Mizející venkov objektivem Jau Herrera

Tisk

venkov perexVe čtvrtek 27. října proběhla ve vinárně Na Šikmé Ploše v Mikulandské ulici vernisáž výstavy nazvané Exodus. Španělský fotograf Jau Herrero přivezl na pražskou výstavu dva typy fotografií. Na barevných snímcích s jistým nádechem retra je zobrazen venkov oblasti Valencie. Bez lidí, bez života.

 

 

Interiéry neobývaných domů jsou vybaveny předměty starými dvacet, třicet, padesát i více let. Ze statických aranží ční zastavený čas. Barva jim nepřidává na veselosti, ale naopak na určité hořké melancholii. Zakonzervované vzpomínky předků tíží. Na fotografiích je překonaná životní doba, do níž už není návratu. Příroda znovu prorůstá dříve výlučně lidským prostředím, z domů se stávají ruiny, zahrady zahlcuje plevel, zůstává všeobjímající ticho.

Druhým typem jsou černobílé snímky rušného života Barcelony. Jsou plné postav v dynamickém pohybu. Šedočerné odstíny evokují hluk, městský prach, beton a dlažbu. Tento svět je neosobní, každý den začíná od znovu, neplatí zde tradice ani rodové zvyky. Je agresivní, rychlý a nelítostný. Nicméně i on má velmi silnou poetiku. Když přistoupíme na jeho estetická pravidla, odhalí nám svou specifickou krásu.

 

venkov 01

 

Expozice Jau Herrera, vystavujícího často ve své domovině i v zahraničí, je sjednocena A4 formáty a cihlově červenými rámečky. Čítá přes dvacet artefaktů rozmístěných po celé vinárně, přičemž vybrané snímky na protilehlých zdech se vzájemně zrcadlí. Poselství vymírajícího světa a jeho protějšku v plné síle mluví univerzálním jazykem. Onen nebiblicky chápaný exodus je zároveň odchodem i příchodem. Ne však již do země zaslíbené. Cestou domů budete pravděpodobně s jistým neklidem v duchu bloudit po vylidňujícím se českomoravském venkově.

Výstava je prodejní a potrvá do konce listopadu 2017.

 

Článek původně napsán pro relaci Bawagan na rádiu TLIS.

Foto: archiv autorky


 

Zobrazit další články autora >>>