Alfons Mucha - Slovanská epopej

Alfons Mucha - Slovanská epopej

Tisk

altGalerie hlavního města Prahy, spolu s kurátorem Karlem Srpem, připravila ve Velké dvoraně Veletržního paláce výstavu Slovanské epopeje, díla Alfonse Muchy.

 

 

Po 84 letech je opět v Praze, po tahanicích mezi hlavním městem Prahou a Moravským Krumlovem, kde byla epopej vystavena od roku 1963. Není však dosud vyřešeno definitivní umístění Slovanské epopeje, pro kterou Praha kdysi slíbila postavit nový pavilon, ale hlavní město na vybudování nových prostor pro epopej peníze nemá. Příprava výstavy stála zhruba 36 milionů korun. Alfons Mucha (1860 - 1939), světově nejproslulejší český moderní umělec, pracoval na souboru dvaceti monumentálních obrazů v letech 1912 až 1926 (rozměry čtyři metry až osm metrů). Popudem k namalování Slovanské epopeje mu bylo dílo Aloise Jiráska - Proti všem a Má vlast od Bedřicha Smetany. Dokončený cyklus byl jako celek poprvé představen pražské veřejnosti na podzim roku 1928 u příležitosti oslav 10 let samostatnosti československého státu ve velké dvoraně tehdy právě dobudovaného Veletržního paláce. Současná instalace vychází z Muchova původního obsahového rozvržení Slovanské epopeje, z časového sledu jednotlivých témat. Odkrývá vnitřní vazby mezi obrazy, podtrhuje rytmus cyklu a vyzdvihuje hlavní záměr rozsáhlého díla, do něhož Mucha po léta vkládal své nejlepší schopnosti. Ještě předtím, než Mucha začal Slovanskou epopej malovat, rozhodl se ji věnovat městu Praze, jehož představitelům postupně dokončené obrazy předával.

alt

Tematické rozpětí Slovanské epopeje sahá od působivých představ slovanského dávnověku a uctívání pohanských božstev, přes znázornění historicky doložených událostí, důležitých především z myšlenkového a kulturního hlediska, až po závěrečnou vizi duchovního významu Slovanstva pro celé lidstvo. Na deseti plátnech se Mucha zabýval českými dějinami (husitství, Jednota bratrská). Neměl však v úmyslu historii ilustrovat. Druhá desítka pláten je věnována ostatním Slovanům a všeslovanským výjevům. Protože by z vlastních prostředků neuhradil náklady na materiál, modely a studijní cesty, získal pro svůj projekt Slovanské epopeje podporu u amerického milionáře, slovanofila Charlese Richarda Cranea, jenž byl mnohaletým přítelem T. G. Masaryka a prezidenta T. W. Wilsona.

alt

Veletržní palác
170 00 Praha 7
Dukelských hrdinů 47
Otevřeno denně kromě pondělí 10.00 – 18.00

 

Fotogalerie

 

Popisky:

1/ Slované v pravlasti
1912, vaječná tempera, olej, plátno, 610 x 810 cm, neznačeno, Galerie hlavního města Prahy

2/ Slavnost Svantovitova na Rujaně
1912, vaječná tempera, olej, plátno, 610 x 810 cm, neznačeno, Galerie hlavního města Prahy

3/ Zavedení slovanské liturgie
1912, vaječná tempera, olej, plátno, 610 x 810 cm, neznačeno, Galerie hlavního města Prahy

4/ Car bulharský Symeon
1923, vaječná tempera, olej, plátno, 405 x 480 cm, neznačeno, Galerie hlavního města Prahy

5/ Král Přemysl Otakar II.
1924, vaječná tempera, olej, plátno, 405 x 480 cm, neznačeno, Galerie hlavního města Prahy

6/ Korunovace cara srbského Štěpána Dušana na cara východořímského
1923, vaječná tempera, olej, plátno, 405 x 480 cm, neznačeno, Galerie hlavního města Prahy

7/ Milíč z Kroměříže
1916, vaječná tempera, olej, plátno, 620 x 405 cm, neznačeno, Galerie hlavního města Prahy

