím titulem Vodník. Jednalo se o případ, který smrdí bahnem. Nyní přichází Dceřina kletba lákající na obálce na to, že si starý zločin žádá nové oběti.

Banner

Hledat

Výborné herecké kreace a silné téma nabízí nový český film Sucho

Sucho to je tísnivé vesnické drama. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrárníka, který sice dává práci půlce dědiny, nicméně půdu, vodu a krajinu devastuje chemií. To je obrazově vytříbený a emočně nabitý film režiséra Bohdana Slámy, který je i autorem scénáře.


Literatura

YRSA mne uhranula

Detektivky 200Tak dlouho jsem přemýšlela, jak nazvat článek o dvou detektivních románech islandské spisovatelky Yrsy Sigurđardóttir Led v žilách a Žhavý hrob, až jsem svůj pocit z jejích knih vyjádřila ta...

Divadlo

Mamma Mia! Další vítězství Heleny Vondráčkové na muzikálové scéně

helena perex1Prozatím poslední muzikálovou rolí Heleny Vondráčkové je Donna v muzikálu Mamma Mia!, který se v Kongresovém centru Praha hraje bezmála rok. Přitom popová diva do něj vstoupila až v sobotu 21. listopadu, co...

Film

Krátkometrážní studentské snímky, které bojovaly o ceny na Českém lvu

Martin Kuba režisér vítěz ceny MagnesiaPro všechny milovníky krátkých filmů, poskytujících rychlou katarzi příběhů, je tady možnost podívat se na ty nejlepší snímky za uplynulé roky, které bodovaly na Českém lvu. Platforma dafil...