Nepřehlédněte bibli pro milovníky chilli

chilli 200V nakladatelství Kniha Zlín vyšla kniha Chilli průvodce světem pálivého jídla. Jedná se o autorský projekt dvou cestovatelek a vášnivých fanynek chilli Dominiky a Majdy, který nabízí mnohem víc než jen zajímavé recepty.

K chilli obecně mám velmi blízko – ráda si nějakou papričku přidám do jídla, pěstuji je na zahradě a také jsem několik let byla součástí komunity kolem brněnského festivalu Chillibraní. Proto jsem byla velmi zvědavá na tuto publikaci a musím hned na úvod říct, že mě hodně nadchla.

Z této knihy totiž už na první pohled čiší, že nebyla tvořena někde na koleně, právě naopak, že jí autorky věnovaly spoustu práce. Nejde tak o žádnou knižní rychlokvašku, kde by byly stručné informace a několik základních receptů, ale o opravdového plnohodnotného průvodce pálivým světem, jak slibuje název.

Kniha je rozdělena do několika kapitol a v úplném úvodu vysvětluje, proč papričky pálí a jak se měří pálivost. Pak se věnuje chilli a zdraví a zabýví se jeho výživovou hodnotou i jeho pozitivními aspekty pro tělo. Na několika stránkách jsou pak popsány základní druhy papriček i tipy na jeho pěstování. Následují stručné dějiny chilli včetně jeho využití v různých kulturách. Rozsáhlá kapitola je věnována také chilli omáčkám a pak už čtenáře autorky berou do světa i kuchyně.

Recepty jsou důležitou součástí knihy, ale nejedná se pouze o jejich prostý sled, ale jsou rozděleny podle oblastí a obohaceny velmi zajímavými informacemi. I všeobecně známé recepty jsou tak dány do širšího kontextu a přináší tak něco navíc. Už se těším, jak vyzkouším nějaké pokrmy jako je Jerk chicken s kokosovou rýží z Jamajky, tropické hovězí na špejli pocházející z Panenských ostrovů, čínské wontony v chilli omáčce nebo kuře piri piri z Mosambiku. Lákavých dobrot je na stránkách celá řada – obrázky hýří barvami až z nich na dálku prlí na jazyku.

Tento průvodce světem chilli je velmi zdařilý také po grafické stránce. Nejenže na stránkách pracuje s červenou barvou nedílně spjatou s chilli, ale promyšlené jsou také tři záložky v červené, žluté a zelené barvě, které jsou papričkám vlastní. Nemohu nezmínit ani velmi zdařilé autorské ilustrace Michala Kormana. Ten opravdu věrně ztvárnil rostliny a dodal jedinečnou atmosféru také předělům mezi kapitolami. Doufám, že se s jeho prací v knihách nesetkávám naposledy.

Chilli průvodce světem pálivého jídla je opravdu skvělá kniha, kterou jsem přečetla s velkým zájmem a rozhodně podle ní budu vařit. Když jsem pro Chillibraní pracovala, také jsme jednu dobu uvažovali o napsání české knihy o chilli a po přečtení tohoto průvodce jsem moc ráda, že jsme to neudělali, protože takové kvality bychom nedosáhli. Jde vidět, že autorky věděly, o čem píší a dokázaly spojit vášeň pro chilli s cestováním a výsledek zkrátka stojí za to.

Dominika Wittenberg Kašparová pochází původně ze slovenských Košic. Odmalička je vášnivou cestovatelkou a na svých toulkách nejraději chodí po trzích a ochutnává místní kuchyni. Miluje exotické chutě a díky maďarským kořenům pálivému jídlu přivykla hned, jakmile jí narostly první zuby. Cestovní horečka ji přivedla také do Švédska a posléze napsala cenami ověnčenou Švédskou kuchařku (Smart Press, 2017).

Magdalena Havlíková pochází z Prahy, kde se potkala s Dominikou. Na vysoké škole začala díky kamarádům z ciziny i vlastním cestám přicházet pálivému a exotickému jídlu čím dál více na chuť a postupně mu propadla úplně. Chilli je nyní koníčkem celé její rodiny: partner je vášnivý pěstitel chilli papriček a výrobce pálivých omáček a syn se již ve dvou letech v nestřeženém okamžiku poprvé zakousl do papričky po vzoru svých rodičů.

chilli

Chilli
průvodce světem pálivého jídla