Zářič Pavla Karouse – odkaz na minulost se vztahem k současnosti

Tisk
karous 1Na prestižní výstavě Brno Art Open, která je instalována v parku na Moravském náměstí, je vystaveno i dílo sochaře Pavla Karouse Zářič vztahující se k přepisování historie a vztahu reálného socialismu a reálného kapitalismu. Vyrobeno je z oceli, stavební překližky, plastu a laku. „Nebojte se předmětnosti. Nebojte se předmětné reklamy, je to jazyk jakým mluví současnost,“ uvádí Karous.
 
 
Je příznačné, že na místech hustě popsaných událostmi posiluje umění svou reflektivní stránku, vzdává se autonomie a přibližuje se spíše archeologii. Jinými slovy, stává se pomníkem, jenž svou legitimitu odvozuje z odkazu na minulost. Takovým místem v Brně je bezesporu i Moravské náměstí, jehož historii postupně utvářely všechny významné ideologie 20. století,“ uvedl kurátor výstavy Tomáš Knoflíček.

Pavel Karous si vybírá tu komunistickou a svou instalaci staví na odkazu k jednomu z vytěsněných sedimentů této éry – k sousoší „Komunisté na znamení svého konečného vítězství” od Miloše Axmana. Na stejné místo, odkud bylo v roce 1990 odstraněno, autor zasazuje objekt, který v siluetě z původního sousoší vychází, neobsahuje však jeho figurativní části, nýbrž pouze atributy Axmanem užité jako důkazy o naplňování komunistické utopie – vesmírnou družici a štěpení jádra atomu, doprovázené zářením,“ pokračoval.
 
karous 2

Karous se podle jeho slov sice vztahuje k nedávné historii, jeho instalace ovšem mnohem více vypovídá o současnosti. „Tak jako se totiž velké ideály doby minulé transformovaly do současných malých ideálů „rodinné pohody”, proměnila se i vesmírná družice, reprezentující dobývání kosmického prostoru, v rodinný gril, coby symbol „druhé normalizace”, charakterizované opětovnou ztrátou iluzí a stažením se jedince z veřejného života do intimního prostoru vlastního domova a úzkého okruhu jeho blízkých,“ dodal Knoflíček.
 
karous 1

Foto: archiv Pavla Karouse

 

Zobrazit další články autora >>>