Japonská inspirace v Salmovském paláci

Email Tisk

Japonismus perexSbírka orientálního umění Národní galerie v Praze představuje unikátní přehlídku českého umění inspirovaného japonskou kulturou z přelomu 19. a 20. století. Autorce výstavy dr. Markétě Hánové se podařilo shromáždit reprezentativní sbírku děl umělců s českými i německými kořeny, kteří působili jak v českých zemích, tak i v zahraničí japonské umění jim poskytovalo jednu z mnoha výrazových inspirací, jež obohacovaly jejich individuální styl. Na výstavě s názvem „Japonismus v českém umění“, kterou mohou návštěvníci vidět v Salmovském paláci na Hradčanském náměstí, se tak potkávají například Vojtěch Hynais, Alfons Mucha, Emil Orlik, Vojtěch Preissig, Bohumil Kubišta, nebo Otto Gutfreund.

Japonismus je fenomén, kterým se označuje vstřebávání vlivů japonské estetiky a umění do evropské kultury od druhé poloviny 19. století. Exotický svět Japonska a představy o něm podněcovaly nejen výtvarnou, ale i společenskou a literární imaginaci, jež se staly ve své době módou i životním stylem. Zachovaly se nejen v obrazech a sochách, ale i v ilustracích a plakátech, nebo užitém umění. V polovině 19. století Japonsko obnovilo obchodní a politické styky se západními zeměmi, což vyvolalo novou vlnu dovozu japonského umění do Evropy. Umělecké předměty z Japonska vynikaly svojí umělecko-řemeslnou kvalitou a neotřelým výtvarným výrazem. Japonské umění významně zasáhlo do vývoje výtvarného umění v Evropě. Japonismus nacházel odezvu nejprve ve Francii, brzy se šířil po celé Evropě.

Japonismus2

Utagawa Kunisada Herec Iwai Hanširó V. jako hrdinka série Hakkenden inu no sóši, 1852

Výstava Japonismus v českém umění představuje jak japonerie, které napodobují japonské originály, tak i nové inspirace japonským uměním v českém moderním umění. Reflektuje představy o japonské kultuře, ale také cesty za poznáním skutečného Japonska. V kontextu českého umění japonismus představuje řadu rovin; nejen japonskou řemeslnou preciznost a dekorativnost, ale i výtvarnou invenci. Vstupuje do různorodého kulturního prostoru, který je založen na jazykové a národní rozličnosti. Zpočátku šlo o napodobování originálu s cílem zlepšit estetickou a řemeslnou kvalitu uměleckých předmětů a o navození japonské nálady, což odpovídá tzv. Japoneriím. Japonismy se v českých zemích dostaly do popředí zájmu se secesním hnutím v 90. letech 19. století.

Japonismus

Vojtěch Preissig plakát Výstava Vojtěcha Preissiga v Topičově salonu, 1907 barevná litografie Národní galerie v Praze

Výstava představuje japonismy v kontextu českého umění v šesti kapitolách od poloviny 80. let 19. století do počátku 30. let 20. století.

Výstava je pořádána v roce výměny mezi Japonskem a zeměmi Visegrádské čtyřky” (2014). Vydavatelství NG k výstavě vydalo kromě ilustrovaného průvodce výstavou také publikaci Japonismus v českém umění. Výstavu doprovázejí lektorské pořady, například přednášky, autorské prohlídky a tematické tvůrčí dílny. Partnerem výstavy: je Velvyslanectví Japonska v ČR.

Japonismus1

Emil Orlik Dva Japonci, 1900 barevný dřevořez, 347 x 18,5 cm Národní galerie v Praze

Autorka výstavy: Markéta Hánová
Kurátorky: Jana Ryndová a Markéta Hánová
Doprovodný program: Lektorské oddělení Sbírky orientálního umění
Místo konání: Salmovský palác, Hradčanské nám. 2, Praha 1
Data konání: 16. května – 7. září 2014
Vstupné na výstavu:
základní: 100 Kč
snížené: 50 Kč
rodinné: 150 Kč

Tisková zpráva Národní galerie v Praze, www.ngprague.cz ( zdroj foto: web NG)


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

K21 se představuje

KATEŘINA HAJŇUKOVÁ


redaktorka a editorka

    Narodila se koncem března 2000, je tedy znamení berana a jak říká, zcela odpovídá její tvrdohlavosti. Pochází z Karlových Varů, které moc ráda a v současnosti je studentkou čtyřletého gymnázia.

    S K21 spolupracuje od začátku července a říká, že je za to neskutečně ráda. "Editace mi otevřela nový svět, který pro mně mnoho znamená a dává mi mnoho možností."

    Mezi koníčky Kačka řadí poslouchání hudby, čtení, psaní různých příběhů, hraní na keyboard, jízdu na skateboardu a trávení času se svými přáteli. "Dalo by se říct, že mým velkým koníčkem je barvení vlasů. D§vod? Už čtyři roky si barvím své hnědé vlasy částečně na modro a nikdy bych svoje modro-hnědé vlasy nevyměnila."

    Mimo studia a editace se věnuje svému blogu. Blogerkou je už asi sedm let, při čemž svůj dosavadní blog má čtyři roky. Ve škole ji nejvíc baví psychologie, český jazyk a angličtina.

    "Ze všeho nejdůležitější je pro mě moje rodina, která mě vždy drží nad vodou. Motta a citáty jsou moje doména. Už jako malá jsem si sepisovala a opisovala motta z internetu nebo ráda prohledávala mamčiny sešity s citáty. Můj nejoblíbenější pochází od zpěváka Andyho Biersacka, který má skupinu Black Veil Brides, kterou miluji: "Každý na světě má sny. Drž je blízko svého srdce a nikdy nepouštěj..."

Toulavka

Anketa


Chat s osobností

Banner

Partneři

Hledat

Mimísek 27

Z archivu...

Čtěte také...

JAN SÁGL – OBRAZY Z PODZEMÍ. FILMY 1971-74

jan sagl 200Galerie AMU představuje čerstvě zrekonstruovanou filmovou tvorbu předního českého fotografa Jana Ságla. Dokumentární filmy z prostředí undergroundu a několik výjimečných autorských výtvarných filmů doplní scénografické a výtvarné práce Ságla ...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Kam na dovolenou? Přece na sever Francie, do Bretaně a Normandie

bretan 200S rozhodováním, který kraj světa při své dovolené navštívit, vám pomůže nový turistický průvodce Bretaň a Normandie od nakladatelství Jota a to již ve třetím upraveném vydání s nejaktuálnějšími informacemi a tipy pro prvotřídní zážitek.

...

Divadlo

Divadelní zpracování slavného večerníčku Krkonošské pohádky

KRAKONOS PEREXSpisovatelka Božena Šimková pochází z Podkrkonoší. Je autorkou televizních, rozhlasových a divadelních pohádek, z nichž nejznámější je Krkonošská pohádka – večerníček, kniha. Liberecké Šaldo...

Film

Evoluce: Krotitelé sci-fi hmyzu

altFilm Evoluce se od svého vzniku v roce 2001 těší stálé oblibě a nezestárnul dodnes. I na béčkové počítačové animaci totiž můžeme vidět, jak by se život vyvíjel, kdyby nešlo o náhodu, ale jakýsi akcelerovaný záměr.

...