8/ Po bitvě u Grunwaldu
1924, vaječná tempera, olej, plátno, 405 x 610 cm, neznačeno, Galerie hlavního města Prahy

9/ Kázání Husovo v kapli Betlémské
1916, vaječná tempera, olej, plátno, 610 x 810 cm, neznačeno, Galerie hlavního města Prahy

10/ Schůzka na Křížkách
1916, vaječná tempera, olej, plátno, 620 x 405 cm, neznačeno, Galerie hlavního města Prahy

11/ Po bitvě na Vítkově
1923, vaječná tempera, olej, plátno, 405 x 480 cm, neznačeno, Galerie hlavního města Prahy

12/ Petr Chelčický
1918, vaječná tempera, olej, plátno, 405 x 610 cm, neznačeno, Galerie hlavního města Prahy

13/ Husitský král Jiří z Poděbrad
1923, vaječná tempera, olej, plátno, 405 x 610 cm, neznačeno, Galerie hlavního města Prahy

14/ Hájení Sigetu Mikulášem Zrinským
1914, vaječná tempera, olej, plátno, 610 x 810 cm, neznačeno, Galerie hlavního města Prahy

15/ Bratrská škola v Ivančicích
1914, vaječná tempera, olej, plátno, 610 x 810 cm, neznačeno, Galerie hlavního města Prahy

16/ Jan Amos Komenský
1918, vaječná tempera, olej, plátno, 405 x 620 cm, značeno vlevo dole, Galerie hlavního města Prahy

17/ Mont Athos
1926, vaječná tempera, olej, plátno, 405 x 480 cm, neznačeno, Galerie hlavního města Prahy

18/ Přísaha omladiny u slovanské lípy 1926
(nedokončeno), vaječná tempera, olej, plátno, 390 x 590 cm, neznačeno, Galerie hlavního města Prahy

19/ Zrušení nevolnictví na Rusi
1914, vaječná tempera, olej, plátno, 610 x 810 cm, neznačeno, Galerie hlavního města
Prahy

20/ Apoteóza Slovanstvo pro lidstvo!
 1926, vaječná tempera, olej, plátno, 480 x 405 cm, neznačeno, Galerie hlavního města Prahy


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Příroda je krásná v každém časovém okamžiku a počasí

Miroslav SanigaVědec, popularizátor vědy, velký milovník přírody, vysokoškolský pedagog a publicista, Miroslav Saniga, svůj život zasvětil přírodě a právě přírodě věnuje také své knihy. Píše jak pro malé čtenáře, ta...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

NADACE E-MOC-E PŘEDSTAVÍ REKORDNÍCH 55 UMĚLCŮ: Veřejnost může navštívit virtuální galerii a hodnotit vystavující autory

Emoce 200Malíři, fotografové, hudebníci a básníci budou již počtrnácté prezentovat svojí tvorbu veřejnosti díky nadaci E-MOC-E. Ta dnes spustila internetovou galerii umění www.e-moc-e.cz a umožní tak veřejnosti, aby si bezpečně prohlédla umělecká díla a záro...


Literatura

Sobí hora je opravdu netradičním (a dobrým) dílem

sobi hora 200Nakladatelství Kniha Zlín ve společnosti Albatros vydalo velmi zajímavou knihu povídek s názvem Sobí hora. Stojí za to do ní nahlédnout?

 

...

Divadlo

Strach jíst duši (Angst essen Seele auf ) Premiéra v divadle Reduta v Brně

Strach jist dusi perexPodtitul opravdu zajímavého díla zni: Romantická kabaretní komedie s pohádkovými rysy, s Ivanou Hloužkovou a Romanem Blumaierem v hlavních rolích!

...

Film

Kdo zachrání princeznu, když ne dva strojvedoucí?

JimKnoflik perexJim se jako miminko ocitl v Jamánii, malém ostrovním království. Nikdo z obyvatel neví, kdo jim ho poslal poštou, ale všichni jsou rádi, že se na ostrov nějakým šťastným omylem dostal. Když Jim povyrostl, našel si nejlepší kamarády –...