Metastázy obrazu

Metastázy obrazu

Email Tisk

metastazy perex01Výstava nazvaná Metastázy obrazu usiluje o zpřítomnění určitého „obrazového rozhraní“, paralelně se otevírajícího i uzavírajícího, tj. dynamicky pulzujícího, v kterém se propojují různé způsoby zobrazení i různé způsoby jeho čtení a interpretace.Prostřednictvím konkrétního řezu založeného na výběru děl oslovených umělců projekt poukazuje na ty aspekty současné malby a tvorby obrazu, které v rámci současnosti postihují formální nejednoznačnost ve vazbě na rozlišující estetické kategorie abstrakce a figurace. Jejich hlavním rysem je výrazová „dvojkolejnost“ umožňující svobodnou migraci mezi abstrakcí a figurací, a zároveň přemazávání těchto teoreticky konstruovaných delimitačních hranic.


Operativnost malby sleduje více či méně jasné cíle. Stanovení cíle, tj. toho, jak má obraz ve výsledku vypadat, je zde však zpravidla pouze orientačním koncepčním rozvrhem. Nejedná se tedy o racionální realizaci předem stanoveného projektu, nýbrž o rámcově stanovený horizont, ke kterému autor během tvorby dospívá. Jejich fixace integruje do obrazu momenty nových objevů, které se odehrávají v různých rovinách obrazového založení.  


V pracích Silvie Krivošíkové (1976) je to spontánní zacházení s jazykem materiálu (papír, karton), který vztahuje ke světu svého osobního, často intimního prožívání. Osvobozuje formy prostřednictvím hravých asociací. Vlastnosti prostorových objektů překlápí do malby a naopak. David Pešat (1980) sleduje „příběh“ formy v samotném aktu malířského procesu. Ve vybraných dílech zastavuje kompozice v hraničním pásmu mezi stavem rodící se tvarové konstelace a napovídající asociací, která na základě automatismu lidského vědomí zvěcňuje (figuruje) viděné. Jakub Sýkora (1984) rozkládá plochu obrazu do množství malých samostatných obrazů-odkazů, nebo z nich velký obraz naopak skládá. Proces defragmentace celku je na jedné straně zhušťován v tmavých kompozicích, na straně druhé pročišťován na ploše neutrálního bílého plátna. Argišt Alaverdyan (1991) propracovává a posunuje svůj malířský program zaměřený na nestálost forem v době masově rozšířených digitálních médií. Forma je spíše nosičem určitého přechodného stavu, emoce, atmosféry či nálady, nežli stabilním komponentem s nadčasovými (mystickými) vlastnostmi. Michal Cimala (1975) zpřítomňuje ve své práci rozhraní mezi tělesným a psychickým prožíváním narušeným a nově modelovaným všeobecně přítomnou civilizační rychlostí. Dromologie zhušťuje jakékoliv představy o kontinuální minulosti a budoucnosti do abstraktní mlhy. Vše se odehrává v rychlosti přítomného okamžiku, jenž hýří ostrými barvami, mimikry a přetvářkou. A konečně Jiří Šigut (1960) komprimuje krajinu a portréty do stavu digitálního kódu. Viděné je zjednodušeno ad absurdum nejen tvarově, nýbrž i barevně. Z obrazu se stává komprimovaná informace odkazující však ke konkrétnímu místu či konkrétní osobě (v případě tzv. podobizen). Je to datový balíček překlopený do barev na plátně, jež však má svou logiku a platnost prvotních zdrojů.

 

metastazy 01

 


Metastázy metaforicky zastupují reálnou přítomnost obrazového meziprostoru v současné malbě, jehož epicentrum se začíná, zdá se, zvětšovat a rozšiřovat. Na malířské scéně je tato tendence přítomna stále více a častěji. Ohlašuje latentní proměny tvůrčí reflexe ve viditelných autorských projevech a znatelných formách.  

 

Kurátor výstavy: Petr Vaňous
Místo: Topičův salon, Národní 9, Praha 1, www.topicuvsalon.cz
Termín: 11. 10. – 10. 11. 2017
Vernisáž: středa 10. 10. 2017 v 18 00 h

Výstavu pořádá Společnost Topičova salonu, z.s.
Kontakty: mail: Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript , telefon: +420 721 462 414 (Anna Kučerová)

 

Petr Vaňous



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 
Banner

Rozhovor

Tomáš Verner: Vždy jsem fandil tomu slabšímu

Tomas Verner 200Desetinásobný mistr České republiky v krasobruslení, mistr Evropy z roku 2008. Jednou stříbrný a jednou bronzový z evropského šampionátu, dvakrát čtvrtý na mistrovství světa. To je Tomáš Verner. Po Mistrovství sv...

Hledat

Chaty s osobností

Z archivu...

Čtěte také...

NEJLEPŠÍ FILMOVÉ PLAKÁTY MILANA GRYGARA NA VÝSTAVĚ V KINĚ SVĚTOZOR

grygar bazanti200Filmová galanterie Terryho ponožky dlouhodobě připomíná význam českého výtvarného plakátu výstavním cyklem Zlatá éra českého filmového plakátu. Připravovaná 18. výstava cyklu se vrací k nestorovi žánr...


Literatura

Analfabetka jiskří mnohem méně, než Stoletý stařík

analfabetka 2Všichni už ji četli, tak jsem se do ní taky pustila. Analfabetku, která uměla počítat provázela před jejím vydáním velká kampaň a jednoznačná doporučení. Jakpak by ne, když jejím autorem je Jonas Jonasson, který svou prvotinou o stoletém st...

Divadlo

Ojedinělá možnost zhlédnout trilogii The Body Present, Lovci a Konec Klementajn

Kolonie 200Poslední říjnovou neděli a pondělí nabídne Palác Akropolis jedinečnou příležitost zhlédnout původní trilogii tvůrčího týmu Křivánková, Kozubková, Ferenzová alias Kolonie, o.s. Jako první diváci uvidí v neděli představení The Body Present, fyzické ...

Film

Emoji ve filmu poprvé zavedou do tajného světa uvnitř mobilu

emoji perOblíbení Emoji vás vůbec poprvé zavedou do tajného světa uvnitř vašeho mobilu.

 

 

...